Giant Reign

rilli_chefen

Ny medlem
Giant Reign
Hej alla glada!

Ja köpte mig en Giant på polisauktion, såg att det fattades bromsar på den men ja tänkte att det är ju inga problem att fixa..

jag tror att det är en reign 0 2007 men det verkar som den ska ha 32 gaffel och inte 36? Nån som vet?

När jag hämtade cykeln såg jag att ena örat på framgaffeln är avbrutet, så det inte går att få fast hjulet ordentligt..
jahaja tänkte jag och kollade eBay lite snabbt och fick en chock över hur dyr en Fox van 36 gaffel är! Möjligt att det går att laga den jag har...
men.. hur mycket är en sån här cykel igentligen värd? I fungerande skick.. hur mycket kan jag kosta på den utan att göra
Bort mig?

http://www.auction2000.se/auk/w.obje...9_1630&inO=518

Mvh Rickard

Giant Reign
Länken funkar inte...

Men om du har tur kanske du kan komma över enbart nedre benen så kan du byta ut dom och passa på och göra en service på gaffeln.

Giant Reign
Reign 0 kom med Fox 32 men den biffigare Reign X0 kom med en Fox 36.

Utan fungerande länk är det svårt att säga men en 2007 i bra skick är värd kanske 4-5tkr skulle jag gissa. Utan bromsar och med kass gaffel är den förmodligen värd max 2tkr.

Giant Reign
Gör såhär istället samma bild som länken skulle gå till..

Är väl hyfsat skick med lite repor och skav.. är den bara värd 5-6 är det ju lurigt om jag ska våga kosta på den :/

Bilagor

• IMG_4248.PNG
    IMG_4248.PNG
    206.9 KB · Besök: 63
Giant Reign
Här kommer lite fler bilder, sitter det några godbitar på den eller är det original ?
Jag gav 1800 för den, men hade jag vetat det där med framgaffeln hade jag nog hoppat över...

Jag har inte cyklat på 15 år och då på vanliga cyklar.. har bara vart bilar som gällt.
Men nu är det snart dax för lillgrabben att lära sig och cykla och då måste jag ju ha en också, och den här såg ju frän ut, prylbög som man är ?

Är ju inte sugen på att lägga ut för mycket pengar på nått som är värt bra mycket mindre, då sväljer jag förlusten och köper nått billigt fungerande istället...

Vad har ni för tankar och idéer?
Nån som har bromsar eller nedre gaffelben till en Fox 36 liggandes eller vet vart man kan hitta?

Här kommer det lite mer och bättre bilder!

Mvh Rickard

IMG_4264.JPG
IMG_4266.JPG
IMG_4268.JPG
IMG_4271.JPG
IMG_4269.JPG
IMG_4249.JPG
IMG_4250.JPG
IMG_4267.JPG
IMG_4266.JPG
IMG_4254.JPG

Giant Reign
Antingen nya gaffelben för 500-1000kr eller gaffelbyte till ngn beg 26" för liknande pris, alt köpa en modern 27,5"-gaffel för att så småningom användas till annan hoj/bygge...
Du lär även behöva ny 20mm-framaxel vilket också begränsar utbudet av gafflar... :/

Giant Reign
Okej, kolla om man hittar gaffelben eller bättre beg.. vad är vanligaste diameter på axel? Är det tunnare är det inga problem då jag har en svarv, har en ac/dc tigsvets som jag kan svetsa aluminium med men har ingen aning om vad det är för legering i gaffeln och det känns sådär att laga om man inte är 100 på att det håller...

finns det nån standard på infästningen på gaffelkronan (?) ? Eller är det bara att plocka isär och mäta?

Giant Reign
Visst skulle det gå att fixa cykeln till fint och fungerande skick, men det behövs massvis med nya delar, i princip en helt ny cykel minus ram. Har du ett brinnande intresse, ett garage halvfullt med gamla cykeldelar och gott om tid kan kanske vara ett kul, men olönsamt projekt.

Giant Reign
Sixten : aj fasen, sanningen svider.. får väl ställa den i logen och se om om man hittar en gaffel och bromsar för en vettig peng, det är väl det som behövs för att den iallafall ska gå att cykla på.. har nån sjuk böjelse för att få trasiga saker att funka :)

Har inga direkta krav så ja får väl se om den duger till att cykla till brevlådan och lite på bakhjulet allafall ;)

Giant Reign
Helt rätt tänk, cykla på den som den är, den håller säkert ihop och framhjulet kanske inte ramlar av helt om du har tur. Att plocka ner lager och rengöra / smörja alla rörliga delar är en billig och bra start. Rikta hjul och byta en eker eller två om så behövs. Sätta dit riktigta däck gör skillnad. En bra hjälm, sedan är det bara att gasa!

