Giro d'Italia, 2023

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Rutten för nästa års giro kommer att offentliggöras i sin helhet på måndag.

Inledningen är dock känd med en 18,4 km lång tempoetapp från Fossacesia Marina till Ortona längs kusten i Abruzzo.
1665772118169.png

Etapp 2 rör sig också huvudsakligen längsmed kusten och borde vara något för spurtarna.
1665772164612.png

På etapp 7 återkommer loppet till Abruzzo med en bergsmålgång uppe vid Campo Imperatore, Gran Sasso d'Italia.
1665772213279.png

GoranS

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Kikade igenom etapperna och känslan är att de först bygga upp loppet för att potentiellt kunna få en riktigt sprakande final uppe i bergen i norr.

Etapp 4 blir första med lite mer stigningar utan att vara någon riktig bergsetapp.
1667153892312.png

Etapp 7 blir första med bergsmålgång.
1667153956323.png

Etapp 9 bjuder på 34 km pannkaksplatt tempo.

Etapp 13 bjuder på närmare 21 mil och gissningsvis uppemot 5000 hm, dock med en påtaglig relativt platt del före sista backen upp till Crans Montana så man får väl se om det blir en väntan på slutbacken för GC-åkarna.
1667154236953.png

Etapp 16 bjuder på fler backar och målgång uppe på Monte Bondone.
1667154337175.png

Om inte någon skaffat sig en rejäl ledning innan etapp 18 så lär etapp 18-20 bli där avgörandet sker. Två ordentliga bergsetapper goda möjligheter att skapa avstånd följt av ett 19 km långt tempo där avslutningen är en 7 km lång backe där första 5 km snittar 15% och maxlutningen är 22%!

Etapp 18:
1667154830354.png

1667155031202.png

Etapp 19:
1667154887476.png

1667155085650.png

1667155147841.png

Etapp 20:
1667155248638.png

1667155276495.png

Ilritorno

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Ja snart start. Lagpresentation igår, bjöd väl inte på några roliga överraskningar.
Jumbo Visma har covidfall på både ordinarie och 1:a reserver och har fått gräva djupt. Roan Dennis och Tratnik är väl fullgoda ersättare, men väl alltid ett problem när måste ta ut cyklister som kanske inte räknat med att köra ett 3-veckorslopp oavsett vilken kvalitet de har.
Jai Hindley satsar på Touren i år, så blir inget försök att försvara sin seger.
Rätt många WT-lag som skicka relativt anonyma lag.

Den där sista veckan, med alla tuffa stigningar och det rent vansinniga bergstempot som grädde på moset.. Ojoj! Bland det värsta man sett profilmässigt. Ser ju ut som flera kommer riskera bli parkerade den där backen

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Det är väl med italienska cykellopp som med italiensk fotboll. De har svårt att mobilisera finanserna för att utmana touren. Lätt hänt att det blir öppna italienska mästerskapen. Detta sagt med näven i fickan då jag gillar flärden, vyerna och oförutsägbarheten bättre i girot jmft touren.

Sista veckan ser onekligen ut som något för gudar.

Ilritorno

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Jag också generellt mer av ett Giro-fan än TDF-fan. Även om båda fantastiska på sina sätt. Förra året måste jag nog säga att TDF var snäppet mer exalterande, men det var kanske också några av de mest spännande och händelserika GT-veckorna någonsin. Att jag för första gången var på plats på en GT och kunde se två etapper live satte förstås också en speciell känsla som hela tävlingen levde vidare på.

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Varför jag aldrig kommer byta till elektroniska växlar, jag ser både Sram o Shimano-utrustade cyklister i worldtour-lag råka ut för problem med sina växlar pga elektroniken i nästan varje lopp, ja, jag vet att de cyklar mycket, men de har också proffesionella mekaniker, och de kan ändå inte undvika haverier ens under tävlingar. Kraftig underkänt.

NLC

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Varför jag aldrig kommer byta till elektroniska växlar, jag ser både Sram o Shimano-utrustade cyklister i worldtour-lag råka ut för problem med sina växlar pga elektroniken i nästan varje lopp, ja, jag vet att de cyklar mycket, men de har också proffesionella mekaniker, och de kan ändå inte undvika haverier ens under tävlingar. Kraftig underkänt.
Jag tänker precis tvärtom, Di2 och AXS är så mycket smidigare i vardagen än vajerväxlat med tröga höljen, brustna vajrar, hopplös dragning i ramar.

Bytte reglage (och bromsar) på långcyklarcykeln i söndags. Bara att koppla ur och in, inget omdrag av vajrar - varken i styre eller ram. Till det en distinkt tydlig taktil känsla i reglagen.

Enda är att AXS-batterierna behöver laddas lite nu och då. Med Di2 kommer man knappt ihåg nr man laddade senast

Marcusorca

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Har precis kommit hem efter en vecka på Mallorca.
Vi med elektroniska gled runt och fikade,
medans en i gänget kämpade hem med 39-11 och sen sprang runt och letade ny växelwire.
Alltså bara problem med wire.

hanek082

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Dom där hundarna är läskiga, hade en på min standardväg ut på landet när jag bodde i Charlotte, där klippte man ur foten varannan gång då han kom nära för att vara beredd på att sparka bort den. Alltid okopplad..

Plus att pappa blev biten nere i södra Texas på en löptur med hela rabiesbehandlingen efter osv.

hm

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Cave fick ju en trycksladd på bakhjulet på vita vägmarkeringen när han skulle sätta in sin stöt, sen blev klipp av dsm cyklisten när han slagit av .. kanske klantigt att ta i så mycket på en blöt väg men lär väl knappast rendera i nån diskning

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Giro d'Italia, 2023
Cave fick ju en trycksladd på bakhjulet på vita vägmarkeringen när han skulle sätta in sin stöt, sen blev klipp av dsm cyklisten när han slagit av .. kanske klantigt att ta i så mycket på en blöt väg men lär väl knappast rendera i nån diskning
Ingen vit linje när hand dundrar tvärs höger på upploppet och den gröne ”vem det nu var” in i reklampelarna. Sagan diskades för liknande.

Liknande trådar

Topp