Giant NRS Comp

Simz

Ny medlem
Giant NRS Comp
Hej alla.
Mitt första inlägg i detta forum vilket är kul då detta är en ny värld för mig.
Har läst lite på olika forum och förösker lära mig lite om MTB.
Har tagit beslutet om att prova på denna sport med risk för att fastnar.
Så steg ett är att skaffa sig en MTB.

Jag har ett tak på 10000 för min första MTB men ser gärna att den blir lite billigare.
Kan tänka mig att köpa begagnat om något intressant skulle dyka upp.
Jag är 183cm lång och vad jag förstår så är ca 20" en bra storlek för mig.
Har tittat runt lite på olika sidor och förstår att i tyskland är det billigare.

Har tittat på Cube LTD CC och undar om någon vet något mo denna.
Verkar vara bra komponenter men är den prisvärd?
http://www.bike-discount.de/shop/a11022/ltd-cc-2009.html

Tacksam för förslag och tips.
MVH Simz

Senast redigerad av en moderator:
Giant NRS Comp
Välkomen till HappyMTB. Hoppas att du fastnar. Både här och för skogscykling.

Cykeln du länkar till ser extremt prisvärd ut. Fast märket är CUBE, inte Kona. Redigera gärna ditt inlägg så ökar du chansen att få svar med folk med erfarenhet (det finns många som kör CUBE här).

Överväg även 18" med din längd. Om du söker lite så kan du hitta flera storleksdiskussioner. Slutsatsen brukar vara att inom rimliga gränser så är det en smaksak men om du ligger mellan storlekar så blir den mindre cykeln merlätthanterlig, framför allt i trixig terräng, och en större lite stadigare och skönare att cykla snabbt med på enklare stig. Och egentligen är det (horisontella) topprörslängden som anses vara ett viktigare mått.

/Johan

Giant NRS Comp
Hej o välkommen,

Det där är en Cube, inte Kona (men det var nog det du menade)

Jag tycker specen är bra om du tycker det räcker med 80mm slaglängd.

Storleken kan jag inte uttala mig om. 20" kan skilja sig rätt mycket beroende på geometri.

Jag tycker absolut du ska kolla vad Häggs har. Han har bra priser och även en del äldre modeller på rea. Där kan du nog göra en del klipp.

Men cykeln du länkade till är bra. Tycker jag.

/Kristian

Giant NRS Comp
Hej och välkommen!

Jag är precis som du och började precis med MTB och kan säga att det är fantastiskt roligt.
Du skriver att du har en budget på 10k men jag tänkte ändå tipsa om den cykeln som jag precis köpte,

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a18650/zr-race-70-bavaria.html?mfid=52

Kostar 999euro så jag fick hem den med frakt för ca 10.700:- och är helt galet nöjd med den!
Grym gaffel och fantastiskt skön att cykla på med bra komponenter.

Ha det bra!
// Roding

Giant NRS Comp
Självklart menade jag Cube och inte Kona.
För mycket i huvudet.
Tack för tippsen.
Ja frågan är om det är bättre att köpa en i Sverige med tanke på garanti och service.
MVH Simz

Giant NRS Comp
Roding.
Intressant. Vad är det främst som skiljer dessa åt?
Och är det värt pengarna?
Den är inte vacker :)
/Simz

Giant NRS Comp
Simz skrev:
-------------------------------------------------------
> Självklart menade jag Cube och inte Kona.
> För mycket i huvudet.
> Tack för tippsen.
> Ja frågan är om det är bättre att köpa en i
> Sverige med tanke på garanti och service.
> MVH Simz

tja. det kan löna sig flera gånger om att köpa lokalt istället för att ta det billigaste priset på nätet om du utnyttjar servicegarntier mm. då får du hjälp med vilken storlek du bör ha mm.

Giant NRS Comp
Micke S skrev:
> tja. det kan löna sig flera gånger om att köpa
> lokalt istället för att ta det billigaste priset
> på nätet om du utnyttjar servicegarntier mm. då
> får du hjälp med vilken storlek du bör ha mm.

Men då ska du se till att vända dig till någon av de (få?) cykelhandlare som verkligen vet vad de pysslar med. I min, i och för sig ganska begränsade, erfarenhet är det många cykelhandlare som pratar strunt och rekommenderar helt fel storlekar. Och då menar jag inte bara Cykelringen och ICA Maxi:)

/Johan

Giant NRS Comp
Hej!

