Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
Jag är grumt imponerad av hur TB tog sig an och genomförde resten av etappen utan att fortsätta tappa mot bergsgetterna.
Viljan brann i ögonen och han såg helt askgrå ut efteråt. Blir ännu mer imponerad om han fortsätter leverera imorgon.
Klara Gunde-vibbar

Giro d'Italia 2017
Supertramp sa:
I så fall är Happy inte mycket bättre, huvuddelen av dagens inlägg har handlat om Dumoulins bajsande.

Inte ens med mycket liberalt räknande (en del inlägg är för mig oklara vad de syftar på) kommer man upp till att huvuddelen av dagens inlägg handlat om det.

Problemet är väl annars att svensk TV har en tendens att mest vara intresserad av cykel när det inträffar någon "unik händelse" i stil med dagens eller att någon åkt dit för dopning. Nu tittar jag inte längre på sportnytt särskilt ofta då det känns som bortkastad tid, men förr var det i alla fall så och det som är intressant här är ju uppenbarligen inte cyklingen.

Dessutom lyckas de i vanlig ordning visa att de inte har någon koll: "Inför händelsen ledde Dumoulin med 1.42" säger presentatören, dessutom upprepat lite senare. Sen kallar de Stelvio för San Salvo i översättningen.

Giro d'Italia 2017
Varför väljer man att vänta in någon som kört omkull men inte någon som blivit kass i magen? Det är ju egentligen ingen skillnad, iaf inte när man som Quintana kör om kull på egen hand (hade ju varit skillnad om han blivit påkörd). Den allmänna uppfattningen verkar som att det är mer ok att vänta på nån som vurpat än nån som akut varit tvungen att göra tvåan i diket.

Giro d'Italia 2017
Kan nog bero lite på situationen, vilka som är loss, vad det är för etapp, hur långt det är kvar, hur avslutningen ser ut, etc. om de väntar eller inte. Nu blev det någon sorts mellanting ett litet tag.

Några citat från cyclingnews:

Dumoulin
"I don't really know what happened in the front. I heard that Movistar waited a little but the race was on and they were chasing riders like Steven Kruijswijk. I can't blame them for wanting to chase him. You can't give Kruijswijk three minutes; it's was a difficult situation."

Nibali
"We were in the group two minutes down on the break, and we were going hard to begin the climb. Just before swinging left onto the Stelvio for the second time, the news came through that the maglia rosa had stopped. It wasn't clear what had happened. The pace was high because Orica and Trek were pulling, but once we started the climb there was a moment when we stopped and slowed down. But the break's lead was growing, and a few riders started attacking again; the race was on."

Konyshev
"We were planning to do something, but it was a bit confusing when the leader stopped for an emergency toilet break. Zakarin tried to attack but I stopped him while we tried to get a better understanding from the car what was happening. Instead of attacking he continued to follow the other guys."

Mollema
"It was not a surprise for me when Tom stopped because I was just behind him and I heard him talking in Dutch already to his teammate Ten Dam, so I knew he had to stop. That's a pity for him. At the beginning we waited, Movistar slowed down, but, yeah, it was not a good moment for a stop like that."

Giro d'Italia 2017
DRQ96 sa:
Konkret sa:
Man vill ju nästan att Nairo eller nibali skall råka ut för en punka på vägen till Milano.

Nairo har väl redan både vurpat och punkterat, räcker inte det?

Kan man inte köra nedför så kan ju inte Tom rå för det. Punkan vet jag inte när den kom men troligtvis inte precis innan sista klättringen på någon av dom avgörande etapperna.
Jag hoppas Tom knäcker stenansiktet i tempot till Milano och kammar hem den rosa tröjan!

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Kan nog bero lite på situationen, vilka som är loss, vad det är för etapp, hur långt det är kvar, hur avslutningen ser ut, etc. om de väntar eller inte. Nu blev det någon sorts mellanting ett litet tag.

Precis. Enklare att argumentera för att vänta när topp-10 placeringar i GC och etappsegern inte står på spel för de som ska vänta. Hade det skitigts tidigare eller om utbrytningen inte var något hot i GC hade kanske gruppen väntat.

Giro d'Italia 2017
Konkret sa:
DRQ96 sa:
Konkret sa:
Man vill ju nästan att Nairo eller nibali skall råka ut för en punka på vägen till Milano.

Nairo har väl redan både vurpat och punkterat, räcker inte det?

Kan man inte köra nedför så kan ju inte Tom rå för det. Punkan vet jag inte när den kom men troligtvis inte precis innan sista klättringen på någon av dom avgörande etapperna.
Jag hoppas Tom knäcker stenansiktet i tempot till Milano och kammar hem den rosa tröjan!

