Giro d'Italia 2024 (4-26 maj)

Visst är det så. Helt olika antal etapper och förutsättningar. Tänkte mest utifrån vilken jag ändå fastnat mest för när kommer till de värsta av alla historiska GC-bedrifter

Delio Rodriguez verkar vara värst av de som inte vunnit totalen. Han vann 1941 hela 12 av 22 etapper och hade tre andraplatser och tre tredjeplatser men blev bara fyra totalt.

Finns en kul bok om TDF och dess historia från starten, om någon är intresserad.

Vad gäller Maertens så avslutades vueltan det året 15:e maj och girot började 20:e maj. I girot vann han prologen samt etapp 1,4, 6a, 6b, 7 och 8a innan han pga en vurpa tvingades bryta på etapp 8b.

Finns en kul bok om TDF och dess historia från starten, om någon är intresserad.

Finns en liknande i två volymer på engelska för girot.
image.jpg

Jag undrar också vad för plan Movistar hade? Hårdborra fram till backen där de båda stjärnorna vek ner sig direkt och en hjälpryttare (Sanches) försökte (otur med cykeln).

Felbedömning/fel exekvering?

Det måste ju ha varit någon i laget som kände sig väldigt bra eller hoppades på en bra dag men när det väl skulle till att åkas så var benen kvar i bilen.

Jag tyckte att det var den bästa cyklisten som vann dagens etapp. Han var tydligen trött i handen för han spretade med fingrarna i samband med målgång. Han kanske skulle stretcha fingrar och hand?

Med mindre än att Pogi vurpar eller blir sjuk känns det rätt sannolikt att han kommer att vinna girot. Frågan är hur det går där bakom. Efter gårdagens etapp är totalställningen:

1716352000754.png

Martínez tog sig ju förbi Thomas igår. Kan han hålla andraplatsen till Rom? Eller kan Thomas kontra och ta tillbaka andraplatsen?

Vad kan O'Connor göra med dryga minuten upp till Thomas? En podieplacering kan ju vara värt att riskera lite för. Han har ju dessutom en liten buffert på en och en halv minut ner till Tiberi på femteplatsen.

Tiberi och Arensman är involverade i en fajt, inte bara om femteplatsen som det ser ut nu utan även om ungdomströjan. Zana på åttonde plats är också med i den tävlingen, men att han ska lyckas hämta in drygt två och en halv minut på Tiberi och över två minuter på Arensman känns mindre troligt.

Noterar f.ö. att det är åtta olika nationaliteter på topp-10-listan just nu. Bara Italien och Colombia med två cyklister topp-10.

Profil för dagens etapp som också bjuder på sista riktiga bergsmålgången under detta giro.

1716353021047.png

Utbrytning som håller eller chans för etappseger nummer sex för Pogi? Avslutningsbacken ser ju inte helt snäll ut. Ffa biten 7-10 km in i backen skulle kunna vara ett ställe för den som vill skapa lite avstånd till konkurrenterna.

1716353222386.png

Har trampat första sex milen på dagens etapp. Vägen över Passo Sella är fin. En bit på vägen ner till Canazei blir det skog och vägen ner genom Val di Fassa bjuder väl på en och annan fin vy, men är inte min favoritväg i området. Sen kommer det säkert att bli en del spektakulära helikopterbilder, men den vyn har man ju inte som cyklist.

Ja Poggi skulle ju kunna råka ut för rätt mycket på flera etapper, ha ett par dåliga dagar och ändå ta hem det med den marginal han skaffat sig. Så det ska nog behöva något som tvingar honom bryta tävlingen nu.
Kampen om 1-2 mellan Martinez och Thomas är nog den mest öppna och spännande. Tror inte att O´Connor kan blanda sig i, han verkar inte riktigt ha formen nu. Men kul om han försöker.

Med mindre än att Pogi vurpar eller blir sjuk känns det rätt sannolikt att han kommer att vinna girot. Frågan är hur det går där bakom. Efter gårdagens etapp är totalställningen:

Visa bilaga 701018

Martínez tog sig ju förbi Thomas igår. Kan han hålla andraplatsen till Rom? Eller kan Thomas kontra och ta tillbaka andraplatsen?

Vad kan O'Connor göra med dryga minuten upp till Thomas? En podieplacering kan ju vara värt att riskera lite för. Han har ju dessutom en liten buffert på en och en halv minut ner till Tiberi på femteplatsen.

Tiberi och Arensman är involverade i en fajt, inte bara om femteplatsen som det ser ut nu utan även om ungdomströjan. Zana på åttonde plats är också med i den tävlingen, men att han ska lyckas hämta in drygt två och en halv minut på Tiberi och över två minuter på Arensman känns mindre troligt.

Noterar f.ö. att det är åtta olika nationaliteter på topp-10-listan just nu. Bara Italien och Colombia med två cyklister topp-10.
Alla kommer säkert göra absolut inget särskilt utan bara försöka hänga på och hoppas på att övriga droppar.

