Glapp i framväxeln

• Trådstartare Trådstartare henrik_persson
  • Start datum Start datum
H

henrik_persson

Guest
Glapp i framväxeln
Min XT-framväxel på min MTB har börjat glappa sista tiden. Min lokale cykelhandlare menade att det inte gör nåt, den har fortfarande schysst funktion och så kanske är fallet. Men jag irriterar mig iaf på "rapplet" som det låter när man kör. Jag antar att nitarna har blivit lite vida en halv mm eller så, men kan man byta ut dem? Eller har ni tips på nåt annat sätt att tysta cykeln?

Eller måste man köpa ny framväxel? Ok.. jag vet att det inte är så många hundralappar det rör sig om, men kan jag ordna det med nya nitar för ett par tior eller nåt sånt väljer jag hellre det.

Glapp i framväxeln
du kan ju borra upp o sätta gängstång+mutter o bricka.. men det ser ju inte vackert ut o jag är tveksam till funktionen.. att nita ihop igen tror jag blir svårt, speciellt o få tag på rätt nitar som varken drar ihop sig för mycket eller lite.

Glapp i framväxeln
Jag förstår inte problemet eller är det ett skämt?
Är det kjedjan som tar i framväxeln? Det är nog bara en justeringsak som din cykelhandlare borde vara kompetent att ordna.Annars,byt cykelaffär.

Glapp i framväxeln
mattiase:
har du haft en glappande framväxel?
isf vet du att föraren fladdrar o ligger därmed emot mer eller mindre konstant.

Glapp i framväxeln
jag har också glapp framväxel (STX RC). Jag lossade den från ramen, vred den lite utåt och justerade om wiren. Nu är den tyst. Om det bara är skrammel som stör dig (dvs inte att den tar i kedjan) så kan du sätta en tunn gummisnodd på lämpligt ställe. (Flickvännens hårsnoddar håller bäst.)

Glapp i framväxeln
Min XT-framväxel glappar också duktigt, har gjort så i ett år nu. Inget som sätter ned funktionen ännu dock. Enligt Leo så håller den nog ett år till efter det att den börjat rassla och glappa.
Men det skallrar och rasslar som en jäkla marrakas när man flyger fram över en stenig stig nerför.

De första XT-v-bromsarna som kom började också skallra och rassla då de blev slöa i länkarmarna. Där tog jag helt enkelt ett tunt buntband och drog åt lagom lätt. Det kurerade problemet utan att sätta ned funktionen. Men för framväxeln tror jag att det är svårare att lösa utan större ingrepp. Det är nog bara att leva med det - eller byta till en ny framväxel.

Glapp i framväxeln
henrik_persson skrev:
-------------------------------------------------------
> Min XT-framväxel på min MTB har börjat glappa
> sista tiden. Min lokale cykelhandlare menade att
> det inte gör nåt, den har fortfarande schysst
> funktion och så kanske är fallet. Men jag
> irriterar mig iaf på "rapplet" som det låter när
> man kör. Jag antar att nitarna har blivit lite
> vida en halv mm eller så, men kan man byta ut dem?
> Eller har ni tips på nåt annat sätt att tysta
> cykeln?
>
> Eller måste man köpa ny framväxel? Ok.. jag vet
> att det inte är så många hundralappar det rör sig
> om, men kan jag ordna det med nya nitar för ett
> par tior eller nåt sånt väljer jag hellre det.

Är det XT M750-växeln ? För den är ökänd för att glappa upp. Min tog ett halvår på sig, lyckades få det lite bättre genom att för hand spänna "S-fjädern" i växeln som också låg och rasslade. Men det främst en ljudmässig förbättring och håller bara ett tag!

Har nya XT M760 på andra cykeln, inget glapp efter 15 månaders användning!

Båda äro TopSwing...

/Fredric

Glapp i framväxeln
Jag har också glapp i min framväxel. Jag startade just en tråd om det (länk nedan) och upptäckte senare den här tråden. Någon här med erfarenhet av samma problem som kan säga om jag kan fortsätta köra med glappet eller om det bara är att köpa ny framväxel? Jag har svårt att justera växeln men vet inte om det beror på glappet eller något annat. Jag är i första hand ute efter funktion men sen är det ju skönt om man slipper slamrande från växeln också.

https://happyride.se/forum/threads/ska-framvaexeln-glappa-pa-det-haer-saettet.3700267/

Tillbaka
Topp