Jag köpte en Cube LTD Team från CRC och är väldigt nöjd. Tyckte att jag fick väldigt mycket cykel för pengarna och snabb leverans utan strul.
Angående längden så är jag själv 180cm och körde på en 18" den passar mig riktigt bra. De flesta tycker det är roligar/skönare med en "mindre" cykel i skogen.

Om jag inte mins fel är väl Cube LTD CC en variant som har dimensioner för att passa kvinnor. Men det kankse är det du vill ha oxå. :)

Giant NRS Comp
Haha vilken rak höger!

Ang lokal handlare så bor jag i Örebro och vi har några kompetenta butiker här i staden.
Har tittat på en Scott scale 50 dock för dyr för mig samt Focus fatboy. Vet också att det finns en del fjolårsmodeller som man kan få bra pris på.
Är det någon mer som har något tips på bra mtb i dessa prisklasser?

Giant NRS Comp
Enis skrev:
>
> Om jag inte mins fel är väl Cube LTD CC en
> variant som har dimensioner för att passa
> kvinnor. Men det kankse är det du vill ha oxå.
> :)

Är det så? Hittar ingen info om det. Cubes "kvinnomodeller" brukar kallas WLS annars.

Geometrin mellan LTD CC 2009 vs 2010 skiljer sig en del åt. 2010 ser mer rejsig ut, längre topprörslängd, lägre styre. Något att tänka på innan beställlning kanske, vilken sittställning och geometri man vill ha?

Giant NRS Comp
Simz skrev:
> http://jibo.jetshop.se/ListProducts3.aspx?cat=117
> Denna kan jag få för under 8tkr hos lokal
> handlare.
> Vad tror ni om den?
> /Simz

Det är säkert en OK cykel men den är genomgående enklare utrustad. Bara gaffeln är nästan ett kilo tyngre än Reban som sitter på Cuben (ca 2,5 kg vs ca 1,6).

Sen kan det ju vara så att ramgeometrin passar bättre på den ena eller andra men det är ju svårt att veta.

Du får avgöra själv om tryggheten att köpa lokalt är värt ett steg ned på prylskalan :)

/Johan

Giant NRS Comp
För de pengarna tycker jag absolut du ska köpa tyskt, på två villkor. Dels får du vara lite händig själv, med det menar jag att du kommer få ställa in växlarna lite efter några månader eftersom nya vajrar töjer sig och så vidare. Det är absolut inga avancerade grejer du måste kunna, men du ska vara medveten om att den 3-månaders servicen som många butiker har, den får du ju inte. Känns det ok, så är det bara villkor två kvar. Det är att du har en hum om vilken storlek du ska ha, tyska cyklar är nog det mest prisvärda du kan hitta men de blir ju helt värdelösa om du väljer fel storlek.

Jag köpte nyligen precis den cykeln som Roding tipsade om, Radon Bavaria bla bla bla. Och bara för att du ska få en hum om hur prisvärd cykeln är, framgaffeln på den cykeln kan kosta uppemot 8000 kr i Sverige, hela cykeln fick man för 10500 i tyskland och då sitter SRAM X9 på den också, vilka är i klass med Shimano XT. Du är precis som mig, 183 cm lång. Och om du skulle välja Radonen, så kan jag säga att 18" eller 20" passar. Den mindre om du gillar tekniskt i skogen, den större om du gillar att nöta grusväg(och för den delen tekniskt, men mindre ram är mer förtroendeingivande när saker blir svåra)

Annars är det ju begagnat som ger mest bang for the buck i Sverige. Som tumregel är Radon mer prisvärd än Cube.

Giant NRS Comp
st3ll4n skrev:
>Som tumregel är Radon mer prisvärd än Cube.

Dock, som tumregel, är Cube snyggare =)
Annars instämmer jag i övrigt.

