[Giant NRS] Kedjan rappar vid belastning.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Igår när jag var ute i Hellas med min NRS och bröt uppför så rappade kedjan ganska ofta. Inga spökväxlingar utan bara att man höll på att slå ihjäl sig, fast på samma växel.
Efter ett tips från Johnny spände jag vajern lite och det blev lite bättre (ett tag).
Sen började Viktor och jag diskutera detta lite på hemvägen och började fundera på om det kan bero på att vid belastning uppåt, speciellt om man står upp och bryter så fjädrar den ganska mycket (jag har mindre luft i än rekommenderat eftersom jag vill ha lite fjädring bak och lite sag) och bakhjulet åker liiiiite framåt och ser därigenom till att kedjan blir lite för lång.

Kan det vara så? Att en NRS inte är gjord att stå upp på uppför?
I normala fall sitter man ju mycket på en sådan cykel men efter att ha cyklat enväxlat hela vintern/våren har jag ändrat mitt sätt att cykla ganska markant och att bara växla ner och sitta uppför känns helt fel och effektlöst, så det vill jag inte göra, men jag vill ju inte riskera att slå mig heller så fort det går uppför.

Kassett, kedja och framklinga (mellan, använder aldrig den lilla) är helt nya btw.

Eller ska jag bara fortsätta att spänna vajern tills det slutar? Att man alltså verkligan ska stå upp även på en cykel som jag vet nästan alla sitter på uppför.

Det låter ju inte logiskt att man inte ska "kunna" stå upp uppför men det skadar ju inte att fråga.

En sista fråga, Parktools ypperliga sida om hur man kapar kedjan rätt genom att lägga den på stora/stora, ska man addera någon länk om man har en longcage bakväxel på en MTB? Jag tycker att kedjan kan kännas lite slapp, även fast den är kapad till samma antal länkar som den gamla kedjan.

Eller så säljer jag den och satsar på enväxlade cyklar ;o)

Du har naturligtvis kollat att bakväxelhöljet inte sträcks när baksvingen jobbar?

Annars en anledning att uppgradera ram.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan det vara så? Att en NRS inte är gjord att
> stå upp på uppför?

Nej, det är klart att det ska gå att stå upp.

/Kevin

JLarsson skrev:
> Du har naturligtvis kollat att bakväxelhöljet inte sträcks när baksvingen jobbar?

Aha... Det är kanske där felet ligger, har nämligen samma problem. Har provat att fixera höljet till bakväxelvajern ytterligare mha buntband, får se om det hjälper nästa gång jag är ute i skogen.

JLarsson skrev:
> Du har naturligtvis kollat att bakväxelhöljet
> inte sträcks när baksvingen jobbar?

Vi pratade lite om det eftersom (som speciellt du vet) jag har skaffat en större ram men behöll vajerhöljena då jag bara flyttade över sakerna.
Då är det säkert det.. Tackar för tipset Jonas!

> Annars en anledning att uppgradera ram.

Bra idé!!

Brakastruten skrev:
> Om det nu är höljet som sträcks, hjälper väl
> inte fixering? Det behövs väl snarare ett
> längre hölje?

Ja, det var så jag tänkte iaf..

Brakastruten skrev:
> Om det nu är höljet som sträcks, hjälper väl inte fixering? Det behövs väl snarare ett
> längre hölje?

I mitt fall är det inte så mycket en fråga om att höljet sträcks, men att det böjs och töjs på fel ställe. Har heldraget hela vägen från reglaget till baksvingen, och det är precis på svingen, där vajern lämnar höljet, som höljet rör på sig när bakdämparen jobbar. Min gissning är att den rörelsen drar någon mm växelvajer, och genom att fixera höljet vid baksvingen så tvingar jag det att böja sig på ett annat ställe. Som sagt, jag märker om det fungerar när jag ger mig ut nästa gång.

Jag har kört min NRS i tre år och har endast upplevt växelproblem när jag står upp, då backväxeln eller bakväxelörat har varit krökta. Det har inte alltid varit möjligt att se med blotta ögat. Jag har då kunnat justera med vajern för att vissa lägen skall fungera, men inte för alla.

Byt växelörat och se om det blir bättre. Hjälper inte det, så byt växeln.

Kolla så att sista växelvajerhöljet (bakväxelhöjet?) inte är slut invändigt. Upplevde samma symptom som dig Johan A, och såg vid växelvajerbytet att vajern hade käkat sig igenom den innersta stålspiralen och kikade ut genom plasthöljet.

De´ Du!

Så började min bete sig när kassetten var skadad/spräckt...
5:ans gick det inte alls att köra på men det "växte" så till slut funkade 1-2 och 9.

Hoppas du hittar felet.

/J

Har alla samma problem? Ny kassett å kedja sen februari, det rappar ibland bak, bara i mitten på kassetten. Jag behöver inte stå upp för att det ska bli så. Kommer lite hipp som happ.

Kan ju iofs vara vajer- och höljesbyte, de är snart 2 år gammla.

Jag kommer med ett konstruktivt inlägg när nya mellanklingan kommit. Tills dess säger jag bara att det känns igen. Mitten mitten ungefär och tung belastning uppför, ståendes, är ofta förenat med att det rappar fram.
Har börjat köra med lillkillen och spinna uppför istället, det har funkat bättre.

/C

rikard skrev:
> Om det är vajerhöljet som är problemet borde du
> få spökväxlingar.

och om det inte riktigt är så mycket att det blir spökväxlingar så borde det....rappa!