Giant Reign
Du kan lätt få tag på en annan gaffel, bromsar och ny drivlina för en billig summa här på forumet. Bara att slänga ut några krokar....

Giant Reign
Frågan är hur gaffelröret ser ut på den. Giant har ju mixtrat endel med egna lösningar tidigare så det kan ju bli svårt att hitta ny gaffel om du har otur. Annars har jag en nästan oanvänd gaffel med "vanligt" koniskt gaffelrör, en Rockshox Sektor 140mm slag och hjul (27,5") som står och samlar damm i Uppsala om det är av intresse.
//T

Giant Reign
Boromir sa:
Frågan är hur gaffelröret ser ut på den. Giant har ju mixtrat endel med egna lösningar tidigare så det kan ju bli svårt att hitta ny gaffel om du har otur. Annars har jag en nästan oanvänd gaffel med "vanligt" koniskt gaffelrör, en Rockshox Sektor 140mm slag och hjul (27,5") som står och samlar damm i Uppsala om det är av intresse.
//T

Det har väl aldrig varit svårt att ersätta en gaffel på en Giant? Om du tänker på deras Overdrive2 så är ju lösningen väldigt smart. Enbart ett nytt lager upp behövs så passar en vanligt konad gaffel eller en med rakt rör.

//Sebastian

Giant Reign
Boromir sa:
//T

+1 fast jag tror iof inte styrröret är problemet, mera om det skulle behövas nytt styrlager.
Däremot ser det ut att vara rakt styrrör samt 20mm axel, vilket begränsar urvalet betänkligt...

Sen måste TS ställa sig frågan hur gärna hen vill komma ut o hoja i skogen? Är viljan stor så tycker jag hojen är värd att plöja ner några tusenlappar på, dvs byte av:
- Gaffel:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=22142
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=21634
- Nytt passande styrlager: ca 500kr
- Troligen nytt framhjul/framnav: 1000kr
- Bromsar:
Nya: 2 x https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-Scheibenbremse-BR-M615-p35460/
Beg: ca 500kr
Däck: 200-350kr/st

Om du bara vill komplettera för att kunna sälja den vidare utan att förlora investerade pengar, så kan du kolla med http://www.mojostore.co.uk/Mobile/fork-lower-legs-c102x2890855 om dom har några beg Fox36-underben att sälja, annars kan du lika gärna dumpa projektet... :/

Giant Reign
And the list goes on...

Har du kollat igenom ramen noga att den inte är sprucken vid någon svets ed.?

Minst 1 eker är av i framhjulet. Att återanvända fälg och bygga om framhjulet med nytt SLX-nav för QR + DT Champ ekrar + DT nipplar i mässing kostar 225 kr + eget arbete. För XT-nav QR lägg till 75 kr, för XT-nav 15 mm axel lägg till ytterligare 40 kr. För DT Comp ekrar istället för DT Champ lägg till 50 kr. Allt från Rose. Köp ersättningsgaffel först och anpassa "nya" hjulet efter axeltyp som råkar sitta på gaffel.

Minst 1 tand är av på kassetten, ser sliten ut i övrigt också. Tänderna på framdreven ser sjukt slitna ut, rejäl hajtandsform. Kedjan är garanterat helt djävla kass. Räkna alltså med komplett ny drivlina och wire till både fram/bakvxl. Är växelörat rakt, växlar hojen som den skall eller krävs åtgärd även där?

Det kanske blir billigast att köpa en ny komplett Shimano M7000 SLX 1x11 grupp med BB, vevparti + drev, 11-42T kassett, kedja, reglage + wire, kompletta bromsar (reglage/ok/skivor/wire). Kostar 4000 kr hos Bike24. Lägg till 200 kr för SLX 2x11 grupp med 11-40T kassett.

Snabbsumma:
1500 kr beg gaffel till bef. styrlager.
250 kr bygga om framhjul.
750 kr däck och slang av bra sort.
4000 kr SLX 1x11 grupp
6500 kr TOTALT.

Behövs även grepp och ev byta styre om det är krokigt.

