Glapp baksving/dämparinfäste Scott Spark, ok att köra?

JakobW

Medlem
Upptäckte precis glapp i baksvingen på min Scott Spark 945 från 2017 vid övre dämparinfästningen. Jag tog av den genomgående bulten och metall-bussningen/hylsan som går genom bakdämparen och det verkar som att det är där glappet sitter (bulten glappar i själva bussningen/hylsan som löper genom bakdämparens övre hål). Jag ska cykla ett lopp om drygt 3 mil på lördag - är detta något som borde åtgärdas bums eller gör det inget att köra med glappet ett tag? Frågan är väl egentligen om det kan bli värre än vad det redan är.

Tack på förhand!

maxresdefault.jpg

Är det inte så från början, och den ska dras åt hårt så att det inte blir så, dvs. det är bussningen som ska sitta i press mot rockern? Så är det på mina två FS-hojar iaf. Dags att byta först när bussningen glappar i eyeleten alltså.

Risken är att dämpare tar skada. Bussning borde gå att köpa på vilken välsorterade lbs som helst för inte många kronor.

Nej, det tar ingen skada, bara irriterande. Ignorerar du det "för evigt" får du i teorien mer slag in i dämparen men du kommer inte öka slitaget, bara få lite sämre köregenskaper p.g.a oönskat flex

Tillbaka
Topp