Giro d'Italia 2017

Giro d'Italia 2017
På något sätt känns det som om Ilnur får göra något nu. Giro och Vurlta är målen i år, han har medvetet fiskört för att hålla de tre veckorna och han har fått plocka ett om än lite halt och lytt så i vart fall team runt sig. Tror inte han planerat för en fjärde / femteplats och då är det nog dax att göra mer än bara hänga ned på ett ganska fläckfritt sätt.
[Ryckförsöket i förrgår fick ju ställas in på grund av vissa händelser med stort mediagenomslag.]

Giro d'Italia 2017
Hade han i tisdags haft krafterna hade han ju kunnat attackera när de började trycka på. Var ju snarare att han fick slita för att gå med när Nairo och Vincenzo drog på.

Giro d'Italia 2017
Hur mycket tappade egentligen Dumoulin på att han fick köra sista klättringen själv i tisdags? Han släpper ju täten och kör ensam i sitt tempo varje gång det går uppför och skulle säkert gjort så i tisdags också.

Giro d'Italia 2017
Tror inte att Dumoulin sitter på pottkanten. Han har mer att ge och får han bara en bra rulle är jag är säker på att han kan leverera om han ser till att pressa ut det allra sista han har i sig.

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Supertramp sa:
Kollade precis reprisen från avslutningen igår, fan vad skönt det är med bara Adamson och slippa skrikhalsen.

Japp, jag håller med.
Vacci är en skön snubbe och jag gillar hans stil, men ibland blir det lite för mycket.

Giro d'Italia 2017
HåkanB sa:
Hur mycket tappade egentligen Dumoulin på att han fick köra sista klättringen själv i tisdags? Han släpper ju täten och kör ensam i sitt tempo varje gång det går uppför och skulle säkert gjort så i tisdags också.

Svårt att säga. Hade det varit konstant 10% uppför och ingen vind hade han inte direkt tappat nåt på att köra solo. Nu var det några planare partier i klättringen och en del motvind så då förlorar han en del på att köra själv.

Vad kepshistorien beträffar så är fortsättningen att Knut slängde kepsen efter uträttat behov varvid fansen vid vägkanten sprang för att plocka upp "souveniren":)

Giro d'Italia 2017
Dr_Rydell sa:
När jag var ung fick jag höra av en cyklist att man sket i mössan. Myt!? Eller försvann det med hjälmtvång?

"It was a bad peach, LeMond reckoned. After eating it, his stomach reacted violently. He turned to a teammate: ‘Pass me your hat.’

‘What do you want my hat for?’

‘Please, just pass me the goddamn hat!’

Taking the small cotton team cap, LeMond shoved it down his shorts, manoeuvred it into positition, and filled it until it was over-flowing. He tried to clean himself up, but it was hopeless; then he tossed the hat into the hedgerow, and began the grim task of getting back into the race, slotting in behind the three teammates who’d dropped back from the peloton to wait for him."

http://www.freewheelingfrance.com/tour-de-france/slaying-the-badger.html

Giro d'Italia 2017
Stewe sa:
Supertramp sa:
Kollade precis reprisen från avslutningen igår, fan vad skönt det är med bara Adamson och slippa skrikhalsen.

Japp, jag håller med.
Vacci är en skön snubbe och jag gillar hans stil, men ibland blir det lite för mycket.

Är inte så mycket för färg som torkar, så uppskattar Vacchi. Brukar han skrika så mycket när det är en ensam snubbe som spurtar?
När det gäller klungspurter på plattetapper så tycker jag att hans kommentarer lyfter upplevelsen. Jag har ganska svårt att se var enskilda spurtare ligger, hur bra dom ligger till, hur bra deras team ligger med tanke på uppdrag. Just det taktiska tycker jag är intressant, inte bara t.ex. vilken placering Greipel får, utan bra/dåligt kört av teamet/Greipel och hur det påverkar placeringen. Och det tycker jag Vacchi har bra koll på.

Giro d'Italia 2017
Om man låtsas att Rolland ligger högt upp i sammandraget stämde min analys igår. Så jag låtsas det.

I tisdags fick jag intrycket att Nibali fick de andra att samarbeta istället för att kriga om inbördes placeringar dom emellan, iaf när dom började närma sig toppen. Tror att Nibali inte bryr sig så mycket om vad placeringen blir om han inte vinner Girot. T.ex. Zakarin tror jag kan chansa mer för att nå pallen. Nibali verkar inte ha benen för att sticka från dom andra i järngänget, men det ändras ju iofs från dag till dag.

Om dom andra i järngänget lyckas få lucka till Dumolain i sista uppför så tror jag att de kan vara mer intresserade av samarbete än att själva göra ryck. Men har dom benen så försöker dom självklart.

