Glappande baknav i Mavics Cross-serier?

barton

Ny medlem
Köpte nyligen en cykel med Mavic Crossroc-hjul, och upptäckte efter några rundor att baknavet har börjat glappa.

Till saken hör att en polare till mig är inne på sitt andra, glappande, Crossride-hjul. Varav båda har börjat glappa efter en, två rundor.

Båda cyklarna är 29".

Tittar man på Happy så ser det ju inte ut att vara något vidare utbrett problem, internationellt sett så ser det något "värre" ut.

Är det fler än vi två som har haft problem, tre av tre hjul är ju inte direkt jättebra siffror. Visst kan det vara måndagsex, men köpen är gjorda med så pass lång tid emellan att det inte borde vara från samma batch lager, rent teoretiskt då.

Någon annan som råkat ut för det? Jag har öppnat ett reklamationsärende med bike-discount, där cykeln kommer ifrån, men skicka hjul fram och tillbaka till Tyskland och inte bli med problemen verkar ju helt meningslöst. Då lägger jag hellre den tiden och energin på att bygga nytt hjul med ett bättre nav.

Jag har kört ett Crossride-bakhjul av förra årets modell skevt genom att köra det för hårt och klumpigt och jag märkte inte att själva navet glappade. Bodyn däremot.

Inte gjort ett skit med mitt 4'a år gamla crossride, som fortfarande är som nya trots att fettot på sadeln väger nästan 100 kilo. Nu i vinter har det bara blivit på rullarna, och det inbillar jag mig är ganska skonsamt.
B!

Jo, jag upptäckte nyligen att jag har glapp i baknavet på mitt ett år gamla Crossridehjul. Får kolla det där med förspänningen på lagren till att börja med.

Nu har inte jag kollat så jättemycket på det, men polarens första hjul shimsade man upp lagret först, enligt lev. på inrådan av Mavic. När inte det hjälpte bytte, enligt uppgift, Mavic hjulet till ett Crossride 2014 (tidigare var 2013). Tycker det vore väldigt märkligt om det räcker med att justera förspänningen i lagret, och dom inte påtalat det.

Men, alla kan göra fel. Jag ska kolla om det går att justera förspänningen på mitt hjul, går det så är det förmodligen en ickefråga.

Kollade på mitt hjul, och det är bara ett kapslat maskinlager som sitter där, inga möjligheter till justering av förspänning, tyvärr.

Vad jag minns av mina servicar på andras Mavic Cross hjul så sitter bodyn på minst en glidlagrad plastdel och det är den som ger glappet. Vet inte om det är ett reellt problem, ett litet glapp tror jag inte påverkar funktionen. Ett stort glapp däremot kan ge växlingsproblem och problem med frihjulsfunktionen.

Vi har nog samma cykel. Jag springer ner i garaget och kollar när jag kommer hem. Det vore snällt om du kunde hålla oss uppdaterade på hur det går med B&D och så.

Absolut, jag har inte gjort mer än att "felanmält" till B&D, avvaktar lite i väntan på att se hur det går för polaren med sitt hjul.

Det kan säkerligen vara så att glappet bara är, så att säga, kosmetiskt.

Köpte en Rose Root Miller i höstas med Crossride och det bakhjulet glappade upp efter 2 veckor (10 mil)

Och nu har jag kört ca 20 mil på mitt nya som jag fick av Rose och det har oxå böjat glappa nu :(

Denna gång vill Rose att jag skickar ner hjulet innan jag får ett nytt,men orka vara utan hoj i x antal veckor.

har ett par crossroc och baknavet glappar, skickade det till mavic, dem bytte hela insatsen i navet till ett bättre. Så man kunde spänna själv. klarar nu ett till två pass sen är det glapp igen.

Tillbaka
Topp