Giro d’Italia 2021

Giro d’Italia 2021
Åkarna, arrangörerna, alla fordon, UCI, åskådarna.

Finns väl en del som är/var onödigt farligt, supertuck är ett exempel. Någonting jag reflekterat över är möjligheterna för autobroms för cyklister på samtliga bilar, då hade kanske Serry sluppit bli påkörd. Onödigt farligt att inte tvinga samtliga bilar att ha funktionen?
Gäller ju att den inte löser ut i onödan. Är inte helt ovanligt med cyklister som slipstreamar lite på bilarna efter t.ex. en punktering. Tråkigt om bilen automatbromsar i det läget!

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Det var därför jag skrev "onödigt" eftersom jag inte vet exakt vad jag menar. Man kan ju tänka sig att man kan välja bort vissa utförskörningar som anses väldigt smala och svåra. Han i Polen runt som brötade rätt igenom staketet, måste väl finnas lite att göra där? Även om krascher beror på individuella misstag kan ju banor väljas på olika sätt.
Samtidigt måste det ju vara lite svårt om det ska ge utdelning för de som är duktiga att åka utför.

Giro d’Italia 2021
Samtidigt måste det ju vara lite svårt om det ska ge utdelning för de som är duktiga att åka utför.

Javisst. En Grand Tour avgörs väl inte precis i utförskörningarna heller och det är väl så det ska vara. Jag vet egentligen inte vart jag vill komma.. Kanske bara att jag tycker att man ska utforma banorna på något rimligt sätt och inte bara säga att cyklisterna får anpassa fartan oavsett hur det ser ut. Det ska de såklart men arrangören har också ett ansvar.

Giro d’Italia 2021
Plocka bort hela karavanen och alla andra bilar vore ju steg ett I säkerhetsarbetet...
Men då skulle väl em stor del av intäkterna också försvinna så det går inte

Giro d’Italia 2021
Plocka bort hela karavanen och alla andra bilar vore ju steg ett I säkerhetsarbetet...
Men då skulle väl em stor del av intäkterna också försvinna så det går inte
En punka så är man helt rökt? Eller hur hade du tänkt att service skulle ske? Sjukvårdare?
Och den kommersiella delen av karavanen kör ju långt innan cyklisterna, så den har ju ingen impact på de tävlande.

Giro d’Italia 2021
Jag tror att ett stort steg vore att plocka bort cyklisterna från vägarna och sätta dem på stationära cyklar. Inte så mkt skador om man zwiftar sig av vägen, om det nu går (helt novis på det området).

Giro d’Italia 2021
Åkarna, arrangörerna, alla fordon, UCI, åskådarna.

Finns väl en del som är/var onödigt farligt, supertuck är ett exempel. Någonting jag reflekterat över är möjligheterna för autobroms för cyklister på samtliga bilar, då hade kanske Serry sluppit bli påkörd. Onödigt farligt att inte tvinga samtliga bilar att ha funktionen?

Så här gick det i abu dhabi tour när de hade autobroms på i kommisariebilen.

Mindre bilar kanske hade varit nått? Lite smalare o lite kortare hade ju inte skadat.

Giro d’Italia 2021
Jag tror att ett stort steg vore att plocka bort cyklisterna från vägarna och sätta dem på stationära cyklar. Inte så mkt skador om man zwiftar sig av vägen, om det nu går (helt novis på det området).
Låter jättetråkigt, men ja, herregud, vilken trainerexplosion det varit pga i synnerhet Zwift men också självfallet Covid. Jag är lite nyfiken om det gjorts några mätningar på om och hur det här har påverkat cykelsporten, vilka effekter det fått. Kanske har det höjt den fysiska nivån på en hel del människor men har det gjort dem till vassare cyklister (?) kanske inte lika självklart. ;-) För en del har det väl fått effekten att de också börjat cykla ute men kanske inte för alla. Mindre påverkan på elit gissar jag, de har väl alltid tuggat en hel del trainer oavsett om det varit "kul" eller ej. Sammantaget bör rimligen trainerexplosionen varit positiv för cykelsporten.

Senast ändrad:
Giro d’Italia 2021
Alternativet är väl att bara tävla i tempo?
Det som gemene man räknar som cykeltävling är just linjelopp och det är ju frivilligt att cykla säkert men då har man sällan chans att vinna.
Ja det är det väl. Alltså jag menar inget speciellt. Linjelopp är vad det är, ska man tävla på den nivån får man ta risker. Sen är det väl inte fel att diskutera säkerhet. Man behöver ju inte göra det "onödigt" farligt.

Ja TT är ju mycket "säkrare" än linjelopp ?

Giro d’Italia 2021
Låter jättetråkigt, men ja, herregud, vilken trainerexplosion det varit pga i synnerhet Zwift men också självfallet Covid. Jag är lite nyfiken om det gjorts några mätningar på om och hur det här har påverkat cykelsporten, vilka effekter det fått. Kanske har det höjt den fysiska nivån på en hel del människor men har det gjort dem till vassare cyklister (?) kanske inte lika självklart. ;-) För en del har det väl fått effekten att de också börjat cykla ute men kanske inte för alla. Mindre påverkan på elit gissar jag, de har väl alltid tuggat en hel del trainer oavsett om det varit "kul" eller ej. Sammantaget bör rimligen trainerexplosionen varit positiv för cykelsporten.