Giro d'Italia 2017
Går bra för CCC–Sprandi–Polkowices busschaufför.

Bilagor

• IMG_0274.JPG
    IMG_0274.JPG
    225.5 KB · Besök: 34
Giro d'Italia 2017
Att ett fåtal personer gnäller på ett forum gör nog inte att Eurosport får panik när Vacchi en av Sveriges mest folkkära kommentatorer.

Giro d'Italia 2017
GoranS sa:
Varför var FDJ så heta på att ta Quintanas attack? Känns som det hade varit rimligare att låta Tom sköta den biten.

Det var ju som jag skrev för nån dagar sen. Taktiken att isolera ledartröjan brukar inte ge nämnvärt resultat eftersom han får hjälp av alla möjliga.

Giro d'Italia 2017
Ильнур måste vara lite glad i vart fall när han plockade 42 sekunder eller vad det blev.
Innebär ju inte så mycket, men sekunder är sekunder :-)

Edit: Pinot som tog en minut är väl inte heller ledsen :-)

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Skönt för Tejay att få vinna en etapp efter all kritik. Hoppas att han ändå kan komma tillbaka som GC-kandidat så småningom, för en stark amerikansk cyklist krävs inom sporten. Italien måste också hitta något lovande framöver. Formolo och Aru ser väl rätt bra ut, men skulle gärna se lite mer.

Giro d'Italia 2017
Zåsna sa:
Dr_Rydell sa:
När jag var ung fick jag höra av en cyklist att man sket i mössan. Myt!? Eller försvann det med hjälmtvång?

"It was a bad peach, LeMond reckoned. After eating it, his stomach reacted violently. He turned to a teammate: ‘Pass me your hat.’

‘What do you want my hat for?’

‘Please, just pass me the goddamn hat!’

Taking the small cotton team cap, LeMond shoved it down his shorts, manoeuvred it into positition, and filled it until it was over-flowing. He tried to clean himself up, but it was hopeless; then he tossed the hat into the hedgerow, and began the grim task of getting back into the race, slotting in behind the three teammates who’d dropped back from the peloton to wait for him."

http://www.freewheelingfrance.com/tour-de-france/slaying-the-badger.html
"overflowing" :D, låter som en geggig historia på väg till mål. Nog bäst de byxorna hamnade på tippen och inte i tvättmaskinen.

Sammanfattningsvis alltså: Det VAR bättre förr.

Giro d'Italia 2017
InlineOla sa:
GoranS sa:
Varför var FDJ så heta på att ta Quintanas attack? Känns som det hade varit rimligare att låta Tom sköta den biten.

Det var ju som jag skrev för nån dagar sen. Taktiken att isolera ledartröjan brukar inte ge nämnvärt resultat eftersom han får hjälp av alla möjliga.

Menar du alltså att de kör helt slumpmässigt och att det därmed inte går att begripa varför de gör som de gör? Min känsla är snarare att det körs för försvarande av annat än ledartröjan, men här kan jag inte riktigt förstå vad det var Pinot skulle försvara mot Quintana och därav frågan.

Giro d'Italia 2017
access sa:
InlineOla sa:
Trodde sportchefen haft taktikgenomgång med Landa efter förra spurtförlusten men icke.

Det var ju högerkurva denna gången. Helt annan sak. ;)

Idag såg han mest uppgiven ut. Nästan som om han tänkte; men va fan, inte en gång till! Vad gör jag för fel?
Grym sträcka idag och två till som väntar. Q verkar inte ha något ess i ärmen. Tror Tom grejar det här.

Giro d'Italia 2017
Det är två "taggiga" etapper kvar och fem inom två minuter (2:08) efter innan tempot (där kanske fler är villiga ta i så dom skiter ner sig...)

Edit: Verkar vara lite hårda ord fram och tillbaka på presskonferenserna efteråt... :-)

Senast ändrad:
Giro d'Italia 2017
Jag tycker Dumoulin visade klass igen.
Hämtade in båda huvudkonkurrenternas attacker. De var för övrigt rätt ynkliga. För att sedan visa att han kan rycka om det skulle behövas. Lät dem inte heller lura honom att dra ifatt Pinot.

Har nog potential att dominera sporten framöver.

Giro d'Italia 2017
Tom verkade lite småtjurig för att de andra inte ville hjälpa till då när det var han, Q och N i en liten grupp. Vad trodde han? N och Q bryr sig väl bara om vem som kommer etta. Mycket värre för T att tappa förstaplatsen, än för de andra att ev. tappa någon placering.

Tillbaka
Topp