Glad amatör som behöver ram och gaffel hjälp

Vandylia

Medlem
Tjabba, jag är en glad amatör som fått en 26" stumpjumper ram XL från 2012.?
Har en vision om att göra det till en 69:er för det verkar coolt och udda.??

Cyklen är i ganska dåligt skick går ej att cykla på den i nuläget.?
Hade den inne på en skadebesiktning och fick då att en
Gaffel, 26” eller 27,5”, QR 9x100mm, styrrör 1 1/8” rakt, minst 25 cm långt behövdes.?

Kan ni hjältar hjälpa mig översätta den infon till en 29" gaffel istället?
Gärna med dämpning.??

Tjabba, jag är en glad amatör som fått en 26" stumpjumper ram XL från 2012.?
Har en vision om att göra det till en 69:er för det verkar coolt och udda.??

Cyklen är i ganska dåligt skick går ej att cykla på den i nuläget.?
Hade den inne på en skadebesiktning och fick då att en
Gaffel, 26” eller 27,5”, QR 9x100mm, styrrör 1 1/8” rakt, minst 25 cm långt behövdes.?

Kan ni hjältar hjälpa mig översätta den infon till en 29" gaffel istället?
Gärna med dämpning.??
Styrrör 1 1/8" och 25 cm långt är passning till ramen dvs samma. QR är navets typ och samma. 29" hjulstorlek är det som behöver ändras för ditt projekt.
Här är ett urval på gafflar med 100 mm slaglängd och parametrar enligt ovan.

Styrrör 1 1/8" och 25 cm långt är passning till ramen dvs samma. QR är navets typ och samma. 29" hjulstorlek är det som behöver ändras för ditt projekt.

Tror att det är 140 eller 150mm gaffel som gäller på den ramen. Beroende på om det är en evo eller vanlig.

…men det är väl knappast ett måste med en QR-gaffel iom att hjulet också ska bytas…?

(Iofs kanske det redan finns ett påtänkt framhjul)

Om syftet är att få ihop en mtb (för cykling på stigar) billigt så lär det vara både billigare, snabbare och bättre att köpa en ny eller relativt ny cykel som redan funkar.

Skall in och titta! Tackar?

20211014_202347.jpg

Lägg in en bild så blir det mindre spekulationer. Jag antog att det var ram med bakdämpare du hade men om det inte är det så är ju länken med 100mm dämpare lämplig.
Det borde vara uppenbart att lägga in en bild men gör man det? Nej! ?

Är det cykeln? Det ser ut som att du redan har en gaffel, vad är det för fel på den? Gafflar med rakt styrrör 1 1/8 börjar bli hårdvaluta så det kan vara idé att renovera den du har om den inte är tokslut.

Är det cykeln? Det ser ut som att du redan har en gaffel, vad är det för fel på den? Gafflar med rakt styrrör 1 1/8 börjar bli hårdvaluta så det kan vara idé att renovera den du har om den inte är tokslut.
Bing bong! Ja det är cykeln i fråga ;)

Vist har den en gaffel som sitter på. Men fästet för handbroms är av helt av. så pass att det inte ens gänga något nytt på den sidan. Men den håller luft än så länge och som jag skrev tidigare jag vill prova göra den till en 69:er :D

Jag har, tror jag, faktiskt en uppsättning ytterben som passar den där (i tjusigt matchande vitt), vilket gör att du inte behöver byta hela paketet inkl gaffel och hjul för att få åket rullande. Det skulle förenkla livet betänkligt för dig. PM:a mig!

geometrin kommer bli lite konstig om du sätter dit en fjädrad 29-tumsgaffel. enligt den tyska hemsidan har gaffeln 90 mm fjädringsväg som borde ha en osaggad axle-to-crown på 463 mm. om du hittar en gammal reba med säg 80 mm fjädringsväg har den 480 mm axle-to-crown, plus 3 cm för det större hjulet. då höjs framändan med 5 cm, vilket är ganska mycket. du kan ju försöka sänka en 29-tums gaffel, men den skulle behöva reduceras till 30 mm slaglängd för att cykeln ska behålla sin geometri.