Ok, än så länge kan det bero på följande:

För kort vajerhölje (inte troligt längre då det är nytt)
Chainsuck (inte troligt med en ny XTR-kedja)
Spräckt kassett (inte troligt då den är helt ny)
För slitet vajerhölje (inte troligt längre då det är nytt)
Krokigt bakväxelöra (inte troligt då jag inte har vurpat eller slagit i det)

Mina andra förslag är:
För lång kedja. Parktools guide med stora/stora klingan, gäller den även med long cageväxel?
Eller för slapp växelvajer som Johnny trodde från början. Spände den och trodde det var löst men sen så small det till igen, fast ett par timmar senare.

Intressant dock att man kan uppleva samma sak med så många olika scenarion.

Det låter som att jag tar den till min LBS så får dom lösa det.

Johan A skrev:
> Ok, än så länge kan det bero på följande:

> Chainsuck (inte troligt med en ny XTR-kedja)

Chainsuck är vanligare med ny kedja än med gammal. Ny kedja på gammalt drev är ett bra recept på chainsuck. Om man får lindrigt chainsuck så upplever man det ofta som att bakväxeln rappar eftersom den sträcks mot framdreven.

/rikard

Johan A skrev:
> Det låter som att jag tar den till min LBS så
> får dom lösa det.

Eller så slänger du upp hojen i mekstället och tittar vad som händer när du vevar på ordentligt...

Va ju inte så konstigt kedjan rappar på vissa bakdrev. De är ju skeva, helt ny kassett som fått en smäll, eller så äre skittillverkat. Skitkul!

Det är näst största och tredje största.

Äre garanti på sånt? jag kan inte minnas att jag varit i nåt.

mytomspunnen skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det låter som att jag tar den till min LBS så
> > får dom lösa det.
>
> Eller så slänger du upp hojen i mekstället och
> tittar vad som händer när du vevar på
> ordentligt...

Förutsatt att Johan har samma problem som jag upplevt så märks det inte i mekstället. Du får ju aldrig samma effekt av att veva i ett mekställ som när du ställer dig upp och bryter i stokig terräng.
I mekstället ser allt helt perfekt ut.

/C

glitch skrev:
> Förutsatt att Johan har samma problem som jag
> upplevt så märks det inte i mekstället. Du får
> ju aldrig samma effekt av att veva i ett mekställ
> som när du ställer dig upp och bryter i stokig
> terräng.
> I mekstället ser allt helt perfekt ut.
>

Ni har för dålig fantasi. Klart att det går att simulera fram i ett mekställ/meksituation.

mytomspunnen skrev:
> Ni har för dålig fantasi. Klart att det går att
> simulera fram i ett mekställ/meksituation.

Det gör det säkert. Problemet är nog snarare att bygga den simulatorn. Jag misstänker att det är betydligt enklare att bygga en kamerarigg och fästa på hojen för att studera problemet än att försöka åstakomma en testbänk som återskapar problemet.

Fast jag är ju inte fysiker...

TBone skrev:
> Det gör det säkert. Problemet är nog snarare
> att bygga den simulatorn. Jag misstänker att det
> är betydligt enklare att bygga en kamerarigg och
> fästa på hojen för att studera problemet än
> att försöka åstakomma en testbänk som
> återskapar problemet.

Testbänk behövs inte. Ett par extra händer brukar dock vara bra att ha. Har ni testat att stå still med cykeln, bromsa med frambromsen och toktrampa samtidigt som en annan tittar där baki?

> Fast jag är ju inte fysiker...

Ha ha, nej nej, sådant här ger jag mig inte på för att jag är fysiker utan för att jag har fulmekat med oxr för mycket.

rikard skrev:
> Det är toksvårt att simulera fram chainsuck.

Fast är det chainsuck så ser man ju det när det händer...åtminstone om man öppnar ögonen och tittar åt rätt håll.

mytomspunnen skrev:
> Fast är det chainsuck så ser man ju det när det
> händer...åtminstone om man öppnar ögonen och
> tittar åt rätt håll.

Lindrigt chainsuck kan vara väldigt svårt att skilja från en sliten kassett från förarplats på en cykel. Är det såpass att man kilar fast kedjan så brukar det inte vara så svårt att se men då har man andra problem. =)

Det här är en möjlig lösning på mina problem med rappande kedja, fixering av vajerhöljet vid baksvingen:

Bild142.jpg ht=640

Ingen vidare bildkvalle, men jag har i alla fall satt ett buntband runt höljet, som annars böjde sig i den här vajerstoppen några cm längre ner, dvs där vajern lämnar höljet.

Tjena!
Har ibland samma problem med min NRS. Vid komprimering av bakdämparen och samtidig kraftpåläggning spökväxlar den. Jag kommer korta kedjan och testa det först, då min polare gjorde mig uppmärksam på att jag inte alls hade kedjan så kort som enligt tex. parktools guide.

Har tidigare testat med att ställa in växeln minutiöst och även dragit åt spännskruven som sitter mot växelörat på bakväxeln, vilket har hjälpt tillfälligt. Även högre tryck i bakdämparen avhjälper problemet tills viss del.

Återkommer om jag märker skillnad de närmaste dagarna.

/booberg

Haha jag hade samma problem när jag bytte kedja. ^^

Det slutade med att jag abuseade kedjespännarskruven på bakväxeln och böjde dess fäste. -_-

Bort med mer kedja, våga korta den så att stora+stora blir en förbjuden växel. Hoppas inte jag utan att tänka mig för försöker växla till den och trampar för allt vad jag har för då ryker nog något.

Tillbaka
Topp