Men det kunde vara värre, ekerreflexerna ser fina ut och borde gå att återanvända utan problem, liksom luften i däcken.

Senast ändrad:
Giant Reign
Varför nya växlar? Bromsar kan du hitta begagnat och bra, fanns en annons på köp o sälj nyss där någon sålde massor av bromsar.
Det ska vara vanlig gaffel med rakt styrrör, ingen overdrive eller konst styrrör. Det är en bra ram, har haft en exakt likadan själv.

Giant Reign
Håller med om att ramen ser kul ut, så länge storleken passar.

Inget måste med nya växlar (utan att veta säkert om nuvarande funkar) men en komplett SLX 1x 11-42T grupp gör cykeln mycket trevligare och fräsigare för ganska lite extra pengar. Eftersom allt ser ut som skit med maximal sönderkörningsfaktor och obefintligt underhåll kan lika gärna vevlager, växlar, reglage, etc. vara helt korroderade, bucklade och princip obrukbara.

Senast ändrad:
Giant Reign
Lugn nu, dreven ser inte alls så slitna ut.
Gaffel+bromsar+framhjul.
Allt det bör du kunna hitta för rimliga pengar beggat och beomsar är inte ens så värst dyra nya från tyskland.

Sen tar du det därifrån.

Giant Reign
Oj vilken respons! Kul!!

Måste först och främst svara på det här stycket som Sixten skrev,

"Men det kunde vara värre, ekerreflexerna ser fina ut och borde gå att återanvända utan problem, liksom luften i däcken."

En reflex fattas och det är tomt på luft i båda hjulen, skratta så jag höll på och svimma :)

Sixten: ja förstår ditt tänk och förstår att det kommer kosta mycket än det smakar att få den i toppskick, men för det här projektet har jag inte så höga mål.

Som Paco skriver att det går att hitta billiga delar på köp o sälj låter ju bra,
Kan tänka mig att det finns många här på forumet som vill hålla sina cyklar i toppskick, och många som vill ha lite värre gjejor bara för att, det som blev över/var lite slitet, lär ju duga utmärkt åt mig

Larsaw : hur gärna man vill ut i skogen.. ja jag vill ju ha igång på den och få prova den, har aldrig cyklat på nått sånt här med dämpning både fram och bak, jag kanske inte gillar det alls och då vore det ju trevligt att få igen pengarna om man vill ha nån "enklare"...
Har mailat mojostore om gaffelben och ska skicka ett PM till Danielw

Men om man säger såhär,om jag kostar på den max 2000 då är jag väl inte helt i sjön om man vill sälja den?
Eller om jag skulle lägga 4000 på en annan cyckel är det en bättre idé?

Mvh Rickard

Giant Reign
Pillade lite med cykeln nyss, kollade på ekern som Sixten la märke till. Den var inte av utan hade bara gängat isär. Pillade upp lilla hylsan/muttern och skruva dit den igen, spände den så den hade samma gitarr ton som dom andra.
Tänkte att det är lika bra och kolla bakhjulet, en eker va nästan helt lös så ja gjorde samma som på framhjulet...

Både fram och bakhjulet vindar ca 1,5mm men är med ögat helt runda..

Känns som det duger åt mig, eller missar jag nått?

Pumpa lite luft i däcken och cykla några varv i verkstan, oj va konstigt det var med fjädring bak, magiskt på nått vis :) det skumma var att det inte kändes som den fjädra när man trampa utan bara när man rörde sig..
Knäppskalle tänker ni, men har man inte ens cyklat en kilometer på 15 år och det värsta cykeln man hade då var en cyclepro Colorado då är det imponerande Hahaha

Giant Reign
Börja med ett par bromsar och Dannes gaffel. Funkar växlarna som ska så är det bara att vara nöjd.

Det brukar dyka upp begagnade drivlinor till bra pris lite då och då i k&s om du känner för att uppgradera så småningom.

Giant Reign
Paco: ja tror det är precis så det får bli. Får se om man får svar imorgon från mojostore om dom har gaffelben liggandes och vad det kostar. Får se vad Danne vill ha för sin gaffel, vad är det bästa dannes gaffel eller den Fox van 36 jag har?

Och bromsar måste det ju va nån standard på så det mesta går o få dit?

