Glappande kassett på trainer

• Trådstartare Trådstartare PH.
  • Start datum Start datum

PH.

Aktiv medlem
Halloj!

Har en sprojlans ny Elite Suito-T och en ny 12-delad NX-Kassett.

När kassetten med alla tillhörande spacers samt låsringen är på plats och åtdragen till 40Nm, så glappar kassetten i alla led ändå.

Om jag tar bort låsringen och det minsta kugget och trycker in kassetten med handen känns allt stumt, som det ska. Sätter jag dit minsta kuggen och gör samma sak så glappar det igen.

Provade lägga in en spacer (som följde med trainern och som är tänkt att användas tillsammans med mindre kassetter) längst in. Satte dit kassetten och låsringen och plötsligt satt den på plats som den ska. Men när jag sen skulle dra åt låsringen med momentnyckeln, så kom jag inte långt innan det började "tugga". Vågade inte dra åt mer för risk att dra sönder nåt.

Tanken är väl inte heller att det ska vara en extra spacer inblandad. Med 9- och 10-delat, ja, men med 11-delad kassett ska det inte var det, än mindre med 12-delad då tänker jag...

Vad har jag missat?

Bilagor

• 20220212_101913.jpg
    20220212_101913.jpg
    484.5 KB · Besök: 98
Haft liknande upplevelse med 11-delad Shimanokassett på Rovalhjul resp Sunracekassett på Wahootrainer. Med lite pill gick det att få allt att ligga rätt men exakt vad som hakade upp sig vet jag inte.

Finns ju två olika tjocklekar på distanser. 3 och 1,85 om jag inte minns fel. Gick det inte med 3mm och glappade utan så skall det väl vara en 1,85 distans

Såg btw att jag hade 1mm distanser också i lådan, vette tusan vad de var till för dock.

Beroende på hur spacern och kassetten ser ut kan så sammarbeta lite dåligt. Tex shimanos billigare har nitar som kan ta emot men inte mer än att det går få på

Huruvida det är en 11 s lbg body eller inte kan jag tyvärr inte avgöra. Den ska enligt alla källor jag sett och hört vara kompatibel med 12 s NX-kassett (valde NX framför GX för att slippa byta till XD-body).

De enda spacers/distanser som följde med trainern är på 1 mm. De ska användas enligt bifogad bild. Dvs inga spacers ska användas tillsammans med 12 s.

Som jag skrev först testade jag att lägga en av dessa 1 mm innan kassetten gick på, men då blev det problem med att dra åt låsringen.

Förvirrande! Och frustrerande...

Bilagor

• 20220212_131106.jpg
    20220212_131106.jpg
    696.4 KB · Besök: 150
Huruvida det är en 11 s lbg body eller inte kan jag tyvärr inte avgöra. Den ska enligt alla källor jag sett och hört vara kompatibel med 12 s NX-kassett (valde NX framför GX för att slippa byta till XD-body).

De enda spacers/distanser som följde med trainern är på 1 mm. De ska användas enligt bifogad bild. Dvs inga spacers ska användas tillsammans med 12 s.

Som jag skrev först testade jag att lägga en av dessa 1 mm innan kassetten gick på, men då blev det problem med att dra åt låsringen.

Var i bilden ser du 12s MTB?

Står det 11s men inte vilken typ av 11s så får man gissa att det är lvg

Om din kassett är för mtb och HG body så är den lika bred som en 10-delad lvg kassett. 11-delad för lvg är bredare. Då ska du lägga i distans B enligt bilden du la upp.

Om din kassett är för mtb och HG body så är den lika bred som en 10-delad lvg kassett. 11-delad för lvg är bredare. Då ska du lägga i distans B enligt bilden du la upp.
Åhå, detta var bra info!
Ja, NX är för MTB och för HG body, så det ska passa. Hade uppenbarligen inte koll på resten med olika bredd. Tack!

Ingenstans i bilden, men det står i andra delar av manualen att den är kompatibel med 12 s. En lbs sa samma sak innan jag köpte den. Men det kanske är en lvg ändå. Hmm.
Den är kompatibel om du sätter på spacer.
Bilden visar lvg kassetter eftersom MTB Hg inte är olika breda 8-11(12)

Förresten kör ni med fett på body/kassett även på trainer?

Lär väl vara att föredra, men ju mindre kladd desto trevligare inomhus...

Har du något att rekommendera?
Oftast bäst att börja med vaxbad eftersom droppvax på flaska har svårt att penetrera alla skrymslen. Men innan det grundlig avfettning, lacknafta följt av alkohol. Citronavfettning skadar metallen, bensin och diesel lämnar en hinna kvar. Vaxbadet kan t ex vara Molten Speed Wax (använder jag), finns även andra produkter. Efter det kan man vid behov senare fylla på med vaxprodukt på flaska, så slipper man ta av kedjan. Jag använder f n Tru-Tension BananaSlip All Weather Lube men det finns andra som är bra också. Tester hittar du här:

Tillbaka
Topp