Giro d'Italia 2024 (4-26 maj)

Så, nu när resten av världen hunnit ikapp mig och det faktiskt är dags för etappen till Fano, blir det en utbrytning som håller eller kommer spurtlagen att lyckas få till en ny chans för de raska gossarna at slåss om etappsegern? Om det senare, blir det hat-trick för Milan eller tar Merlier revansch för gårdagens spurtförlust+deplacering? Eller kan någon annan blanda sig i det hela?
Denna etappen tror jag är för hård för spurtarna, den är betydligt hårdare än profilen ger sken av. Med Girmay borta och Van Aert inte till start känns det som utbrytningen håller. Har vi tur kommer inte utbrytningen iväg första timme.

Mm, mkt möjligt.

Sista backen verkar vara en riktigt smal väg (om jag hittat rätt):
1715846667258.png

1715846693622.png

1715846750531.png

Jo, är ju ett område med en hel del "små knäppor" som har branta inslag. Så man kan väl konstatera att det vore en skräll om Jakbosen är med och spurtar om etappsegern.

Sen handlar det ju också lite om hur hårt det körs uppför och om det finns något lag med en bra spurtare som också klarar att ta den typen av kortare backar på ett bra sätt.

Finns en del flackare partier där borde gå för en klunga att ta in rätt bra på ett gäng utbrytare, ffa om det är en utbrytning som gått iväg tidigt på etappen s.a. de börjar bli lite "mosiga" på slutet.

Inledningsvis ser det ut som den typen av vägar som ligger långt ner på min lista över typ av vägar jag inte uppskattat att cykla i Italien - platta med långa raksträckor och inte så mkt intressant att titta på blandat med (nära på) strandpromenader.

Resten ser ut att huvudsakligen bjuda på vägar som vore klart roligare att cykla.

Jag har lyssnat på både englesk och svensk kommentering och det ständigt tröttnar på är när de försöker få det att verka mera spännande än vad det är. T ex när Alaphilippe eller Quintana tar lite fart... Även jag som någerlunda färsk tittare vet att de där föredettingar kommer aldrig vinna en etapp i en grand tour igen, men dessa jäkla kommentatorer ska försöka bygga upp någon slags spänning som om de har chansen så fort de drar ifrån klungan..

Eller hur det nu är…

Segraren hade bra ben idag. "Helt okej" snittfart med tanke på allt. Och Maestri borde få en välförtjänt öl ikväll.

Om jag inte ser helt galet kommer de i morgon att en liten bit efter Cesena under några kilometer nyttja vägen som tar Nove Colli-cyklisterna fram mot första backen på det loppet.

Min erfarenhet av yr.no och norra Italien, i alla fall för ett antal år sen då jag cyklade en del där, var att de oftast överdrev både regn och blåst. SMHI underskattade å andra sidan temperaturer, ffa vid varmare väder.

Så, privat installerade mätare alltså. Finns någon kontroll på hur mätutrustningen är placerad och vilket tidsintervall är de publicerade värdena är baserade på?

När jag klickar runt lite så framstår temperatur- och luftfuktighetsvärden variera på ett sätt som får mig att tro att det antingen finns rejäla mätfel i utrustningen eller (troligare) att placeringen inte är "standardiserad". Såg mätvärden inom någon mil på luftfuktighet som varierade mellan 43 och 85% och temperaturer mellan 18 och 27 grader.

Så, privat installerade mätare alltså. Finns någon kontroll på hur mätutrustningen är placerad och vilket tidsintervall är de publicerade värdena är baserade på?

När jag klickar runt lite så framstår temperatur- och luftfuktighetsvärden variera på ett sätt som får mig att tro att det antingen finns rejäla mätfel i utrustningen eller (troligare) att placeringen inte är "standardiserad". Såg mätvärden inom någon mil på luftfuktighet som varierade mellan 43 och 85% och temperaturer mellan 18 och 27 grader.
Det finns en guide hur man skall installera och kalibrera sina enheter, men det är självklart att folk kan sätta enheterna på olämpliga ställen och göra fel.
Finns även en funktion där man kan sortera bort stationer som inte visar rimliga värden.
Min utetempmätare sitter i skuggan och på ett ställe där inte solen kommer åt så mycket under hela dagen. Regnmätaren är kalibrerad efter instruktionsbok och vindmätaren sitter så öppet som möjligt för att vinden skall komma åt från alla håll.

