Glapp i vevlager

eeyore

Medlem
Glapp i vevlager
Har en ganska nyinköpt racer med den "nya" typen av vevlager, dvs där vevarmen sitter monterad på axel som är integrerad med kedjehjulssidan. (Ja, det heter säkert något speciellt, men jag vet inte vad. Jag har inte köpt ny cykel på länge länge, så jag har inte fått tillfälle att prova denna typ av vevlager tidigare.)

Då till frågan:
Hur hårt skall man spänna åt vevarmen (med skruven monterad in i "axeln", på sidan motsatt kedjehjulen) innan man drar fast vevarmen på axeln? Markeringen säger något i stil med 2 NM, vilket borde vara väldigt lite? eller?
Jag har ett litet glapp i lagret har jag upptäckt, men spänner jag åt så att glappet försvinner helt så börjar det gå aningens trögt... och det antar jag inte är bra? (jag har hängt av kedjan så att vevlagret löper helt fritt för att känna detta)

--> Sitter det distanser i själva lagret så att man inte riskerar att dra sönder hela lagret om man drar för hårt? Eller förstör man skiten om man drar åt för hårt?

Glappet är mycket litet och känns egentligen bara då jag juckar på vevlagret för hand och jämför direkt med ramen. Jag märker inget då jag cyklar...

Glapp i vevlager
Om det går trögt när du drar åt så det inte glappar verkar det vara något som är fel. In till din LBS med den bums. Garantigrej? Mitt Truvative började glappa och jag fick nytt på garantin och då hade jag ädå köpt cykeln beg.

Glapp i vevlager
LBS tog in cykeln för kontroll. Hoppas nu bara att det löser sig omgående, annars har jag inte mycket att skava runt Vättern på.

Tillbaka
Topp