Glapp i framgaffel.

elanen

Ny medlem
Glapp i framgaffel.
En annan fråga om en Scott-cykel. Är glapp i framgaffeln. Är van vid vanliga cyklar. Så den här verkar skum i åtdragningen. Sitter som jag ser den stora runda låsmuttern eller vad man kan kalla den.
I vanliga fall tar man ju en stor polygrip eller kraftiga nypor och skruvar åt. Och sen låser med den runda andra (muttern). Men på Scottyn går den bara runt och inget händer.
Hur är tekniken eller är gängorna trasiga. Nån som vet. MVH Gunnar J.

Glapp i framgaffel.
Du har antagligen ett a-headset, som inte har någon låsmutter som de gängade gafflar du är van vid.

För att dra åt lossar du istället en aning på skruvarna som håller fast styrstammen (två stycken, oftast), sedan drar du åt den vertikala skruven i täcklocket på "ovansidan". Sedan drar du åt skruvarna i styrstammen igen, så att de nyper fast runt gaffelns styrrör.

Det är styrstammen som håller fast gaffeln, vilket kan vara bra att tänka på när man meckar själv om man är van vid äldre gängade styrlager.

Glapp i framgaffel.
TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> det kan ju även vara en RST-gaffel eller nåt
> annat billigt så det glapp du upplever är spelet
> mellan gaffelns inner- och ytterben.

Jag har det glappet på min RS SID ;) Den ska in på service snart...

Glapp i framgaffel.
Frorre skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > det kan ju även vara en RST-gaffel eller nåt
> > annat billigt så det glapp du upplever är
> spelet
> > mellan gaffelns inner- och ytterben.
>
> Jag har det glappet på min RS SID ;) Den ska in
> på service snart...

har det själv på en suntourgaffel, den lägger jag inte en service-krona på eftersom det glappet är naturligt med så veka innerben.

Glapp i framgaffel.
Lyckades med konsttycket att skruva för mycket på sexkantsbulten med plastbrickan så att den sprack öch flög i väg. Vad har den för funktion. Kan det vara ett smutsskydd.
Hur är det tänkt att man ska skruva ner bulten utan att den ska spricka.
Glappet kändes som det försvann.
Men nu måste man ju i stället antagligen jaga en ny bricka och skruva ur bulten helt.
Finns den att köpa på dom flesta välsorterade cykelhandlare. MVH Gunnar J.

Glapp i framgaffel.
elanen skrev:
> Lyckades med konsttycket att skruva för mycket
> på sexkantsbulten med plastbrickan så att den
> sprack öch flög i väg. Vad har den för
> funktion. Kan det vara ett smutsskydd.
> Hur är det tänkt att man ska skruva ner bulten
> utan att den ska spricka.
> Glappet kändes som det försvann.
> Men nu måste man ju i stället antagligen jaga en
> ny bricka och skruva ur bulten helt.
> Finns den att köpa på dom flesta välsorterade
> cykelhandlare. MVH Gunnar J.

Gunnar, du behöver ta dig till en cykelmek (alt mekkunnig kompis) som 1: ger dig ett nytt täcklock av alu, borde vara gratis 2: visar dig hur sakerna sitter ihop, borde kosta ett kaffebröd.
-Lycka till.

Glapp i framgaffel.
Atlas, he he. Cyklar har nog inte varit mitt gebit. Mopeder, båtmotorer och lite bilmek är nog mycket mer rätt. Undantag dessa äldre cyklar utan massa konstiga lösningar och detaljer.
Jaså, täcklock mot smuts eller vatten inträngning antar jag.
Får väl handla en sån Atlas.

Glapp i framgaffel.
täcklocket är ett mothåll med vilket du drar ihop styrlagret, eftersom skruven (i täcklocket) fäster i en speciellt utformad mutter i gaffelröret. för att dra åt den lossar du skruvarna på styrstammen, och drar sen åt skruven i täcklocket tills glappet i styrlagret försvinner, utan att det går trögt att svänga, sen drar du åt skruvarna i styrstammen

Senast redigerad av en moderator:
Glapp i framgaffel.
Tigermale, var precis så jag gjorde efter beskrivning från ett av inäggen här. Men täckbrickan sprack.
Skruvade alldeles för mycket. Trodde att man skulle skruva tills det vart stopp. Men förstår nu att så inte är fallet. Är kvar i den gamla typen av åtdragning på andra cyklar.

Glapp i framgaffel.
elanen skrev:
> Tigermale, var precis så jag gjorde efter
> beskrivning från ett av inäggen här. Men
> täckbrickan sprack.
> Skruvade alldeles för mycket. Trodde att man
> skulle skruva tills det vart stopp. Men förstår
> nu att så inte är fallet. Är kvar i den gamla
> typen av åtdragning på andra cyklar.

no sweat, täcklocket är gjort för att gå sönder innan nåt annat(dyrare) gör det:) ett nytt kostar en spottsstyver, som sagt-.

Glapp i framgaffel.
elanen skrev:
> Det kostade 119 kr. Men då var det gjort av fin
> grafit. Spottstyver vete fan.

allt är relativt! en härdad bricka i rätt storlek inhandlad på biltema för 5.90.- funkar säkert också, men men

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp