Glapp i dropperpost på Surly Ghost Grappler

Markus F

Aktiv medlem
Tjena alla cykeldiggare. Jo, jag skaffade mig en Surly (Ghost) Grappler i somras och tycker den är en mycket lyckad trailbike. Men det är liksom den här issuen med dropper post. Jag har aldrig riktigt sett behovet, men OK, det är värt att prova. Men tyvärr är det ett glapp som stör mig, den wobblar några mm i sidled och uppåt/neråt. Tillverkaren av den här dropper posten är Tranz-X, och det är ett märke som jag alltid sett som budget eller lägre än så. Så jag undrar om ni kunniga MTB-personer kan ge mig några svar? För att göra det enklare så sätter jag upp några alternativ:
1. Det är klart det är glapp. Tranz-X är billigt skit.
2. Det är rörliga delar, ställ in den ordentligt.
3. Vad fan ska du med dropper post till?

tranz-x har en tendens att glappa pga lite för höga toleranser i spåren vet att nått tips för minska glappet va att demontera o använda hårdare fett men även vissa modeller av bontrager med flera lider ofta av samma fenomen

Lite vobbel i horisontal-ledet och eller lite rotationsglapp är normalt på stoppers, carry on, nothing to see here.
Men om droppern sjunker ner mer än några få mm när den belastas kan det vara luft i oljan och om den är ny så borde du kontakta inköpsstället för utbyte/reparation.
Med det sagt så är min och typ alla jag hört om's erfarenhet av JD-components dropper (Tranz-x, Brand-x, många "cykelmärke"-brandade) att de funkar och beter sig helt utan anmärkning från start och väldigt länge.

Som sagt innan, alla droppers glappar lite i sidled / fram / bak. De som inte gör det kommer börja göra det snart. Sen varierar mängden av glapp :)
Således inget onormalt och även dyra droppers glappar. Vet inte hur de elektriska som Srams AXS eller Maguras är, men bland de mekaniska har jag aldrig stött på en helt glappfri.

På vissa som Oneup kan man byta pins internt för att minska glappet men glappfritt blir det aldrig. Just Trans-X tycker jag annars inte brukar vara så farliga, respektiva de som jag har haft har hållit sig inom samma nivå över tid medan andra stolpar har blivit glappigare med tiden.

Tjena alla cykeldiggare. Jo, jag skaffade mig en Surly (Ghost) Grappler i somras och tycker den är en mycket lyckad trailbike. Men det är liksom den här issuen med dropper post. Jag har aldrig riktigt sett behovet, men OK, det är värt att prova. Men tyvärr är det ett glapp som stör mig, den wobblar några mm i sidled och uppåt/neråt. Tillverkaren av den här dropper posten är Tranz-X, och det är ett märke som jag alltid sett som budget eller lägre än så. Så jag undrar om ni kunniga MTB-personer kan ge mig några svar? För att göra det enklare så sätter jag upp några alternativ:
1. Det är klart det är glapp. Tranz-X är billigt skit.
2. Det är rörliga delar, ställ in den ordentligt.
3. Vad fan ska du med dropper post till?

3.

❤️

Tillbaka
Topp