Glappt framhjul

A. Bengtsson

Aktiv medlem
Glappt framhjul
Hej

Grabben har ny hoj https://www.wiggle.se/vitus-rapide-mountainbike-slx-1x11-2019/

Verkar vara en bra cykel på alla sett men jag stör mig på ett litet glapp i framhjulet. Håller jag i däcket och rycker sidledes så känner jag det. Väldigt lite men det finns där. Ska det vara så här eller ska jag kontakta Wiggle? Har ingen tidigare erfarenhet av thruaxle och allt vad det heter, kanske går den att spänna mer så glappet försvinner? Hur hårt ska vågar jag dra? Tacksam för svar!

Glappt framhjul
Plockade av hjulet och kikade lite...på icke bromssida sitter en lös "mojäng", bara att dra loss med fingrarna. På bromssidan sitter ingen lös sådan men något liknande men verkar sitta fast. Ska denna gå att pilla av utan verktyg? Kanske därför det glappar? Bifogar några bilder, hoppas någon kan se något uppenbart fel, blir enklare då!

Bilagor

• IMG_20191020_204403.jpg
    IMG_20191020_204403.jpg
    175.6 KB · Besök: 268
  • IMG_20191020_204425.jpg
    IMG_20191020_204425.jpg
    168.1 KB · Besök: 319
  • IMG_20191020_204532.jpg
    IMG_20191020_204532.jpg
    113.9 KB · Besök: 274
  • IMG_20191020_204759.jpg
    IMG_20191020_204759.jpg
    138.5 KB · Besök: 267
  • IMG_20191020_204820.jpg
    IMG_20191020_204820.jpg
    137.4 KB · Besök: 307
Glappt framhjul
Jajjas sa:
Ser rätt ut.
Glappar det nere vid navet eller det är ekrarna som "gungar" lite?

Tycker det är ett litet men tydligt glapp i navet, eller om jag gör något fel med qr:en. Det går ju att dra åt själva axeln men sen verkar det även gå att justera hur mycket man kan spänna själva "flärpen" så att säga. Fler tankar någon?

Glappt framhjul
Om du tar av hjulet och sticker in axeln i det utan gaffeln. Går det då att hitta något glapp?

15 mm end caps till 12 mm axel?

Glappt framhjul
A. Bengtsson sa:
Manurhin2 sa:
Prova att spänna lite hårdare eller köp en riktig axel utan qr.

M

Hur hårt vågar jag dra? Vad blir skillnaden utan qr?
Så hårt du vågar. Allt som tar kraften när du vrider är den lilla kanten på ringen under spaken, och den tål inte hur mycket som helst. =(

Jag gillar inte Rockshoxs konstruktion. I princip så är det enbart vridandet som drar åt axeln. Att fälla över spaken låser väl bara axeln från att gänga upp sig?

En 15mm axel med enbart insex-fäste ligger högt på min inköpslista.

Mvh
Magnus

Glappt framhjul
A. Bengtsson sa:
Manurhin2 sa:
Prova att spänna lite hårdare eller köp en riktig axel utan qr.

M

Hur hårt vågar jag dra? Vad blir skillnaden utan qr?

Ganska hårt, kolla om det kan finnas en liten insex att förspänna qr med. Finns på en del.
Med en fast axel känner du vad du gör och den går inte sönder och behöver borras bort som vissa med qr.
Kolla ex Dt Swiss sida efter axlar så ser du skillnaden.

M

Glappt framhjul
Kände glapp i gaffel på min Dude, var övertygad det var i styrlagret, spände men ingen skillnad, till slut insåg jag att det glappade i axeln, 15mm Maxle. Aldrig haft problem innan, spände hårdare och glappet försvann! =)

Glappt framhjul
Har nu testat att spänna låsningen med insex men ingen skillnad. Däremot glömde jag skriva att jag tycker ibland att axeln är svår att få i, får jucka en del innan den vill in i hjulet så att säga. Kan gaffeln vara boven, tex transportskada? Inga synliga skador på emballaget vid leverans dock. Wiggle verkar inte ha bråttom i ärendet heller, enda jag fått är att dom skickat vidare ärendet till verkstaden...

Glappt framhjul
Din gaffel har uttag för Torque Caps och dina nav har vanliga end-caps med normal/mindre ytterdiameter, därför styr det dåligt när man sätter hjulet i gaffeln. Inget problem, men man måste vara mer noggrann.
190330_TorqCap.jpg

RockShox har tre olika axlar: Ultimate, Lite och Stealth. Du verkar ha Lite vilken jag tycker har klart sämst funktion. Ultimate funkar utmärkt, även Stealth funkar, men kräver verktyg.
Maxle.png

191023_Maxle_Ultimate.jpg

190330_Maxle_Lite.jpg

190620_Maxle_Stealth.jpg

Glappt framhjul
Tack alla som orkar engagera sig!