Giant Reign
Det ser ut som en trevlig cykel du har kommit över. Jag körde en Reign 2008 tills för ett halv år sedan. Ramen var en nyare modell än 2007 med ungefär samma geometri.
Den började med en Fox Float 36 RC2

Ramen är egentligen byggd för gaffel med Axel to crown-mått på 51 cm. Men höjer man den med Fox 36 160mm,Talas eller Float, får cykel en 67 graders styrvinkel. Dock högre BB. Lagom för stökig terräng.
Står lite om det här,
https://happyride.se/forum/read.php/1/2419639/2420232#msg-2420232
Jag skulle dock inte rekommendera högre AtC än 545mm. En gaffel för 27,5 hjul kan vara betydligt längre.
De sista åren satta jag en Bos Deville på den.

image.jpeg

Giant Reign
rilli sa:
Men om man säger såhär,om jag kostar på den max 2000 då är jag väl inte helt i sjön om man vill sälja den?
Eller om jag skulle lägga 4000 på en annan cyckel är det en bättre idé?

Mvh Rickard

Du får inte ens en hälften så bra cykel för 4000kr

Giant Reign
Robert: ja tror jag och cykeln kommer komma fint överens om jag får till det med framgaffeln..

Högre BB och AtC får du gärna ta på svenska :)
Fattar att AtC är längd på gaffeln men vart mätt? Hjulaxel till styre? Rör?

67graders styrvinkel, vinkel mellan axel bakhjul till styre? Bra dåligt med lägre/högre?

Min gaffel har ju 160mm slag, är en gaffel med tex 130mm slag (med samma hjulstorlek) 30mm kortare?

Leffo: kul att höra, om jag gillar cykeln (när man har fått prova den ett tag) och jag vill ha den kvar är det ju inte lika noga med vad den har kostat, kul får kosta, så brukar jag känna med mina bilar :)

Giant Reign
A2C är avståndet från framaxel till gaffelkronans höjd där nedre styrlagret sitter. Kortare A2C ger en brantare gaffelvinkel men framför allt lägre Stack, dvs horisontell höjd på övre styrlagret och kommer att göra att cykeln upplevs som mera kvickstyrd/framåtlutad sittställning samt nervösare när det går undan...

Helt rätt en 130-gaffel är 30mm kortare, men det är alltså när du inte sitter på cykeln. Normalt brukar man eftersträva 20% SAG (dvs så mycket som dämparna sjunker ihop av cyklistens vikt), 20% på 160mm ger ca 130mm fjädringväg kvar, samma siffror för en 130-gaffel ger ca 105mm...

BB-höjd är höjden från marken upp till vevlagret mitt (BottomBracket), lågt BB ger en mera planterad känsla men ökar så klart risken att pedalerna kan slå i moder jord när det ska trampas över stock o sten, ett för högt BB gör att cykeln känns vinglig/ostabil. I ditt fall behöver du alltså bara mäta A2C-måttet och köpa valfri gaffel med någorlunda liknande mått.

EDIT: Helst bör du hitta en beg gaffel med rakt styrrör, för ca fem år sedan hittade branschen på att framgafflarna blir styvare/starkare om övre o undre styrlager var av olika storlekar (koniskt), varför den nya styrlagerstandarden "taperat styrlager infästning" skapades. Giant (och några andra stora märken) kom då på snilleblixten att hitta på egna dimensioner "bara för att" få vara märkvärdiga. Detta medför att många gamla ramar (avsedda för hederliga raka styrrör) inte kan kombineras med taperade gafflar (1-1/8" övre lager och 1-1/2" nedre lager).
Idag går det dock ibland att bygga bort denna skillnad, genom speciallager som kostar $$...

Senast ändrad:
Giant Reign
Det är inte riktigt så enkelt med AtC-måttet. För en given gaffelsort är AtC helt kopplat slaglängden. Men det stämmer inte mellan olika gaffeltyper.
AtC på den gaffeln du har, skall vara 545mm medans den 140mm gaffeln som satt på i original hade 510mm AtC. (Råkar veta detta men det går att söka på)
Medans den nya 36an från 2015, för 26" hjul, har 536.4mm.
Du får i alla fall bra egenskaper på cykeln med den AtC som din Talas.

För att göra dig lite glad råkar jag ha en Fox 36 RC2 med slitna innerben men hela ytterben. Den är en luftgaffel från 2008. Vet inte om alla delar passar din Talas men det går att forska i.
Kanske något för dig?
image.jpg

Tillbaka
Topp