Efter att ha lyssnat på hur proffsen resonerat i diverse podcasts senaste året så är inte problematiken nödvändigtvis att cyklisterna genom mer träning (på trainer) förbättrat sin fysiska kapacitet i förhållande till "bike handling skills" utan att avsaknaden av tävlingar (stora som små) gör att ringrostigheten från vintersäsongen sitter i längre. Detta ska dock (enligt samma källor) ha varit ett större problem förra året då det var betydligt längre och hårdare nedstängning i Europa (kombinerat med större behov av att göra resultat på de tävlingar som återstår) men samtidigt är nog väldigt många krascher i proffsklungan beroende på ren otur snarare än undermålig förmåga att hantera sin cykel.

Giro d’Italia 2021
En punka så är man helt rökt? Eller hur hade du tänkt att service skulle ske? Sjukvårdare?
Och den kommersiella delen av karavanen kör ju långt innan cyklisterna, så den har ju ingen impact på de tävlande.
Tänker mig extra slangar, hjälpryttare, pungteringsfria däck . Eller många andra sett . Eller helt enkelt att man är körd i tävlingen om man strular till det för mycket för sig precis som idag och i alla andra tävlingar..
Men ser ju fränt ut med bilar i kö bakom...

Giro d’Italia 2021
Tänker mig extra slangar, hjälpryttare, pungteringsfria däck . Eller många andra sett . Eller helt enkelt att man är körd i tävlingen om man strular till det för mycket för sig precis som idag och i alla andra tävlingar..
Men ser ju fränt ut med bilar i kö bakom...
Hur ska du få fram sjukvårdare då? Vi talar ändå om bansträckningar på 15-25 mil. Jag har svårt att se nåt bättre sätt än att de följer cyklisterna i bilar.

Giro d’Italia 2021
Back to the roots, +350 km etapper, self-supported, förbjud lag/samarbete mellan cyklister - Henri Desgrange skulle varit stolt.

Giro d’Italia 2021
Förbjud växlar, låta cyklisterna trycka i sig vad tusan de ville, fuskande med tågåkande så att resultatlistan är klar framåt jultid, ... hm ...

Giro d’Italia 2021
Tänk att en sån pannkaka till etapp kunde bli så underhållande. Och vilket jävla utbrytningarnas år vi har.

Jag tror Bernal håller undan, och i övrigt håller jag med föregående talare; förbjud nästan allt, utom i Småland.

Giro d’Italia 2021
Ja fy vilken etapp! Björnstark körning av Bettiol! B hände ju med rätt bra i backen häromdagen dessutom.
Bettiol verkar ha riktigt bra ben detta giro. Kul att en så stark cyklist lyckas vinna, han har ju inte vunnit särskilt mycket och saknar lite av ett vinnande vapen.
Schmids seger* på grusetappen till Montealcino är med en liten asterix. Men det är ju så cykelsporten funkar.
* Bettiol (EFN) agerade hjälpryttare hela dagen.

Idag måste ju Quickstep och BEX kontrollera utbrytningen så att Yates och Almeida har chans på etappen.

Giro d’Italia 2021
Ponera Bernal har en förstärkt formdropp. Då skulle jag för utmanare skicka fram en hjälpryttare i utbrytningen för att kunna brygga över i slutstigningen där formsvaga kan tappa mycket tid. Ser främst Caruso och Yates som utmanare här.

Giro d’Italia 2021
Det ska bli kul att se vad Almeida kan göra idag, tycker han sett riktigt bra ut hela girot. Etappseger eller köra för topp 3/5 i totalen? Bardet i lång utbrytning?

Giro d’Italia 2021
Ponera Bernal har en förstärkt formdropp. Då skulle jag för utmanare skicka fram en hjälpryttare i utbrytningen för att kunna brygga över i slutstigningen där formsvaga kan tappa mycket tid. Ser främst Caruso och Yates som utmanare här.

Vore kul om vi kan få se en bex-hjälpryttare i utbrytning samt en hårdkörning upp mot Passo della Colma av Yates så att Bernal kroknar, sedan så plockas Yates upp av en väntande hjälpryttare i nerförsbacken, och så blir det åka av i sista backen upp mot målgång. Då kan Bernal tappa jäkligt mycket. Det är visserligen en chansning av Yates, men han har ju ivf tidigare inte bangat att åka offensivt.

Det skineos bör göra för att motverka detta är ju att kontrollera utbrytningen, så att det inte finns särskilt mycket marginal för utbrytaren att sitta och fisköra upp mot Passo della Colma.

Giro d’Italia 2021
Vore kul om vi kan få se en bex-hjälpryttare i utbrytning samt en hårdkörning upp mot Passo della Colma av Yates

De verkar jobba redan nu. Ser dock inte riktigt poängen för BEX att paca i de lättåkta partierna såvida de inte är ute efter etappsegern idag? Det vore väl ändå bättre att försöka trötta ut Ineos i stigningarna där det inte är samma fördel att ligga i rygg.

Giro d’Italia 2021
Italien levererar.
1622208873609.png

Giro d’Italia 2021
Borde ju visa sig om det ligger något i ryktet med tanke på avslutningen idag som ju inte är speciellt snäll. Ryggproblem där borde rimligen innebära stor risk för ytterligare tapp.

Giro d’Italia 2021
Sen kanske Almeida inte är den som Bernal bryr sig mest om. Skulle kunna tänka mig att portugisen är ute efter etappsegern och som bieffekt kanske kunna avancera någon plats i totalen.

Giro d’Italia 2021
Man tänker att DQT (som lag) är rimligare mer intresserade av en etappseger än ett avancemang i GC. BEX & Yates är intresserade av båda. Vad vill Caruso ?

Tillbaka
Topp