det finns svindyra "gravel"-gafflar nu med runt 430 mm axle-to-crown. men du vill nog inte lägga 9 papp på en gaffel.

ett knasigt och kul alternativ vore en pugsley-gaffel med 447 mm axle-to-crown och sen ett 26-tums fatbikehjul fram. då får du både ett större hjul och fjädring fram: https://www.bike24.com/p226060.html

Jag har, tror jag, faktiskt en uppsättning ytterben som passar den där (i tjusigt matchande vitt), vilket gör att du inte behöver byta hela paketet inkl gaffel och hjul för att få åket rullande. Det skulle förenkla livet betänkligt för dig. PM:a mig!
Vad är ytterben till att börja med? xD

geometrin kommer bli lite konstig om du sätter dit en fjädrad 29-tumsgaffel. enligt den tyska hemsidan har gaffeln 90 mm fjädringsväg som borde ha en osaggad axle-to-crown på 463 mm. om du hittar en gammal reba med säg 80 mm fjädringsväg har den 480 mm axle-to-crown, plus 3 cm för det större hjulet. då höjs framändan med 5 cm, vilket är ganska mycket. du kan ju försöka sänka en 29-tums gaffel, men den skulle behöva reduceras till 30 mm slaglängd för att cykeln ska behålla sin geometri.

det finns svindyra "gravel"-gafflar nu med runt 430 mm axle-to-crown. men du vill nog inte lägga 9 papp på en gaffel.

ett knasigt och kul alternativ vore en pugsley-gaffel med 447 mm axle-to-crown och sen ett 26-tums fatbikehjul fram. då får du både ett större hjul och fjädring fram: https://www.bike24.com/p226060.html
Att geometrin kommer att bli konstig har jag räknat med (Y) Jag läser vad du skriver men som glad amatör och nybörjare är det som att läsa latin för mig. xD

Nej du har rätt. Är inte så pigg på att lägga en mindre förmögenhet på en dämpare :)

mer latin! <3 Men jag får suga på den karamellen.

Att geometrin kommer att bli konstig har jag räknat med (Y) Jag läser vad du skriver men som glad amatör och nybörjare är det som att läsa latin för mig. xD

Nej du har rätt. Är inte så pigg på att lägga en mindre förmögenhet på en dämpare :)

mer latin! <3
att geometrin blir konstig kan låta kul, men i och med att "reach"-måttet på ramen blir kortare och sadelröret tippar bakåt kan det bli svårt att hitta en bekväm sittposition på cykeln.

jag skulle satsa på en stel gaffel. mindre underhåll också.

med det sagt kommer du säkert tycka det är jättekul att bara sätta på en alldeles för lång dämpargaffel. man är alltid svinnöjd när man byggt nåt själv för första gången oavsett hur kasst det är :)

Det är alltså den svarta delen av framgaffeln med röda och grå(?) dekaler som rör sig upp och ner på innerbenen (de guld-/beigefärgade aluminiumrören). Om jag förstod dig rätt är det de som är trasiga.
Jaha kallas de yttreben!?
Där lärde jag mig något nytt men det stämmer att dem är trasiga. Eller den vänstra som skall hålla bromsoket ?

att geometrin blir konstig kan låta kul, men i och med att "reach"-måttet på ramen blir kortare och sadelröret tippar bakåt kan det bli svårt att hitta en bekväm sittposition på cykeln.

jag skulle satsa på en stel gaffel. mindre underhåll också.

med det sagt kommer du säkert tycka det är jättekul att bara sätta på en alldeles för lång dämpargaffel. man är alltid svinnöjd när man byggt nåt själv för första gången oavsett hur kasst det är :)
Men nu när du ändå påpekat detta med geometrin, kanske skall bara öka till 27,5 isf och inte 29?
Du verkar ju ändå förstå "latin" ?