Sixten: Om jag fixar bättre axel och ev dom andra endcapsen, försvinner glappet då eller är det bara en uppgradering överlag?

Glappt framhjul
A. Bengtsson sa:
Sixten: Om jag fixar bättre axel och ev dom andra endcapsen, försvinner glappet då eller är det bara en uppgradering överlag?
Det är inte säkert att det finns Torque Caps att köpa / byta till, till just ditt framnav. Jag kör vanliga end caps i min RockShox SID gaffel som tar TC. Inga problem, man måste bara sikta lite bättre när man skjuter in axeln. Poängen med TC är att den större anläggningsytan ger en styvare koppling mellan nav/gaffel. Det kommer nog av att RockShox tidigare sålde en mjukostgaffel för XC som hette RS1, som i princip krävde Torque Caps för att inte framhjulet skulle vingla ihjäl sig. De RockShox cyklister som bytte bort sin RS1 mot SID kunde då återanvända sina hjul med Torque Caps.

Ang axel. Hur ofta tar du loss framhjulet? Om väldigt sällan är det kanske ingen större idé när du väl fått fast framhjulet vilket inte är omöjligt. Personligen skulle Jag nog vid tillfälle, när jag ändå har en order på gång till Tyskland, klicka hem till en bättre Maxle Ultimate/Stealth axel, jag är å andra sidan lite speciell... ;)

Glappt framhjul
A. Bengtsson sa:
Sixten Fors sa:
Får du inte till det, gå till en cykelhandlare/verkstad och be om hjälp.
Väntar fortfarande på svar från wiggle...men orka skicka cykeln dit.
Ditt problem känns väldigt konstigt.
Har du inget annat framhjul från annan cykel som du kan montera i den "krånglande" gaffeln?
Har du ingen annan gaffel på annan cykel som du kan provmontera det "krånglande" hjulet?
Skicka en hel cykel till UK för att man inte får dit en framaxel? Känns som lite overkill :)
Finns det ingen cyklist med lite tekniskt kunskap i din närhet som kan kolla på ditt problem och ge en second opinion?
Det är möjligt att en cykelhandlare klarar av att montera ett framhjul, men personligen skulle jag vara ytterst tveksam till att låta någon cykelhandlare någonsin röra någon av mina cyklar.

Glappt framhjul
Sixten Fors sa:
A. Bengtsson sa:
Sixten Fors sa:
Får du inte till det, gå till en cykelhandlare/verkstad och be om hjälp.
Väntar fortfarande på svar från wiggle...men orka skicka cykeln dit.
Ditt problem känns väldigt konstigt.
Har du inget annat framhjul från annan cykel som du kan montera i den "krånglande" gaffeln?
Har du ingen annan gaffel på annan cykel som du kan provmontera det "krånglande" hjulet?
Skicka en hel cykel till UK för att man inte får dit en framaxel? Känns som lite overkill :)
Finns det ingen cyklist med lite tekniskt kunskap i din närhet som kan kolla på ditt problem och ge en second opinion?
Det är möjligt att en cykelhandlare klarar av att montera ett framhjul, men personligen skulle jag vara ytterst tveksam till att låta någon cykelhandlare någonsin röra någon av mina cyklar.

Hjulet och axel får jag dit utan problem. Cykeln går att använda men det är ett litet glapp/spel sidledes oavsett hur hårt jag drar axeln. Ena sidans endcap går att ta loss med fingrarna, vet inte om det "gör" något men andra sidan sitter fast?? Hur ska det vara? Och ang om det finns andra hjul eller gafflar att prova med så tyvärr, alla andra har gammal hederlig qr! Men inga glapp! Om jag pillar i axeln i hjulet löst så glappar den lite där också. Ska den sitta typ stumt så är det något fel på framhjulet anser jag.

Glappt framhjul
Endcaps kan vara hur lösa som helst när de sitter på obelastade nav, andra sitter fast hårdare. Vissa går att ta loss enkelt med lätt handkraft, andra kräver verktyg. Det beror på navets konstruktion. Får dina endcaps stöd mot något bakom capsen, längs Ø15 mm hålets fulla längd? Är det möjlig att någon typ av distans bakom din lösa cap har trillat bort?

Ta med hjulet till en cykelhandlare för råd.

Tillbaka
Topp