Giant NRS Comp
Tackar för den info st3ll4n.
Jag har inga större problem med mecka då jag och minna kompisar tidigare sysslat med sporthoj/cross.
Nu har alla slutat köra och börjat gå över till MTB (mindre farligt) Så tre st har köpt sina hojar på bike-discount. Vi har alla gemensamt garage och meckar ihop.
Så för mig lutar det mot tyskt då de verkar vara mycket privärda.
Problemet är att jag som så många andra alltid vill ha det bästa vilket gör att det oftast drar iväg i pris. Då jag fyller 30 om två veckor och på nåd lyckats få lov att köpa en mtb som present har jag lovat frugan att jag inte skall dra över 10 Tkr och hälst inte ens det även om jag har råd med det. Det gör inte saken bättre att jag precis investerat i ny snowboardutrustning för 8 Tkr. Det blir ett litet förtroendeproblem som jag tror ni alla varit med om. Det här måste bearbetas :)
/Simz

Giant NRS Comp
quid skrev:
> st3ll4n skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Som tumregel är Radon mer prisvärd än Cube.
>
> Dock, som tumregel, är Cube snyggare =)
> Annars instämmer jag i övrigt.

+1

Köp Cuben, du kommer nog att bli nöjd med den. Fundera bara en extra gång på storleken, den har betydelse ;). Har själv en LTD Team 18" och är 1,80 och den känns absolut inte för liten. Ibland, om det är väldigt stökig terräng, känns det som jag skulle kunna gått ner en storlek men totalt sett är jag nöjd.

Giant NRS Comp
Kollade lite på cyklarna som låg en tusenlapp under din Cube, men det verkar som du hittat en sweetspot vad gäller pris/prestanda med den där hojen. Det enda "men" jag kan hitta skulle ju vara 80 mm slaglängd. Radon i samma prisklass har 100 mm Reba. Klura på det! =)

Giant NRS Comp
Om du vill ha en carbonhoj, kolla in tyska butiken Boc 24. De har en Kellys och en Fuji i carbon för 999 euro, vet ej om storlekarna stämmer. Då har du en lätt ram och kan gradera upp när du känner för det.

Giant NRS Comp
På tal om 80 mm slaglängd och TCM så fick jag tipset från säljaren där att om man väger >80kg så ska man ha mer slaglängd än 80mm. Som sagt ovan, kolla med TCM, de är bra och trevliga. Kanske har de till och med rea på 2009:or?

Lycka till!

NNNN

Giant NRS Comp
Har hittat en begagnad mtb från 04 med XT komponenter.
Skiljer de sig mot dagen prylar?
Vad är nackdelen med att köpa en äldre MTB?
/Simz

Giant NRS Comp
Med risk för trådkapning.

Är det inte väldigt korta ramar överlag i den här prisklassen runt 10 000:- En cyklist som är ca 180cm bör väl ha en ram som ligger runt 600mm i effektiv topprörslängd? Med de hojar som rekommenderats ovan så måste man ju upp på 20"-21" för att komma upp i de längderna. Jag är själv 185cm och kör på en som är 600mm. Ibland känner jag att jag skulle kunna ha en som är aningens längre.

Giant NRS Comp
Jag har en Cube med liknanande spec. Jag är 183cm och kör 18". Känns lagom.

Ang. gaffelns slaglängd kan de byggas om till 100mm eller till och med 115mm tror jag.
Själv har jag gjort om min till 100mm endast genom att ta bort en distans innuti. Men det kräver att man plockar isär gaffeln och sedan fyller på med ny dämparolja osv. Finns instruktioner om man letar här på happy.

//M.

Giant NRS Comp
Med geometrin på LTD ramen så ska du ha 20". 18 kommer att kännas kort, och sätta sadeln i bakersta läget och förlänga styrstammen känns onödigt. Är själv 175 kör på en 18 och tycker den är på gränsen till förliten.

Giant NRS Comp
Ramen på ltd väger 1850g och om cc ramen väger som en Acid väger den 1950g. Det är mycket i vikt du kan spara in på en annan cykel. Vikten på kellyscykeln stämmer garanterat inte, skulle tippa på att den väger mellan 11.5-12kg. Men där har du en lätt ram, gradera upp efterhand. Fujcykeln har bättre komponener än kellycykeln men tyngre gaffel. Båda cyklarna är väldigt prisvärda, 10000kr för en ny carbonhoj är inte illa.

