Glapp, normalt eller inte ?

Automan

Ny medlem
Hej.

Jag kände nyss att det var ett pyttelitet glapp när jag rycker framhjulet i sidled, är detta normalt eller inte ? Bakhjulet är helt stumt och inget alls glapp i... men det är ju inte samma sak som framhjulet förvisso ;)

Tog av hjulet och kollade lagret verkade fint och absolut inget glapp där eller konstigheter, men de två konformade utfyllningsklossarna var inte helt stumma och kunde röra sig liiitegranna åt sidorna, slängde dit hjulet igen och in med axeln och spännde fast den. Det är ett väldigt litet glapp, och jag befarar att det kommer från de två "konadaptrarna" men kan inte fastställa på egen hand om det ska vara så eller inte med tanke på hur det är ihopsatt.

Det är den stora modellen av framgaffel "fullängd" inga snabbkopplingar utan axeln nyps fast i gaffeln med dubbla insektskruvar. Det är en double wide fälg om det spelar någon roll.

Any ideas ?

Tack för snabba svaret, men jag har inte alls ett sådant nav så det hjälper mig inte tyvär :(

För min del så kör jag ett grovt "rör" igenom mitt nav, och konadaptrar en på var sida sen spänner jag fast det grova "röret" i framgaffeln. Navet i fälgen känns bra, inte löst eller sletet alls, det är konorna vid sidorna som kan röra sig pytte pyttelite... vet inte om jag är överkänslig eller så, men på en vanlig cykel känns inte detta lilla glapp, och det är ett väldigt väldigt litet glapp... men ändå så känns det ovanligt för min del iallafall.

Nån mer idé ?

Glappkäft är inte helt ovanligt, och anses normalt på vissa modeller där ute ;)

Jag har tyvär ingen bild (censur) och bilden skulle nog ändå inte hjälpt mycket. Det är inget vanligt nav på denna framfälg, och för dem som är lite mer insatta så vet de nog vad det är för sorts fälg, och jag hoppas någon av dem kan ge mig lite råd.

Som jag fattar det är det ett 20mm nav med genomgående axel som sitter på en dubbelkronad gaffel.

Jag har haft problem med att ett 20mm nav glappade lite på min pike, jag är tvungen att dra åt axeln hela vägen så man spänner ihop gaffelbenen liite, och då klämmer fast navet.

Det funkade för mig, med det var en Pike med Maxle, jag vet inte riktigt hur andra axlar funkar.

Det låter som du har en Marzocchi 66 eller 888, och på doublewide fälgarna sitter det väl allt som oftast ett Sun Ringle nav.

Att konorna är lösa är inget kostigt, det ska de vara. Det sitter två st. maskinlager i navet, för att komma åt att byta dem plockar du väck konorna (därför de glappar lite..) och knackar ut lagrena med valfritt dorn, för jag antar att du saknar "riktiga" verktyg för att knacka ut lager. På lager tätningen står en benämning, köp två nya såna och peta in i navet så blir du av med glappet.

Fast ska jag vara helt uppriktig så kan du nog köra en säsong till på de där lagren om du fettar in dem, det där glappet känner du inte när du kör.

Tack för alla svar !

Photo506x.jpg ht=544

Någon som vet var man i landet kan hitta lager till detta nav ? tror inte det är av samma märke som fälgen. Ja, det är 20mm och om det inte är för dyrt så byter jag hellre lagret på en gång så det är gjort.

För en 20mm genomgånde gaffel kan det antingen handla om att gaffeln inte klämmer åt navets axel adaptrar tillräckligt så att hela lager och axel assemblyn är lös, eller att lagren i sig är slitna. I båda situationerna kommer det upplevas som att hjulet glappar i sidled.
Börja med att kolla så att det inte är något emllanrum mellan navets yttre adapters och kontaktytorna på gaffelns insida. Om den assemblyn är tight men du fortfarande upplever glappet så är det med stor sannolikhet lagren. Lagren är med allra största sannolikhet ipressade maskinlager. Ta av hjulet, plocka bort adaptrarna och gör rent lagret från fett och smuts. Knacka ur lagren (eller låt nån cykelhandlare göra det) och ta med dem till nån butik som säljer lager. Nog inga större problem att få dem bytta & har de dem inte i lager så kan de beställa.

Man tackar, det var bra hjälp. Tänkte nyss på en sak, skruven i ena ändan på axeln är borta, det ska vara en skruv i ena ändan som man drar åt med insektsnyckel.. kanske skaffar en ny axel och ser om det hjälper, kan mycket väl hjälpa för utan den så kan man omöjligt spänna åt allt 100% vad jag förstått. Om det inte hjälper så blir det att byta lagren, och det ska ju inte vara för svårt att hitta, och att byta dem är ju knappast svårt, bara vara försiktig och tat lugnt.

Tackar alla som hjälpt mig i denna tråden, det verkar ju vara ett ganska aktivt forum detta.. synd bara att det är lite rörigt, men det kan ju ha sin charm ;)

Automan skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte nyss på
> en sak, skruven i ena ändan på axeln är borta
Haha, där har du glappet! det blir ju tämligen svårt att få till någon lagerspänning utan den.. (den ska inte dras alls hårt, men fyller ändå en rätt vital funktion.)

> synd bara att det är lite rörigt, men det kan ju
> ha sin charm ;)
Försök inte! :P

Automan skrev:
-------------------------------------------------------
> Man tackar, det var bra hjälp. Tänkte nyss på
> en sak, skruven i ena ändan på axeln är borta,
> det ska vara en skruv i ena ändan som man drar
> åt med insektsnyckel.. kanske skaffar en ny axel
> och ser om det hjälper, kan mycket väl hjälpa
> för utan den så kan man omöjligt spänna åt
> allt 100% vad jag förstått. Om det inte hjälper
> så blir det att byta lagren, och det ska ju inte
> vara för svårt att hitta, och att byta dem är
> ju knappast svårt, bara vara försiktig och tat
> lugnt.
>
> Tackar alla som hjälpt mig i denna tråden, det
> verkar ju vara ett ganska aktivt forum detta..
> synd bara att det är lite rörigt, men det kan ju
> ha sin charm ;)

Där har du problemet, tror jag iallafall :)

Tillbaka
Topp