Glappande baknav - reklamation?

surfban

Ny medlem
Min cykel är <6 månader gammal och nu börjar baknavet att glappa.
Jag kan "rucka" på bakhjulet några mm i sidled, det är navet som glappar.

Vad tror expertisen? Är navet kasst eller är det i behov av service, ska jag tighta några skruvar etc?
Navet ger inte ifrån sig några som helst missljud.

Och sist, är det "farligt" att cykla på cykeln i nuvarande skick? Dvs skadar jag cykeln mer om jag använder den?

Först och främst, vad är det för nav?

Antagligen är det lagret som behöver dras åt. Om du köpt hojjen av en cykelaffär gör de det säkert åt dig. Annars är det inte så krångligt att göra själv heller, men du behöver antagligen ett par specialverktyg för jobbet (beroende på vilket nav det är). Har du konnycklar, kedjepiska och kasettavdragare?

Ja, du kan skada lagren i naven om du kör med den i nuvarande skick. Men antagligen inte. Eller kanske.. ;)

f

Ett nav som är yngre än 6 månader ska inte vara glappt om det inte är ett Alivionav och du har kört dh med det. Jag tycker det är en självklar reklamation principiellt. själv skulle jag nog strunta i det och fixa det själv, men kan man inte meka så ska man visa kvittot och se sur ut.

Det är bara att dra åt det igen. Mitt xt-nav var precis likadant. Nemas problemas. Men för säkerhets skull tycker jag att du går till butiken och ber dem kolla upp lagrena så de inte har skadats.
/J

surfban skrev:
-------------------------------------------------------
> Navet är ett Shimano FH-M525 med skivor

Deore då alltså. Då är det antagligen lagren som behöver dras åt. De andra frågorna kvarstår...

f

Om navet är sex månader gammalt börjar det bli dags för första navservicen.
Plocka isär, göra rent och fetta in det igen. När du gör detta ställer du samtidigt lagret så att det inte glappar...Bra va?

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett nav som är yngre än 6 månader ska inte vara
> glappt om det inte är ett Alivionav och du har
> kört dh med det.

Trust me, dom tål mer än så :)

Tillbaka
Topp