Glapp i kassetten, DT Swiss/Shimano

Hej

Har ett glapp i kassetten som kommit de senaste rundorna.
Glappet är i kedjans riktning och enbart på den inre kassettdelen (3 klingor).
Svårt att säga hur mycket...1 grad? Har markerat lite överdrivet i bilden men glappet syns

Splines:en på rotorn har tydliga märken efter den yttre kassettdelen.
Jag bytte hela kassetten (CS-HG81-10) i november och har sen dess kört ca 100mil. Såg märkena i splines:en redan då. Kört totalt ca 450mil/230h

Vad är fel? Missade jag nåt när jag monterade kassetten? Eller har jag rentutav slitit ut det?
Hjulen är DT swiss XR1501 Spline One 29 med TA 12/142
glapp.JPG

Tacksam för tips!

Drog bara på känsla. Hade ingen momentnyckel tillgänglig...40Nm ska det vara...
Fegade kanske lite...ville inte dra sönder. Tycker snarare man brukar överdra när man drar på känsla.
Men som sagt. Ingen M-nyckel. Drog ej till absolut rätt moment.

/M

mattiasborg sa:
Drog bara på känsla. Hade ingen momentnyckel tillgänglig...40Nm ska det vara...
Fegade kanske lite...ville inte dra sönder. Tycker snarare man brukar överdra när man drar på känsla.
Men som sagt. Ingen M-nyckel. Drog ej till absolut rätt moment.

/M

Med mjuk body är det viktigare att dra ordentligt. Men helt rätt att de flesta skruvar tenderar man att överdra om man saknar momentnyckel. CL bromsar och kassetter är nog de få förband man tenderar att dra för lite om man kör på känsla.

Problemet löst:

Trolig orsak:
Under första kassettens livslängd skaffade jag förslitningar på splines:en som bilden i TS.
När jag bytte kassett i november hade jag problem att få av kassetten pga "ryggarna" som skapats på splines:en. Av samma skäl hade jag svårt att få på nya kassetten. När jag drog åt med mina ca 40Nm så gick momentet antagligen "inte åt till" att pressa ihop kassetten. Istället hamnade kraften på att pressa den över ryggarna på splines:en.

Lösning:
Fila av ryggarna lite vackert. Nu känns paketet bättre. Får prova till helgen :-)

rotor.jpg

/M

mattiasborg sa:
Problemet löst:

Trolig orsak:
Under första kassettens livslängd skaffade jag förslitningar på splines:en som bilden i TS.
När jag bytte kassett i november hade jag problem att få av kassetten pga "ryggarna" som skapats på splines:en. Av samma skäl hade jag svårt att få på nya kassetten. När jag drog åt med mina ca 40Nm så gick momentet antagligen "inte åt till" att pressa ihop kassetten. Istället hamnade kraften på att pressa den över ryggarna på splines:en.

Lösning:
Fila av ryggarna lite vackert. Nu känns paketet bättre. Får prova till helgen :-)

/M

Ja har man fått tugg så är det bäst att fila bort graderna. Skönt att det löste sig!

Tillbaka
Topp