Giant Overdrive ---> 1-1/8

Kung Stalle

Aktiv medlem
En bekant, låt oss kalla honom Schreddan, funderar på att köpa en Giant TranceX 2012-ram. Men de har ju Overdrivestyrlager och till det skall det monteras 1-1/8-gaffel.

Nedre koppen är ju inga problem, det är ju bara å tjacka ett styrlager som reducerar från 1.5 till 1-1/8. Typ sånt här http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=49849&category=502

Men övre... det är ju 1-1/4 vilket ju är gamla Mega-standarden men den hade ju externa lager och på Gianten sitter det ZS (semiintegrerat) 1-1/4. Så att ta ett 1-1/4 --> 1-1/8 reducerlager funkar ju inte.

Så hur löser man övre?
Problem Solver har ju HD9900 1-1/4 to 1-1/8", http://problemsolversbike.com/products/headtube_reducers/

Och den passar ju klart i ett gammalt Mega-styrhuvvud men passar den i Overdrivens ZS-styrhuvud?

Sen hittade jag det här lagret:
http://www.jejamescycles.co.uk/giant-road-overdrive-headset-1-1-8-to-1-1-4in-id67298.html

Och det verkar ju vara 1-1/4 --> 1-1/8 men det är för LVG och visst verkar det vara Campy? Eller är det tvärt om? En å en åttondel till en å en fjärdedel?

Så... är det nån som vet hur man gör eller har några ideér?

Stalle

Jag hade nästan bestämt mig för att han skulle köpa en sån. Men nu dök det här upp.

Snart får vi ringa in Bjorre så han kan vrida kontokortet ur näven på Schreddan.

Stalle

Jag behöver samma lageruppsättning till samma problem. Nedre är fixat men det övre är svårare. Jejames beskrivning gjorde inte mig särskilt mycket klokare. Det borde vara svårt att montera 1 1/4 i 1 1/8. Det borde alltså vara rätt. Stalle, kan du maila och kolla? :)

HAr inget att tillägga mer än att styrlager har gått från att vara enkelt (1 1/8" uppe och nere, inget integrerat tjafs) till att vara hur krångligt som helst.

Cane Creek har en serie där man köper övre och nedre delen separat. Deras Headset Fit Finder hjälpte mig att välja rätt.. dom är inte så dyra heller och har bra rykte.

Bra där pnkcow! Så den egentliga skillnaden är gaffeln

The bike's head tube inner diameter actually remains the same, at least on Giant's bikes. This means that not only can all of Giant's bikes that come equipped with the OverDrive 2 system be easily converted to fit a standard tapered fork and stem, but older models from previous years can also be converted to accept a new OverDrive 2 steerer equipped fork.

Och

Is there anything different about the frame?

Surprisingly, absolutely nothing. The head tube's inner diameter remains the same, only the upper cup and top headset bearing are different from Giant's current setup. This means that current non-OverDrive 2 frames and the new models will both be forward and reverse compatible.

Men va bra då. Då behöver Schreddan bara köpa ett reducerlager till nedre delen. Vanliga övre lager har jag i drivor här hemma.

Tjöp nu!

Vad har du skaffat Herr Frankfurt?

Stalle

Ny ram, nä verkar jobbigt, örton standarder som ska fipplas ihop med adaptrar till höger o vänster. Det gamla duger åt mig... ;)

Närå, tack för engagemanget, men tyvärr sprack det just nu på firman i UK inte skeppar till Sviiiden.

Får väl kolla om det går att få tag i en på nåt annat sätt.
jakten fortsätter men nu vet vi att det går att fixa!

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------

> Snart får vi ringa in Bjorre så han kan vrida
> kontokortet ur näven på Schreddan.
Hahaha!

> Vad har du skaffat Herr Frankfurt?
>
> Stalle

Det är en vägram. Saknar originalgaffeln. Hade du något lager till den övre lagerbanan som du ville bli av med?

/Kalle

Tillbaka
Topp