Jag tror att de två gångerna över Monte Grappa på etapp 20 kommer vara rätt avgörande (för alla utom Pogi).

Upp 1400 meter och ner 1400 meter två gånger om. Har någon starka klättringsben OCH vågar sig på lite extra våghalsighet utför kan stora luckor skapas. Har man dessutom en sattellit-ryttare som kört utbrytning och tagit sig över berget första gången (VPP för O'Connor är inte osannolikt, även om Bora, Bahrain, Ineos och övriga säkert vill ha med en egen gubbe då också).

Lägg på lite regn och skit på det och mycket kan hända.

Vore lite festligt om Pogi skulle göra ett ryck och soloköra till mål nu. Lär inte inträffa, men just därför vore det lite kul.

Tiberi närmade sig O’Connor en del. Nu bara 42 sekunder efter. Skulle han lyckas gå förbi och bli fyra i totalen skulle det vara tredje året i rad då bäste italienare blivit just fyra.

Ja, han är ju inte så långt ifrån nu, knappt 2 min väl?
Topp-10:
1716402901086.png

M.a.o. 1:36 från Bassos segermarginal. Är två etapper kvar där det rimligen kan bli några marginaler, fredag och lördag:

1716403019639.png

1716403049122.png

Frågan är bara hur intresserad Pogi är av att skapa större marginal och/eller vinna fler etapper. Kan tänka mig att han mer vill "diska av" resten av girot och börja ladda för touren. Sen får man se, får han lite feeling på Monte Grappa-etappen kan han troligen dryga ut med ett par minuter till.

Topp-10:
Visa bilaga 701168

M.a.o. 1:36 från Bassos segermarginal. Är två etapper kvar där det rimligen kan bli några marginaler, fredag och lördag:

Visa bilaga 701169

Visa bilaga 701171

Frågan är bara hur intresserad Pogi är av att skapa större marginal och/eller vinna fler etapper. Kan tänka mig att han mer vill "diska av" resten av girot och börja ladda för touren. Sen får man se, får han lite feeling på Monte Grappa-etappen kan han troligen dryga ut med ett par minuter till.
Jäklar vad kunnig du är! Uppskattas!!

Men du är väl insatt i cyklingen, det märks!
Nja på den också. Hade betydligt bättre koll för 20-30 år sen. Nu tittar jag bara sporadiskt vilket gör att det blir rätt mkt gissning.

Tycker dock girot har en liten extra krydda i form av att det alltid är med en del vägar jag cyklat själv (i år på etapp 5, 8, 13, 15, 16 och 17), så delvis av den anledningen är det nog det lopp jag helst följer.

Hade varit intressant att se Vaughters eldiga tal till truppen (om årets Giro hade blivit en Netflix-dokumentär) vilket ledde till G Steinhausers vinst. ?

Det är tydligt att UAE/Pogacar inte vill maxa antalet etappserar i någon slags rekordjakt.

Alltid kul när unga åkare från små stall lyckas. Steinhauser hade klipp i buggarna hela vägen. Honom nyper nog BORA om de kan.

Favorit i repris på temat utbrytning lurar klungan (Girot 2022). Ett av de snyggaste exemplen någonsin på hur en stark utbrytning ibland lyckas lura klungan genom styrka, smarthet, samt fint samarbete ända in i kaklet.

Spurtlagen var som väntat lite för sugna igår för att utbrytningen skulle ha en chans. Känns som bättre odds för att en utbrytning kan gå hem idag.
1716536503529.png

Backen upp till sista bergspriset för dagen med drygt 6 km kvar till målet vid toppen:
1716536573203.png

Avslutningen:
1716536527413.png

Jag har börjat heja lite på han Julian Alaphilippe.
Jag tycker han har kört lite kul på nåt sätt.
Men vad hände igår?
Det käns som det blev lite konstigt på slutet?
Nu vann visserligen hans lag men Julian var ju knappt i närheten då han verkade börja dra för tidigt.
Var det någon slags taktik eller blev det nåt missförstånd grabbarna emellan tro?
Härom dagen när han vann en etapp satt han nervöst och kollade bakåt som en galning.
Får dom inte all info i sin radio?

Det är nog mest Alaphilippes ADHD som spökar. Han är sån. Men också en fin cyklist som alltid gör tävlingarna mer intressanta.

Fin etapp. Trodde aldrig att Vendrame skulle hålla när gick iväg. Men han gjorde det grymt bra

Thomas gjorde en klassisk Thomasvurpa. Var ett tag sedan sist så det var väl dags för honom.

Du o resten av världen, sen 10ish år ?
"I've lost a lot of races racing like that, but I've won a few too."
Från när han var med i Geraint Thomas bicycle club pod.
Haha, skön inställning.
Förresten hejar jag lite på han, Piccolo också.
Han verkar vara en lirare som vågar ta ut svängarna.
Pojken i Ef teamet (han som vann i förrgår) ligger också på min lista.
Någon som vet varför han hade en grön nummerlapp igår istället från hans vanliga vita?
Försökte googla men osv…

Tillbaka
Topp