Giro d´Italia 2009!

Supertramp

Aktiv medlem
Giro d´Italia 2009!
Hade främst en fråga var man kan hitta banprofilerna för de olika etapperna på nätet (sökte på eurosport men fann dem ej). Men vi kan ju ha denna tråd som en allmän diskussionstråd för Girot också.

Vem vinner tror ni?

Själv har jag precis börjat följa cykelsporten (sedan Tomy Prim körde Girot på 70-talet har bara strötittat på TdF någon gång ibland så jag har inget att tillföra i ämnet direkt) men det skulle vara lite kul att vara lite påläst inför en tävling för en gångs skull.

Jag vet i alla fall att Lance ställer upp. Vad tror ni, kommer han att gå för seger?

Senast redigerad av en moderator:
Giro d´Italia 2009!
Svårt att tro Lance kan vinna. Som jag ser det är han i bästa fall 3:a i Astana efter Leipheimer och Brajkovic som visar bra form f n.

Liquigas har ett väldigt starkt lag som är uttaget för att hjälpa Basso samtidigt som Pellizotti får köra som han vill och kan bli topp 5.

Denis Menchov och Carlos Sastre satsar nog mer på TdF men kan inte räknas bort helt.

Sen har du f d segrare som Simoni, Di Luca och Cunego som kan vinna igen.

Etappinformation hittar du här: http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2009/tappe_it_09.shtml

Giro d´Italia 2009!
På cykelnytt.se kan du hitta banprofiler och datum, annars så finns det ju en guide i nya kadens. Själv så tror jag inte att Lance kommer att ha något med slutsegern att göra. Jag tror att Basso vinner.

Giro d´Italia 2009!
Känns ju lite orealistiskt att Lance skulle ta hem hela tjottaballongen, men jag tror inte man ska räkna ut honom. Själv hoppas jag att han vinner. Tycker han är världens främste cyklist och att göra comeback efter tre år är så coolt och kul för cykelsporten.

Dessutom, är inte Giro d'Italia en av världens backigaste tävlingar? Och är inte Lance riktigt vass uppför?

Giro d´Italia 2009!
Hoppas att han inte vinner. Cykelsporten är nämligen så mycket mer än Lance Armstrong. Men det kan man inte tro när man läser tidningarna...

Lance var väldigt bra uppför. Han har inte visat något av värde hittills i år (bra eller dåligt) man ska kunna förutsäga något. Däremot såg det ut som att han hade betydligt mycker mer muskler på överkroppen än när han dominerade i TdF vilket får mig att tro att han blir avhängd uppför. Men han kan säkert tappat de kilona nu.

OCh världens bäste cyklis är Eddy Merckx. Ingen annan är ens nära!

Giro d´Italia 2009!
Och har du inte Eurosport är det dags att skaffa. Adamsson och Vacchi kommenterar och alla etapper sänds live. Ser verkligen fram emot de kommande veckorna :- )

Giro d´Italia 2009!
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> När går spektaklet av stapeln?

Start 9 maj och färdigcyklat 31 maj med målgång i Rom.

Giro d´Italia 2009!
zodah skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När går spektaklet av stapeln?
>
>
> Start 9 maj och färdigcyklat 31 maj med målgång
> i Rom.

Tackar! :o)

Giro d´Italia 2009!
dag skrev:
> Bara inte Basso eller nån annan fuskare som har
> fått komma tillbaka alldeles för fort vinner,
> så... >:(
>
> /Dag

Det skriver jag under på.

Tror faktiskt att Lance har större chanser på en framskjuten placering i Girot än på Touren. Bansträckning passar iaf den "gamle" Lance.
Vore kul om Lövkvist och Kessiakoff (Är det klart om han kör) kunde lyckas. Tror att Kessiakoff passar bra bland alla backar!