Jaha kallas de yttreben!?
Där lärde jag mig något nytt men det stämmer att dem är trasiga. Eller den vänstra som skall hålla bromsoket ?
Jag skulle satsa på att byta ytterben nu när du har chansen att få tag i såna. Strunta i det där med 29" hjul och bygg ihop den som den ska vara istället, det skulle bara bli konstigt med 29. Det är inte alls svårt att ta av ytterben och dessutom något du bör kunna själv eftersom det ska göras typ var 50e timma man cyklar. Finns flera videos på Youtube, sök på lower leg service och din gaffel, det är ganska lika på alla modeller, skiljer lite i oljemängd osv. Finns även PDF-manualer att ladda ner från RockShoks. Till underbenen funkar det med vanlig motorolja om du inte vill köpa original.

Ser ut som att du behöver vevparti också. Vad mer saknas? Bromsar och växlar, är dom funkis?

Senast ändrad:
Vill du få ihop cykeln och ut o trampa har jag en gaffel liggandes för 26" med skivbromsfästen runt 80mm-100mm slaglängd lite osäker, du får den gratis ifall du bor i sthlm annars frakt priset vilket borde va isch 100-150kr ☺️
Jag skulle släppa tanken på 29" ifram är rätt bökigt på en cykel som är gjord för 26. Har själv varit där o provat

Jag skulle satsa på att byta ytterben nu när du har chansen att få tag i såna. Strunta i det där med 29" hjul och bygg ihop den som den ska vara istället, det skulle bara bli konstigt med 29. Det är inte alls svårt att ta av ytterben och dessutom något du bör kunna själv eftersom det ska göras typ var 50e timma man cyklar. Finns flera videos på Youtube, sök på lower leg service och din gaffel, det är ganska lika på alla modeller, skiljer lite i oljemängd osv. Finns även PDF-manualer att ladda ner från RockShoks. Till underbenen funkar det med vanlig motorolja om du inte vill köpa original.

Ser ut som att du behöver vevparti också. Vad mer saknas? Bromsar och växlar, är dom funkis?
Precis som ovan, har mekaniska skivbromsar liggandes hemma samma där ditt gratis vore kul o hjälp dej bygga upp en hoj har ett vevparti (där pedalerna ifram sitter) med tre drev rätt omodernt men helt vid intresse?

Jag skulle satsa på att byta ytterben nu när du har chansen att få tag i såna. Strunta i det där med 29" hjul och bygg ihop den som den ska vara istället, det skulle bara bli konstigt med 29.

Ni är flera som har helt klart en poäng i det ni säger att skaffa en ny 26" gaffel istället och behåll geometrin. Och jag håller med er att det logiska valet Men 69:er då? ?

I nuläget är det gaffeln som. Har en kraschad cykeln jag skall flytta shimano Deore prylar från för att lära mig mer om mekning

Inte på en ram en ram som är så "platt", provade själv ha 29" fram på en 27.5" ram kände noll fördelar.
Kör istället 26" ifram med 27.5 bakhjul ?.

Vill du få ihop cykeln och ut o trampa har jag en gaffel liggandes för 26" med skivbromsfästen runt 80mm-100mm slaglängd lite osäker, du får den gratis ifall du bor i sthlm annars frakt priset vilket borde va isch 100-150kr ☺️
Jag skulle släppa tanken på 29" ifram är rätt bökigt på en cykel som är gjord för 26. Har själv varit där o provat
Jag bor i Spånga Stockholm ?
Det hade varit super snällt verkligen!
Då kanske jag kan få igång den och prova en MTB även om det är av äldre årsmodell ?

Jag bor i Spånga Stockholm ?
Det hade varit super snällt verkligen!
Då kanske jag kan få igång den och prova en MTB även om det är av äldre årsmodell ?
Perfekt! Bor i upplands väsby ☺️? kolla ifall det är något annat du behöver så kna jag ta med ett knippe delar ? (kör nästan enbart på begagnade cyklar och en jäkla blandning av delar).
Fick hjälp här på happy när jag fick min nystart av cykling i den goda andan hjälper jag dej gärna att komma igång.

Tillbaka
Topp