Glappande bakhjul i sidled

OrjanX

Aktiv medlem
Har en Stumpjumper, anno 2012, där bakhjulet liksom glappar i sidled någon millimeter på axeln. Har provat att dra åt de yttre "muttrarna" med två 17-nycklar. Det händer ingenting. Är det din inre insexan (på den övre bilden) eller kassetten som skall dras åt? Eller vadå?

20150829_165751_725.jpg

20150829_165804_725.jpg

Senast ändrad:
Kan lossa och dra åt de yttre muttrarna, men efter åtdragning består glappet.

Konan? Jag skruvar alltså upp de yttre muttrarna då och försöker dra åt något innanför? Får testa i morgon då.

OrjanX skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan lossa och dra åt de yttre muttrarna, men
> efter åtdragning består glappet.
>
> Konan? Jag skruvar alltså upp de yttre muttrarna
> då och försöker dra åt något innanför? Får
> testa i morgon då.

Ja det borde se ut typ såhär innanför. Men jag kan inte alla modeller så ta inte mig för facit.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    35.5 KB · Besök: 96
Det där är nog ett nav med maskinkullager, skulle jag tro. På många kan man justera bort lagerglapp, men det är också vanligt med hjul utan justering. Där får man leva med ett litet glapp & glappar det mycket får man pröva att byta lager, om jag fattat rätt.

Frid!

Har tagit av kassetten. Den kändes stabil i sig. Och innanför den såg det ut så här. Det verkar vara en slags hylsa som sitter på axeln. Hjulet/navet glappar i sidled mot denna. Hittar dock inget att dra åt den med. Så vida det inte är den där insexan, men den har jag provdragit mot en fast nyckel och den verkar sitta hårt. Eller tar jag i för lite?

20150830_1942521.jpg

Jag har ett liknande nav som du (Epic) och det har två muttrar på bromssidan.
Det krävs en tunn konnyckel för att hålla den inre muttern vill lossning och åtdragning.
Lossa först den yttre muttern och sedan skruvar du in den inre muttern tills glappet försvunnit, sen drar du åt den yttre muttern och då behövs två nycklar, i mitt fall är det 19 mm.

Bilagor

• IMG_0707.JPG
    IMG_0707.JPG
    95.6 KB · Besök: 136
  • IMG_0709.JPG
    IMG_0709.JPG
    130.6 KB · Besök: 165
  • IMG_0708.JPG
    IMG_0708.JPG
    130.5 KB · Besök: 255
Tack för bra bilder. Det verkar rimligt att det är lika. Har dock lämnat in cykeln på service på Cykloteket (brukar inte kosta nått). Har den där blå tjocka Park Tools mekboken, men jag saknar uppenbarligen kompetens att läsa och förstå den. Dessutom saknar jag tid, tålamod och verktyg. Arrrgh... Jag vill cykla!

Märkligt men så ser det inte ut på min cykel. Jag har alltså inte det inre smala spåret. Men det kan kvitta för nu har jag fått det justerat.

Det är inte speciellt svårt, eller dyrt, att byta lager när det är dags. Jag nojade lite för det men när jag väl gjorde det var det väldigt enkelt. Lagren kostade 15kr styck. Jobbet var gjort på en halvtimme kanske. Om man bortser från min anala rengörning.

För övrigt, du borde ha tingar med spår i på bromssidan. Det är typ så alla nav av den typen funkar. Eller iaf de jag sett på spetnaz-hojar.

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbet var
> gjort på en halvtimme kanske. Om man bortser
> från min anala rengörning.
>

Hur lång tid tog den då?

Tillbaka
Topp