Glapp i dämparfästet, kan man göra något??

ze93

Aktiv medlem
Har en 08 SX Trail som har gått en sommar. I slutet på sommaren märkte jag att det glappa lite i baksvingen och trodde då att det var en mutter som sitter på axeln, där dämparen är fäst, som var problemet eftersom den satt lite löst.

Skruvade åt den och det verka funka ett tag men så fort muttern skruva upp sig lite (konstigt bara det med tanke på att jag haft loctite där) så kom glappet tillbaka.

Plocka därför bort dämparen i vintras för att se om det var något annat problem. Det verkar som att hålet i dämparen där axeln ska gå igenom är lite lite för stort så det uppstår glapp.

Ska det vara så? Om inte vad ska man isf göra åt det? Kan man också göra något åt muttern sitter på axel (med loctite) så att den inte skruvar upp sig själv??

Ett par bilder ifall det underlättar min lite krångliga förklaring.
20110227830.jpg ht=544

20110227833.jpg ht=544

Tacksam för hjälp
/Johan

konerna sitter på fel håll.

EdiT: fan vad jag är dålig på att förklara saker.

från ramen och innåt: först ska en såndär avrundad pricka sitta med det runda innåt, sedan kommer kon spacern som passar med det avrundade, flaskhalsen ska sitta innåt. sen ska dämparen sitta där.

alltså I)>o<(I ska det se ut

precis som på demo 07-09 ramarna ;)

Senast redigerad av en moderator:
Ok, fint om det bara var det. Fick för mig att dom satt som dom sitter på bilden när jag tog isär dom. Blir att plocka ner demon och kolla hur det ser ut där så man verkligen gör rätt :)

Att det är lite lite glapp mellan axeln och hålet i dämparen (övre bilden) gör inget??

/Johan

Edit: Är det så du menar? :)
axel.jpg ht=531

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte så att du bara behöver byta
> bussningen i dämparen?

Första posten på flera månader nu... ha överseende ;)

Fässberg.. Specialized använder inga bussningar där.... Jag upptäckte det av en tillfällighet på en SX Trail som jag bytte lager i svingen på...
Blir hålet i dämparen för stort..då får man byta den delen på dämparen...

Anledningen att dom inte har bussning är att hela axeln är kullagrad i svingen.

Det är en sisådär lösning om jag ska va ärlig...

Stopp och belägg.

Den orientering av distanser som är på den ritade bilden ovan är fel. Fotot du tagit har den korrekta orienteringen.

Anledningen till att det inte sitter en bussning ipressad i den dämparen är att det sitter maskinkullager som skall sköta rotationen på var sida om dämparen. Dessa är ipressade i svingen.

De lagren är beroende av att distanserna sitter med den lilla läppen mot dem för att det skall funka. Då ligger distansen bara an mot den inre ringen på lagren och allt skall vara ok. Sitter de åt fel håll "används" inte lagren och du kan skada både distanser, ram, lager, axeln och dämparen.

Ditt problem med glapp där (verifiera att det verkligen är där) kan bero på en rad saker.
Dessa är vanligast:

- Att de två maskinlagren är slitna.
- Att de två maskinlagren har skurit, och därmed orsakat rotation av axeln. Detta kan ha skadat både axel och hålet genom dämparen.
- Felaktig orientering av distanserna
- Icke ordentligt åtdragen axel.

Bifogar en bild ur Specializeds servicebok (PDF).

spec_shock.png ht=485

Edit: Du skrev att muttern som sitter på axeländen hade lossnat upprepade gånger. Detta inträffar vanligen när lagren är dåliga.

Tack för utförlig beskrivning. Får ta och kolla om kullagrerna är slita då. Kan de slitas ner så pass under en säsong utan alltför hård körning?

Kan tillägga att om man stoppar in enbart axeln genom dämparen utan att dom sitter i ramen så går det att vicka axeln nån millimeter. Det borde väl inte vara så tycker jag eller har jag fel?

/Johan

Det måste ju gå att köra igenom axeln, det brukar inte vara snortight passform. Däremot så får ju inte glappet vara för stort.

Lite svårt att avgöra via den bilden.

Kolla på axeln om det är någon fördjupning (slitage) där den passerar igenom dämparen.

Lagren kan definitivt ta slut på en säsong. Är man oförsiktig med högtryckstvätt brukar de ge sig rätt snabbt exempelvis.

Men nästan vanligare när det är såpass nytt är att ramen har så tighta lagersäten (där man pressar i maskinlagren) så att lagren knappt snurrar p.g.a. spänningen och dör på grund av det. Är det så krävs ev. lite jobb där.

En annan orsak kan vara om något är snett (sving/länkage) och orsakar att det nyper. Händer dock inte denna modell av ram så ofta.

Jag är kanske dum i huvudet, men om det glappar mellan dämpare och fästpunkt, kommer dämparen varje gång den avlastat (tex i luften vid ett hopp) och plockar på sig en ny belastning, (tex landningen efter sagda hopp) slå mot fästpunkten, vilken på ett effektivt sätt överför kraften till lagerna. Lagerna kommer aldrig bli långlivade under sådana förhållanden. Ju hårdare dämpning / fjäder, desto kortare livslängd. (eftersom kraften i "slaget" ökar)
Jag vet inte om det finns något alternativ, men jag hade försökt hitta ett.
B!

Tillbaka
Topp