Det finns en guide hur man skall installera och kalibrera sina enheter, men det är självklart att folk kan sätta enheterna på olämpliga ställen och göra fel.
Finns även en funktion där man kan sortera bort stationer som inte visar rimliga värden.
Min utetempmätare sitter i skuggan och på ett ställe där inte solen kommer åt så mycket under hela dagen. Regnmätaren är kalibrerad efter instruktionsbok och vindmätaren sitter så öppet som möjligt för att vinden skall komma åt från alla håll.
Ett problem i sammanhanget är att i alla fall jag är van vid SMHI:s vindvärden och mina referensramar är "kalibrerade" utgående från dessa. Jag gissar att få privatpersoner installerar sina mätare i enlighet med deras föreskrifter:

"En vindmätare (eller anemometer som den också kallas) ska enligt föreskrifterna placeras på tio meters höjd över en slät yta utan störande objekt i omgivningen. Avståndet till andra andra objekt bör vara minst 10 gånger objektets höjd."

Länk: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/...de med,i överensstämmelse med WMOs definition.

Därmed blir det lite svårt att förhålla sig till vad de privat uppmäta värdena egentligen betyder.

Man kan ju fundera på noggranheten vad gäller antal klättrade meter på så platta etapper. Tveklöst är dock dagens etapp väldigt platt.

1715942081500.png

Ett problem i sammanhanget är att i alla fall jag är van vid SMHI:s vindvärden och mina referensramar är "kalibrerade" utgående från dessa. Jag gissar att få privatpersoner installerar sina mätare i enlighet med deras föreskrifter:

"En vindmätare (eller anemometer som den också kallas) ska enligt föreskrifterna placeras på tio meters höjd över en slät yta utan störande objekt i omgivningen. Avståndet till andra andra objekt bör vara minst 10 gånger objektets höjd."

Länk: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vind/hur-mats-vind-1.5924#:~:text=För SMHI-stationer utrustade med,i överensstämmelse med WMOs definition.

Därmed blir det lite svårt att förhålla sig till vad de privat uppmäta värdena egentligen betyder.
YR tycker att det finns ett värde i datan: https://www.yr.no/artikkel/private-vaerdata-inn-i-yr-varselet-1.13963299

Den där artikeln avhandlar som jag förstår det att man med ett stort antal mätpunkter och bearbetning av det data dessa genererar tillsammans i både tid och rum kan få ut information som kan komplettera de kontrollerade mätpunkternas data i skapande av prognoser.

Denna diskussion handlar om vad man kan dra för slutsats av "... en plats cirka 30 km nordväst om Cento". Är i mina ögon två ganska olika saker.

Den där artikeln avhandlar som jag förstår det att man med ett stort antal mätpunkter och bearbetning av det data dessa genererar tillsammans i både tid och rum kan få ut information som kan komplettera de kontrollerade mätpunkternas data i skapande av prognoser.

Denna diskussion handlar om vad man kan dra för slutsats av "... en plats cirka 30 km nordväst om Cento". Är i mina ögon två ganska olika saker.
Du hoppade över "Så, privat installerade mätare alltså. Finns någon kontroll på hur mätutrustningen är placerad och vilket tidsintervall är de publicerade värdena är baserade på?" och med länken till YR så finns det ett värde av datan som mätstationerna trycker ut.
Att veta att just den mätpunkten är bra installerad och kalibrerad är dock svårt att veta. Man får väl sätta sig och värdera datan för att göra sig säkrare på sin sak.

Tycker den där väderkartan med en massa mätpunkter är givande. T.ex. kolla hur långt upp i Sverige våren kommit (gräns mellan plus- och minustemperaturer), att kolla hur mycket regnvädret som är på väg in trycker ur sig genom att kolla på stationernas angivna mm/h.

Filtrerar du bort stationer med udda värden och zoomar ut en sväng, då bör du få en hyfsad överblick av vädret kring Girots framfart. Man får ju höfta lite med YR och SMHI då de visar på olika prognoser för samma område.

Du hoppade över "Så, privat installerade mätare alltså. Finns någon kontroll på hur mätutrustningen är placerad och vilket tidsintervall är de publicerade värdena är baserade på?" och med länken till YR så finns det ett värde av datan som mätstationerna trycker ut.
Att veta att just den mätpunkten är bra installerad och kalibrerad är dock svårt att veta. Man får väl sätta sig och värdera datan för att göra sig säkrare på sin sak.

