Giant Glory 1

Slobby

Aktiv medlem
Giant Glory 1
Funderar på en mer utför inriktad hoj, men jag vill ha en del av kakan kvar.
Är det någon som har erfarenhet av Giant Glory som freeridehoj? går det att trampa singletrack överhuvudtaget? jag vill fortfarande kunna ta kortare turer i landskapet runt Lerum typ Häcksjö rundan för de som känner till området.
MEN jag vill kunna ta den till Kviberg och Alebacken utan att det rasar.

Går det inte att förena detta utan att kompromisserna blir för stora? Ni kanske har fler förslag på hojar som skulle passa min profil.

//Patrik

Giant Glory 1
mina erfarenheter av maestrolänkage är dem att det är ett väldigt trampvänligt länkage, även på freerideramarna. skulle förvåna mig mycket om den inte var helt okey till att flyta runt på single track med.

Giant Glory 1
Scott Genius -09!!!!!!!!!!!!!!

Skulle vilja påstå att det är den ultimata kompromissen.
En fullt duglig klättrare och xchoj om man inte har tävlingsambitioner.
och med sina 5.9" tum slag är den myckeyt bra utför faktiskt

/N

Giant Glory 1
Gloryn är ingen höjdare att glida runt på, delvis pga vikt skulle jag tro men klart den duger. Däremot en perfekt hoj för nedförsåkning.

Vill du ha en bättre kompromiss så kolla på Scott Ransom, Giant Reign FR x, Specialized SX trail och dylika hojar.

Giant Glory 1
Nixpix, att trampa en Glory är en dålig idé. Mitt "som en repig LP på repeat"-standardsvar ligger fast också efter en vecka i Åre.

Ha kakan kvar? ;)

Giant Glory 1
Som sagt genius 2009, vilken som av dom egentligen. helt ny ram till nästa år.
har varit och kört skiten ur den i spanien nu i höst. fungerar hur bra som helst. om du inte har bråttom med ny cykel vill säga

Giant Glory 1
Kikar man på en Glory tror jag inte en Genius är intressant Juan.

Geniusen ser ut att vara en trevlig stighoj, men geon ser inte rätt ut för utförsåkning och med tanke på att den är byggd för att vara den lättaste stighojen med 150mm slag på marknaden tror jag inte det är något för den med freerideambitioner.

Giant Glory 1
Reign x funkar helt klart att trampa runt på stigar osv, kört uppåt 4-5mil med min.
Nu har iofs jag inga andra FS hojar att jämföra med, men det funkar för mig.

Orginal hjulen väger dock som ett par Deetraks så dom bytte jag fort, vevar (RF ride DH) är ju inte heller några lättviktare så dom åker snart med.

Giant Glory 1
Det bör kanske tilläggas att jag annars bara cyklar downhill. Anledningen till att jag var med på testet i spanien var att testa utförsegenskaperna på nya geniusen. dom två modellerna i alu skulle funka fint tror jag. men det är klart det finns cyklar som tål mer stryk. det är ju bara en fråga om hur mycket trampa man vill offra. Reign x, Ransom och SX Trail är ju kanon cyklar dom också.
Går bra att ladda på med utför. jag har ju själv aldrig kört ale eller kviberg så jag vet inte riktigt vad som krävs av cykeln. /N

Giant Glory 1
Köp en reign X iron horse 7 eller en canfield ONE ;)
canfield08_one_side_hi.jpg

Giant Glory 1
Skall du ha en hojj som också går att trampa omkring med välj en ram som har ett effektivt länksystem så som Horst el. dyl. Självfallet kan du trampa omkring med en singel pivot också men då ställs det högre krav på gaffel och bakdämpare.

Scott Genius skulle funka en gång i Kviberg därefter är det inte så mycket kvar av hojjen ;-)

Giant Glory 1
Tack för alla svar, det vekar som att det inte finns någon riktig kompromiss, skulle nog helst vilja ha en reign X1 med coil.
Men man kanske skall chansa på en Glory och testa, det är förmodligen roligare att ha en cykel som är byggd för ETT ändamål.
En annan tank är ju att hela marknaden verkar svämmas över av begagnade Glory 1 hojjar från alla uthyrningsfirmor som säljer av sitt gamla material. Inte bra när jag skall sälja min....

//P

Giant Glory 1
Slobby skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla svar, det vekar som att det inte
> finns någon riktig kompromiss, skulle nog helst
> vilja ha en reign X1 med coil.
> Men man kanske skall chansa på en Glory och
> testa, det är förmodligen roligare att ha en
> cykel som är byggd för ETT ändamål.
> En annan tank är ju att hela marknaden verkar
> svämmas över av begagnade Glory 1 hojjar från
> alla uthyrningsfirmor som säljer av sitt gamla
> material. Inte bra när jag skall sälja min....
>
> //P

Du får låna min lösning på problemet, sälj den inte. :D

Giant Glory 1
Varför vill du ha en coil-dämpare? Min fox dhx air har funkat oklanderligt på min reign x... Har kört otaliga svartrejs i stockholm, en vecka i gesunda och en vecka i åre. Funkar perfekt.

Giant Glory 1
Slobby skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla svar, det vekar som att det inte
> finns någon riktig kompromiss, skulle nog helst
> vilja ha en reign X1 med coil.

Du har ju fått svar på flera kompromisshojar? En kompromiss är alltid en kompromiss såklart. Stirra dig inte blind på vikten eller slaglängden bak. Viktigare är hur stor gaffel du kan ha (där den viktigaste fjädringen ska sitta), vad det är för vinklar på hojen, hur breda däck som går i mm. Jag är sjukt nöjd med att kunna ha samma hoj i skogen som i Gesunda och Alperna. Orange tex kör ju tom snabbare DH än många andra med hardtail så det är väl ofta inte hojen som begränsar hur fort det går :)

> Men man kanske skall chansa på en Glory och
> testa, det är förmodligen roligare att ha en
> cykel som är byggd för ETT ändamål.
Det slutar bara med att du kommer att säga att det är roligare med tre hojar, ett för varje ändamål ;)

Tillbaka
Topp