Giant Trance X3 vs Cube Stereo Revelation

dulluky

Medlem
tjena hej!

vad tror ni passar bäst i hellas??

en Cube Stereo - K18 Suspension Bike 2009
eller en
Giant Trance X3 08

jag har inte råd med båda så jag måste välja en av dom

Cuben är lätt beggad och trancen är ny.

alla reflektioner tas tacksamt emot

själv är jag rätt så novis när det gäller skogsåkning.
ska man ha heldämpat i Hellas??

yao!

Bilagor

• TRANCE X3.jpg
    TRANCE X3.jpg
    57.2 KB · Besök: 28
  • 245957_19560nxzfuCVxW4c.jpg
    245957_19560nxzfuCVxW4c.jpg
    14.7 KB · Besök: 16
Båda är bra hojar, provkör bägge. Dessa cyklar fungerar utmärkt i Hellas men det körs också utan växlar, bromsar och fjädring så heldämpat är verkligen inget måste.

Om det är din första cykel kan det vara en idé att etablera någon sorts kontakt med en cykelhandlare vilket skulle tala för Gianten.

lägger du in specar på hojarna kommer du få fler svar ang. utrustningen, få som orkar googla fram det själva.

Heldämpat funkar bra i Hellas och båda hojarna kommer nog funka lika bra och då blir ju frågan vilket pris/utrustning dom har och om du vill kunna få någon slags servicegaranti (som oftast bara hänger med den första köparen om man köper lokalt).

Trancen har en RS Recongaffel (enligt Giants webb) och om Cuben hade samma gaffel 2009 som 2010 så är den lite vassare då dom har RS Revelation eller Fox beroende på cykelmodell.

Men återkom gärna med lite mer info.

tack för alla svar!
mer info om Cube Stereo ,

Fram dämp rock shox revelation u-turn 140 mm . Bakdämp fox rp 23 . Denna cykel är i absolut ny skick . Körd ca 10 mil med den . Körd och ägd av en kille i cykelbranschen . Uppgraderad med sram x9 reglage och bakväxel. K18.

Nu har jag inte kört på någon av dem, så jag har svårt att säga ngt om ramarna, mer än att trance x verkar poppis och har bakdämparen bättre placerad ur smutssynpunkt.

Rev är en riktigt fin gaffel, ett klart snäpp upp jämfört med recon. Formula k18 är finfina bromsar och x9 är kanon. Jag tror transan överlag är lite sämre och lite tyngre specad om jag får gissa, utan att ha sett specen.

I hellas går det utmärkt med hardtail också, men du gör inte bort dig på heldämpat. Det är upp till körstil, stigval och hur brottom man har nerför/uppför.

tror detta är rätt spec på Gianten:

* Overview
* Full Specs

New for Spring 2008 the Trance X3, with RockShox Recon 335 Air 120mm Travel Forks, Hayes Stroker Trail hydraulic discs and Shimano Deore 27 speed RapidFire Plus shifters with XT Shadow rear mech.

The ultimate trail bike series, Giant’s new Trance X line delivers 5 inches of Maestro suspended confidence to daring trail riders and tireless singletrack adventurers.

FRAME TECHNOLOGY
The all-new, super light ALUXX aluminium Trance X frameset produces a plush 5 inches of Maestro travel to conquer steep climbs and tame rough descents with ease.

Technologies
[Maestro]
Find a Bike Shop near you >>
MODEL Trance X 3
SIZES 14.5", 16", 18", 20", 21"
FRAME ALUXX SL aluminium, Fluid Formed, Maestro suspension system 5''/127mm travel
FORK RockShox Recon 335 Air 120mm travel, Turn Key lock out
SHOCK Fox Float R
HANDLEBAR GIANT A5 aluminium riser
STEM RaceFace Ride XC ahead
SEAT POST RaceFace Ride XC
SADDLE WTB Devo Team, CroMo rails
PEDALS N/A
SHIFTERS Shimano Deore 27 speed RapidFire Plus
FRONT MECH Shimano Deore
REAR MECH Shimano XT Shadow
BRAKES Hayes Stroker Trail hydraulic disc, 178mm/152mm discs
BRAKE LEVER Hayes
CASSETTE SRAM PG950 11-34
CHAIN Shimano HG73
CRANKS FSA Alpha Drive 22/32/44
BOTTOM BRACKET FSA PowerDrive
RIMS Alex DP-17 26"
HUBS Formula
SPOKES Black stainless steel
TYRES Kenda Nevegal 26x2.1'' Stick-E (F) DTC ®

Det är en funkis men inte särskilt rolig eller lätt spec, de komponenter du skrivit att cuben har är klart bättre:
Revelation vs Recon
x9 vs deore

bakdämparen är också finare, rp23 har propedal-inställning som float r saknar, i övrigt är de likadana. Använder man inte antigung borde de alltså vara lika, men det kan vara en trevlig funktion att ha.

Gissningsvis är även övriga komponenter på cuben lättare och finare. Det som talar för gianten är att ramen är välbeprövad och omtyckt av många, det är inte lika många som kör cube, fast jag har aldrig hört ngt negativt om den (förutom dämparplaceringen)

tack återigen för alla inlägg!

jag hade fått höra att heldämpat var helt klart att föredra i Hellas (av säljare :)men det kanske är ett bättre förstasteg att köra hardtail..

lite billigare om inte annat.

jag suger på karamellen ett tag till :)

Tillbaka
Topp