Det vore ett skoj scenario. Jag hoppas egentligen att Nibali och Nairo tar igen mer tid och går om Tom inför sista tempot och sen gör Tom en monstertempo och vinner tillbaka allt på sista etappen, det vore maximalt spännande ända in i kaklet :)

Giro d'Italia 2017
Tom, om du läser detta: Vi är några på Happy som tycker att det var lite förhastat av dig att inte vara sur på dom andra för att dom inte väntade!

Giro d'Italia 2017
bllx sa:
GoranS sa:

Precis. Enklare att argumentera för att vänta när topp-10 placeringar i GC och etappsegern inte står på spel för de som ska vänta. Hade det skitigts tidigare eller om utbrytningen inte var något hot i GC hade kanske gruppen väntat.

Man kan vända och vrida på det där och hur de bör resonera. I grunden tycker jag att det är väntandet är sympatiskt i lägen där något som är extremt svårt att kontrollera inträffar och det skulle kunnat påverka utgången på ett avgörande sätt.

Jag tycker personligen inte att det vare sig i detta fall eller i fallet där Quintana vurpade fanns ngt egentligt skäl att vänta. Hade Quintana däremot kört omkull p.g.a. en hund rusat ut från publiken och fällt honom hade läget varit annorlunda.

Giro d'Italia 2017
Jag tycker det är rätt att inte vänta pga kroppsliga åkommor. Det är ju en del av sporten, att kroppen ska klara av det den får utstå under 3 veckor. Om det skulle väntas för att magen har havererat, ska det väntas för att någon har kramp i benet nästa gång?

Vurpor som inte är åkarens eget fel tycker jag det är rätt att vänta.

Giro d'Italia 2017
Rolland i utbrytning igen. Känns som det varit mkt av den varan för fransmannen men att det inte direkt betalt sig så bra än så länge i girot.

Giro d'Italia 2017
Rapporteras att BM har befälet i klungan. Har de trots allt planer på att försöka attackera Tom idag och vill försöka eliminera hans hjälpryttare?

Giro d'Italia 2017
Nu verkar en rejält stor grupp ha ryckt någon/några minuter - vilket, beroende på vilka som är med där, borde kunna röra om lite i grytan.
Någon som har en listning?

edit: Verkar vara folk från plats 10 och nedåt allihopa så det kan kanske bli intressant :-) även om en a två från de flesta teamen på top 10 ingår.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Valerio Agnoli (Bahrain-Merida), Ben Gastauer and Quentin Jaurégui (Ag2r La Mondiale), Jesper Hansen (Astana), Enrico Barbin and Lorenzo Rota (Bardiani-CSF), Tejay Van Garderen, Manuel Senni, and Francisco Ventoso (BMC Racing), Jan Barta and Jose Mendes (Bora-hansgrohe), Felix Grosschartner, Lukasz Owsian, Branislau Samoilau and Michal Schelgel (CCC Sprandi Polkowice), Michael Woods (Cannondale-Drapac), Jérémy Roy (FDJ), Maxime Monfort (Lotto Soudal), Gorka Izagirre and Rory Sutherland (Movistar), Christopher Juul-Jensen (Orica-Scott), Laurens De Plus and Dries Devenyns (Quick-Step Floors), Natnael Berhane, Omar Fraile, Jacques Janse Van Rensburg, Kristian Sbaragli, and Daniel Teklehaimanot (Dimension Data), Martijn Keizer (LottoNL-Jumbo), Salvatore Puccio (Team Sky), Simon Geschke (Team Sunweb), Peter Stetina and Julien Bernard (Trek-Segafredo), Rui Costa, Valerio Conti and Jan Polanc (UAE Team Emirates), Julen Amezqueta, Matteo Busato and Ilya Koshevoy (Wilier-Selle Italia).

Enligt cyclingnews

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Rolland i utbrytning igen. Känns som det varit mkt av den varan för fransmannen men att det inte direkt betalt sig så bra än så länge i girot.

Han har hamnat i nåt vakum åkmässigt. Inte så vass uppför som tidigare så de bergsetapper han går i utbrytning kan han inte gå loss solo...och han är för långsam sprinter för att ta hem det om en liten grupp kommer samlad till mål.

Giro d'Italia 2017
me.I.am sa:
Upptäckte nåt nytt, livedata på http://www.giroditalia.it/eng/live/ förmodligen 100 år efter att alla andra hittat det.
Men iaf, nån som har koll på hur pass korrekt datan där är? Och eftersläpning? Tänkte om det är någorlunda synkat med TV-bilderna.
Hitintills har markeringen av hur långt dom kommit stämt bra, vilka som är i vilken grupp och tidsavstånd hyfsat samt livedata släpat rätt rejält. Dessutom - antagligen italienskt påbrå - så verkar annat vara viktigare i början och slutet av loppet... :-)

F:ö ett konstigt lopp idag - men nu är det bara "uppförstramp" kvar så det kanske ordnar till sig?
F:ö II Pavel Brutt måste vara den som med marginal legat längst tid i utbrytning under G d'I väl?