Giro d´Italia 2009!
Kessiakoff är grym, men jag tror man behöver köra de stora etapploppen några gånger innan man har en riktig chans. Klart det händer att förstagångsåkare lyckas (Andy Schleck, typ), men det hör till undantagen.

Giro d´Italia 2009!
9:e etappen ser ut att kunna bli klungspurt. 6 meters höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkten enligt gazzetta:s profil.

För de som varit med Cykeltours nere i Riolo bör etapp 15 bjuda på litet bekanta vägar och har man varit och cyklat Cinque terre så bör etapp 12 kunna erbjuda något bekant.

Personligen är jag mest intresserad av 17:e etappen då Blockhaus lär vara en ganska tuff stigning. Då etappen bara är 83 km och det kan vara en av de sista chanserna för bergsgetterna att verkligen plocka någon tid skulle det kunna bli rätt offensiv körning.

Giro d´Italia 2009!
mzi skrev:
> Rock, kom igen nu och ge en fullödig analys av
> alla lag och kaptener och deras chanser.

Det kommer, men på min blogg

Giro d´Italia 2009!
Kessiakoff uttalar sig på eurosport och säger att hans lag har sagt åt honom att gå för totalen. Intressant att se hur det går!

Giro d´Italia 2009!
Vet inte om den platsar här eller i "fula-cyklar-tråden". Väljer dock att posta den här, verkar som den gode Lance har rökt på i sina dar:
scharffsheppitalybike21.jpg ht=356

Giro d´Italia 2009!
cyclingfans.com brukar ha koll pa det, annars kostar det bara 49 :- for en manad mer eurosport player (och det ar inga problem att fa det att funka utan Windows och Media Player)

Giro d´Italia 2009!
sjooons skrev:
> och det ar inga problem att fa det att
> funka utan Windows och Media Player

Hmm, det kanske vore värt det då. Men nog ska jag skriva ett mail och klaga lite först så vi som kör "riktiga" operativsystem också uppmärksammas...Heil Ubuntu!

Giro d´Italia 2009!
kolla in www.steephill.tv Där har du oftast lite olika länkar till livestreemar med olika språk. Har fungerat bra för mig i vår, då oftast med fransk Eurosportsändning.

Giro d´Italia 2009!
sjooons skrev:
> Har finns fler bilder pa Lance's cyklar till
> Girot:

Inte undra på att UCI vill ha en standard.. Tempohojen skulle ju till å med få mig snabb!

Giro d´Italia 2009!
Pigmachine skrev:
> sjooons skrev:
> -----
> > Har finns fler bilder pa Lance's cyklar till
> > Girot:
>
>
> Inte undra på att UCI vill ha en standard..
> Tempohojen skulle ju till å med få mig snabb!

Fast det var väl Trek som hade anpassat sina cyklar för att följa den där standarden =)

Giro d´Italia 2009!
xc-mankan skrev:
> Vet inte om den platsar här eller i
> "fula-cyklar-tråden". Väljer dock att posta den
> här, verkar som den gode Lance har rökt på i
> sina dar:

Jag tror att Trek med alla psykadeliska mönster försöker förvilla UCI-kontrollanterna när dom ska undersöka huruvida cykeln klarar de nya designreglerna eller ej. Jag menar, vem kan mäta längd:bredd-förhållandet på dom där gaffelstagen utan att bli snurrig i huvudet?

Giro d´Italia 2009!
Bang skrev:
> Vilka kommer vara dopade i år då????

valfri ryss ur Katusha, eller vafri tysk ur Milram....;-)

Giro d´Italia 2009!
Skulle snarare tro att det är en italienare i A&S eller Discogiovanni... Eller en spanjor i Galicia.

Giro d´Italia 2009!
Stewe skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Vilka kommer vara dopade i år då????
>
>
> valfri ryss ur Katusha, eller vafri tysk ur
> Milram....;-)

Nära. Valfri österrikare i Katusha. Eller räknas det inte innan start.

Tillbaka
Topp