Giant NRS Comp
Känns som att det är delade meningar kring storleken men jag antar att det är en subjektiv bedömning.
Idag skall jag åka titta på en cykel som är 18,5" med en längd på 590mm.
Kanske är i kortaste laget för mig men jag har aldrig provat MTB så vad vet jag.
Dock ser jag på det att får jag en bra begagnad cykel för vettiga pengar så kan jag kosta på den att flytta fram styret.
/Simz

Giant NRS Comp
Simz skrev:
> Känns som att det är delade meningar kring
> storleken men jag antar att det är en subjektiv
> bedömning.
> Idag skall jag åka titta på en cykel som är
> 18,5" med en längd på 590mm.
> Kanske är i kortaste laget för mig men jag har
> aldrig provat MTB så vad vet jag.
> Dock ser jag på det att får jag en bra begagnad
> cykel för vettiga pengar så kan jag kosta på
> den att flytta fram styret.
> /Simz

det beror på att billiga cyklar runt 10 000 (instegsmodeller, nybörjarcyklar eller bara slitcyklar) generellt är anpassade för nybörjare och cyklister med lägre krav (läs långsammare) vilket också innebär att dessa oftast inte vill/kan ha en cykel med optimal geometri eftersom de inte är vana/tränade för en snabbare sittställning. Många är äldre och vill bra ha ett träningsredskap, med högt styre och och kort topprör för att spara ryggen etc.

Dyrare cyklar riktar sig till mer erfarna cyklister.

Tänk på det när du får råd. många ger råd utifrån dem själva och deras egna upplevelser.

mellan 580-620 mm ETT är nog lagom för dig beroende på var du placerar dig på "sportighetsskalan" och hur du ser ut i kroppen.

Giant NRS Comp
wiknil skrev:
> Med geometrin på LTD ramen så ska du ha 20". 18
> kommer att kännas kort, och sätta sadeln i
> bakersta läget och förlänga styrstammen känns
> onödigt. Är själv 175 kör på en 18 och tycker
> den är på gränsen till förliten.

Och jag skulle säga precis tvärtom. Jag är 180 och en 18" Cube är perfekt. Jag vill inte slå grenen i toppröret oftare än nödvändigt liksom...

Oggler skrev:
> Med risk för trådkapning.
>
> Är det inte väldigt korta ramar överlag i den
> här prisklassen runt 10 000:- En cyklist som är
> ca 180cm bör väl ha en ram som ligger runt 600mm
> i effektiv topprörslängd? Med de hojar som
> rekommenderats ovan så måste man ju upp på
> 20"-21" för att komma upp i de längderna.

Beror väl på hur rejsig sittställning man vill ha? Annars finns det ju tillverkare som har längre ramar. T.ex. Focus har väl lite längre ramar än tidigare nämnda cyklar? Tycker Micke S har bra poänger i sitt resonemang om nybörjare och ryggklena åkare.

Giant NRS Comp
Bra kommentarer.

Lämnar ämnet kring storleken lite och går in på komponenter.
Är det någon skillnad på XT idag och för fem år sedan när man tittar på begagnat?

Giant NRS Comp
Jag är 183 cm lång och 87 cm i grenen. Har haft en Cube LTD 18" (ej CC som är kortare) som passade mig perfekt och har nu en Cube Reaction 18". Är man längre i grenen skall man nog fundera på en större ram. Själv tycker jag 20" blir för stort i skogen.

Giant NRS Comp
b9bd2d38ec622f49f1be6609a3029d38_large.jpg ht=450

Om ni undrar vad jag till slut köpte för cykel så vart det denna.
Giant Nrs Comp med full XT utrustning samt Crossmax fälgar.
Det är en 18,5" vilket jag får ha sadeln högt men den räcker till.
Tycker annars att den är rätt storlek.
/Simz

Giant NRS Comp
Luften är redan fixat :)
Styret som siter på är inte orginal, vet inte vad det är för märke.
Tycker att det är lite för smalt.
Har orginalstyret i carbon som är ca 1 cm längre än det som sitter på.
Skall prova med det.
/Simz

Giant NRS Comp
Grattis till cykeln, blocket eller happy?

Micke S
> det beror på att billiga cyklar runt 10 000
> (instegsmodeller, nybörjarcyklar eller bara
> slitcyklar)...

Hehe, "billigt" med cykel för 10kkr? För några år sen tyckte jag det var helt dumt i huvudet att betala mer är 3000 för en cykel. När jag köpte min första MTB för tre år sen så fick den absolut max kosta 7000, blev en HT på 11000. Mitt senaste cykelköp? 20000, ett kap!
Man vänjer sig fort:-)

NNNN

Giant NRS Comp
Ja det får jag göra.
Skall lämna in den på lite service. Behöver justera växlarna samt byta bromsbeläggen.
Men det kommer nog dröja innan jag kan prova den på riktigt med tanke på vädret.
/Simz

Tillbaka
Topp