Glappt länkage Fuel EX?

radarminnet

Aktiv medlem
Glappt länkage Fuel EX?
Jag har en Trek Fuel EX 8 som rullat kanske 15 mil. När jag skulle ut idag tyckte jag att den lät annorlunda än den brukar, och när jag kände efter tyckte jag att det var rätt mycket spel i länkaget. Jag kan inte minnas att det varit såhär förut. Jag är helt ny på heldämpat, och vet inte om det här är normalt?

Försökte filma, med tveksamt resultat:

Vad säger expertisen?

Glappt länkage Fuel EX?
Hälsingland sa:
Dra åt skruvarna enligt angivet moment, var försiktig så du inte drar sönder den stora runda.

Dom brukar behöva dras åt emellanåt.

Skruvarna sitter som berget. Finns inte en chans att dom är åtdragna med mindre än angivet moment, om det inte är helt fel på min momentnyckel, eller om dom är limmade utan att vara åtdragna ordentligt...

Senast ändrad:
Glappt länkage Fuel EX?
radarminnet sa:
Jag har en Trek Fuel EX 8 som rullat kanske 15 mil. När jag skulle ut idag tyckte jag att den lät annorlunda än den brukar, och när jag kände efter tyckte jag att det var rätt mycket spel i länkaget. Jag kan inte minnas att det varit såhär förut. Jag är helt ny på heldämpat, och vet inte om det här är normalt?

Försökte filma, med tveksamt resultat:

Vad säger expertisen?

Lyft cykeln som du gör i din video, men känn med fingrarna på andra handen på skruvarna till lagringspunkterna när du lyfter. Man brukar kunna känna rätt tydligt var det rör sig lite mer. På min hoj brukar första stället jag får glapp på vara bussningen till bakdämparen (änden som inte fäster in mot ramen).

Glappt länkage Fuel EX?
Det här var lärorikt! Jag hittade skruven som var lös, men först utan att förstå att det var en genomgående skruv med insexhål i varje ändå. Försökte först dra åt den med en nyckel från varsitt håll och tyckte det var VÄLDIGT stumt. Sen insåg jag hur det låg till. Tyvärr sitter klingan ivägen för skruven på den sida skruven dras åt medsols, och min momentnyckel kan bara användas på högergängat... Men 16 Nm är rätt mycket, va? :)

Skruven från kedjesidan:

5633BBDE-E378-41B9-BBBB-CFF5106229E5.jpeg

Mutter på andra sidan:

CEE4FADD-44B7-47D1-9AAE-F258E6B052F6.jpeg

Mutter avskruvad:

9CF61C0E-2B0E-4101-9717-3FF75FA4B1F8.jpeg

Glappt länkage Fuel EX?
radarminnet sa:
Det här var lärorikt! Jag hittade skruven som var lös, men först utan att förstå att det var en genomgående skruv med insexhål i varje ändå. Försökte först dra åt den med en nyckel från varsitt håll och tyckte det var VÄLDIGT stumt. Sen insåg jag hur det låg till. Tyvärr sitter klingan ivägen för skruven på den sida skruven dras åt medsols, och min momentnyckel kan bara användas på högergängat... Men 16 Nm är rätt mycket, va? :)

Skruven från kedjesidan:

Mutter på andra sidan:

Mutter avskruvad:

16 Nm är ca 8kg tryck på en nyckel som är 20 cm lång.

Glappt länkage Fuel EX?
radarminnet sa:

Skruven från kedjesidan:

Mutter på andra sidan:

Mutter avskruvad:

Se på fan ?

Glappt länkage Fuel EX?
radarminnet sa:
Mycketvillhamer sa:
Ja, och det är ju faktiskt rätt mycket. Vad händer om jag drar för hårt? Drar jag sönder den där muttern, som väl är i aluminium gissar jag? Eller kan lagren i länkaget skadas?

Det primära lär vara att mutter eller skruv går sönder, förmodligen mutter.

Glappt länkage Fuel EX?
radarminnet sa:
Mycketvillhamer sa:
Ja, och det är ju faktiskt rätt mycket. Vad händer om jag drar för hårt? Drar jag sönder den där muttern, som väl är i aluminium gissar jag? Eller kan lagren i länkaget skadas?

Jag tryckte in bitsen dåligt en gång och då drog man runt och förstörde skruven direkt.

Glappt länkage Fuel EX?
Ska du vara försiktig så kan du ju hänga på 8 kg på en 20 cm nyckel som sitter vågrätt med skruvens centrum. Eller så kalibrerar du dig själv genom att lyfta 8 kg med ett lika smalt grepp som nyckeln och sedan drar du till samma känsla. Du behöver inte oroa dig för att skruven pajar om du hamnar på 17 Nm...

Glappt länkage Fuel EX?
Mycketvillhamer sa:
Ska du vara försiktig så kan du ju hänga på 8 kg på en 20 cm nyckel som sitter vågrätt med skruvens centrum. Eller så kalibrerar du dig själv genom att lyfta 8 kg med ett lika smalt grepp som nyckeln och sedan drar du till samma känsla. Du behöver inte oroa dig för att skruven pajar om du hamnar på 17 Nm...
Jag kalibrerade mig själv genom att dra åt skruven (motsols alltså, i det här fallet) och sen skruva loss den igen med momentnyckel. Då kändes det som att jag hamnade i rätt världsdel i all fall...

Tillbaka
Topp