Tycker den där väderkartan med en massa mätpunkter är givande. T.ex. kolla hur långt upp i Sverige våren kommit (gräns mellan plus- och minustemperaturer), att kolla hur mycket regnvädret som är på väg in trycker ur sig genom att kolla på stationernas angivna mm/h.

Filtrerar du bort stationer med udda värden och zoomar ut en sväng, då bör du få en hyfsad överblick av vädret kring Girots framfart. Man får ju höfta lite med YR och SMHI då de visar på olika prognoser för samma område.
Är precis det fetstilsmarkerade som är min poäng. Du prestenterade en enskild mätpunkt av okänd kvalitet och jag tycker det är svårt att dra speciellt mkt slutsatser av den punkten.

Det citatet du tycker jag utelämnade handlar på inget sätt om möjligheten att via många mätpunkter i tid och rum få ut information som har något värde. Citatet handlar enkom om varför jag tycker att en enskild mätpunkts värde är svårt att bedöma relevansen för.

Är precis det fetstilsmarkerade som är min poäng. Du prestenterade en enskild mätpunkt av okänd kvalitet och jag tycker det är svårt att dra speciellt mkt slutsatser av den punkten.

Det citatet du tycker jag utelämnade handlar på inget sätt om möjligheten att via många mätpunkter i tid och rum få ut information som har något värde. Citatet handlar enkom om varför jag tycker att en enskild mätpunkts värde är svårt att bedöma relevansen för.
Hänvisar till tjänsten där alla mätpunkter visas, så kan folk sitta och jämföra värdena med bansträckningen.
Vill man veta exakt vilken vind som träffar cyklisterna så får man ställa sig bredvid banan med en kalibrerad vindmätare när cyklisterna trampar förbi. Annars så får man försöka skapa sin egna uppfattning med hjälp av flera mätpunkter, prognoser från väderinstitut och siffran som presenteras i TV-rutan av Eurosport.

Vet inte om ens jag kan jinxa till det s.a. utbrytningen går hem genom att döma ut deras chanser. Känns dock som det vore en riktig högoddsare om de skulle hålla hela vägen.

Känns onekligen som han (Milan) f.n. är den klart bäste spurtaren i giroklungan och dessutom med ett rimligt bra gäng som jobbar för honom. Såg ju ett tag ut som han skulle försvinna i den bit det blev kantvind, men inte ens ett lite överambitiöst försök att soloköra ikapp förstörde segerchanserna.

Ewan har inte briljerat i spurterna. En sjätteplats som bäst hittills och det är enda topp-10-placeringen.

Noterar f.ö. att Pozzovivos slätdrag inte är klungans bästa. Snarare måste det vara bland det sämsta. Han är nog rätt glad att han kom igenom etappen utan tidstapp. Lär ju tappa en del imorgon, men sen blir det ju mer han terräng.

Apropå slätdrag, kommer Ganna att få revansch imorgon och vinna tempot eller finns det någon som kan snuva honom nu när det inte finns någon avslutningsbacke där Pogi kan plocka massor av tid?

Jag kollar på för att försöka lära mej tjusningen och psykologin kring själva stortävlandet.
Det går åt rätt håll men det är nästan roligare att läsa om racet i den här tråden.
Nu mer går jag endast in efter att jag kollat racet på tv’n för att spara på spänningen.
Fråga: om peletonen blir splittrad i två grupper, vad kallas den sista gruppen för?
På tv’n har man leading, chasinggroup och peleton i övre bild.
Idag stod det ett namn som inte kändes bekant bakom peletongruppen.
På svenska brukar man prata om ”kvastgruppen”, är det namnet jag fikar efter?
Ni är grym om

Apropå slätdrag, kommer Ganna att få revansch imorgon och vinna tempot eller finns det någon som kan snuva honom nu när det inte finns någon avslutningsbacke där Pogi kan plocka massor av tid?
Han borde väl vinna men skulle inte vara helt förvånad om Sheffield eller Pogacar tar det.

Det är ju ”platt” men en del upp och ner och svängar och rondeller att navigera. Sedan har ju väder och vind ofta en påverkan på slutresultatet. Och dagsform.

Jag är mest nyfiken om Tiberi kan lyckas närma sig topp 3 och hur det blir mellan Danny Martinez och G.

Tillbaka
Topp