Giro d'Italia 2017
Ni som internetcyklat många Grand Tours, brukar det bli lite allmän baksmälla efter hårda etapper? Den igår var ju hård och lång.

Å andra sidan, om någon känner sig pigg kanske dom testar och hoppas att dom andra är lite mer slitna från gårdagen. Nibali, Q och Z verkar vara ganska jämnstarka uppför, men något bör dom väl testa.

Sista 30 ser ut att vara "svagt" (i Giro-sammanhang) uppför totalt sett. Skulle tippa på att dom längst upp i sammandraget kanske testar ett tidigt ryck där, men mer seriöst närmare mål. Gäller att plocka någon sekund här och där, och inte riskera att spränga sig. Zakarin är väl typen som kan försöka redan tidigt, om han har benen.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Ser fram emot en ordentlig statistik vad gäller kilometer i utbrytning.
D:o
Det som finns är ju en "poänglista" som inför dagen såg ut:
lu.png

Giro d'Italia 2017
Vad innebär en poäng? Är det ett objektivt mått i stil med 1p = 1 km i utbrytning eller är det något som någon jury hittar på?

Giro d'Italia 2017
UAE gör ju ett försök med Polanc. Men det här med att när ett stall ligger i täten så kör dom slut på hjälpryttare efter hjälpryttare. Ingen vidare rotation vad jag kan se, och så verkar stallen köra rent allmänt. Är det att det är svårt att få till rotation längst fram när det är många cyklister, eller någon annan anledning?

Giro d'Italia 2017
me.I.am sa:
Sista 30 ser ut att vara "svagt" (i Giro-sammanhang) uppför totalt sett. Skulle tippa på att dom längst upp i sammandraget kanske testar ett tidigt ryck där, men mer seriöst närmare mål. Gäller att plocka någon sekund här och där, och inte riskera att spränga sig. Zakarin är väl typen som kan försöka redan tidigt, om han har benen.

Backar med mindre lutning än ca 6% brukar betyda att sammanlagtcyklisterna sitter still i båten. Helt enkelt för lite lutning för att det ska löna sig att ligga längst fram o borra.

Giro d'Italia 2017
Den där vägen har jag svårt att se någon av toppgubbarna göra en attack på. Är alldeles för lättkört för att det ska finnas någon skaplig sannolikhet att tjäna något. Kommer med stor sannolikhet bara att kosta krafter. Morgondagens etapp gäller det för dem att spara krafter inför.

Giro d'Italia 2017
InlineOla sa:
GoranS sa:

Han har hamnat i nåt vakum åkmässigt. Inte så vass uppför som tidigare så de bergsetapper han går i utbrytning kan han inte gå loss solo...och han är för långsam sprinter för att ta hem det om en liten grupp kommer samlad till mål.

Bra där Ola. Jag lägger ner det här.

Giro d'Italia 2017
InlineOla sa:
InlineOla sa:
GoranS sa:

Bra där Ola. Jag lägger ner det här.

Idag var gruppen tillräckligt liten för att han skulle ta spurten! ;-)

Giro d'Italia 2017
Häftig cykelåkning på slutet med alla attacker. Kul att han vann ! Undrar hur det går imorgon, blir en kanontjusig etapp igen, över Dolomiter-passen... Bergsgetterna kanske tar 30-60 sec till på Tom ? Hoppas inte mer, så att han kan knäcka dom på sista TT och vinna !

Giro d'Italia 2017
Tror inte att det är omöjligt för Tom att plocka en bra bit mer än 30 sekunder på Nairo på sista tempot. För övriga skulle 60 sekunder inte ens göra att de passerar Tom i GC. Så, ska sista tempot bli riktigt spännande tror jag att det behövs större tapp. Om de kommer imorgon, på torsdag, fredag eller lördag spelar dock förstås ingen större roll.

Om någon vill försöka skapa stora marginaler genom att attackera tidigt är fredagen svår. Då krävs det en körning i stil med den där Froome knäcktes i vueltan i fjol då det är så långt mellan nästa sista backen och avslutningsbackens fot. Tror i så fall mer på torsdagens eller lördagens etapp. Ingen utav dem är dock helt idealisk, så jag undrar om inte planen snarare är att försöka tjäna lite varje dag. Sedn kan de förstås försöka hålla ett bra tempo s.a. Toms hjälpryttare faller ifrån rätt tidigt och om han då har en dålig dag blir han mer känslig.

Giro d'Italia 2017
Bikzz sa:
Nu måste jag dra iväg och lägga en kabel ....
Du menar kassa witzar som:
- Har dom skannat Dumoulins cykel så han inte har elmotor?
- Varför skulle han ha elmotor?
- Ptja, han släppte ju en kabel på etapp 16.

(Faan vad Dumoulin mobbas bara för att han är människa... :-) )

Tillbaka
Topp