Glasögon för vintercykling/pendling

abuezid

Medlem
Jag tänkte att ta göra något som jag sällan (läs: aldrig) brukar göra - Förbereda saker i förväg.

Nu inför vintern hade jag tänkt förbereda mig inför de dagar det är snöblandat regn eller snö, jag tror jag har koll på det mesta FÖRUTOM - hur jag ska skydda mina ögon under pendlingen.

Jag minns många gånger under förra vintern i Sthlm (ja det var första riktiga vintern sedan jag börjat pendla till jobb) som jag svor åt alla dessa små snöflingor som ville leta sig in i mina ögon när jag cyklade. Jag bär glasögon vanligtvis och märkte att de var inte mycket till hjälp då de bara immade igen och jag hade sämre sikt. Så det var pest eller kolera då, se ingenting pga snö i ögonen ständigt eller se ingenting pga imma på glasögonen (samt några envisa snöflingor i ögat).

Så jag sträcker ut min hand till er erfarna vinterpendlare och vintercyklare. Hur skyddar ni era ögon mot snö och behåller god sikt?

Eller behöver jag bara acceptera faktum att vintern är tuff och det bara är att bita ihop?

Jag tänkte att ta göra något som jag sällan (läs: aldrig) brukar göra - Förbereda saker i förväg.

Nu inför vintern hade jag tänkt förbereda mig inför de dagar det är snöblandat regn eller snö, jag tror jag har koll på det mesta FÖRUTOM - hur jag ska skydda mina ögon under pendlingen.

Jag minns många gånger under förra vintern i Sthlm (ja det var första riktiga vintern sedan jag börjat pendla till jobb) som jag svor åt alla dessa små snöflingor som ville leta sig in i mina ögon när jag cyklade. Jag bär glasögon vanligtvis och märkte att de var inte mycket till hjälp då de bara immade igen och jag hade sämre sikt. Så det var pest eller kolera då, se ingenting pga snö i ögonen ständigt eller se ingenting pga imma på glasögonen (samt några envisa snöflingor i ögat).

Så jag sträcker ut min hand till er erfarna vinterpendlare och vintercyklare. Hur skyddar ni era ögon mot snö och behåller god sikt?

Eller behöver jag bara acceptera faktum att vintern är tuff och det bara är att bita ihop?
Om det är riktigt jäkla jävligt tycker jag skidglasögon fungerar utmärkt. Bonus att det blir varmt och skönt runt ansiktet också :)
Dock får det vara så jävligt att ingen annan vågar sig ut då man ser lite knasig ut när man kommer plöjande med googles.

använder vanliga glasögon, med en mindre skärm på hjälmen. saknas det skyddet blir det jobbigt.

kombon funkar misärfritt i alla väder, men är det minusgrader, svettig framfart och sedan ett längre stopp kan det just då bli imma, men bara vissa glasögonbågar gärna av plasttyp som är rundade i formen och sluter sas tätt gentemot näsan.

problemet minskar med fyrkantigare glasögon med chans till luftning både nedtill och upptill.

Jag kör med skyddsglasögon jag köpt på Bauhaus. De ser ut ungefär som sportglasögon och kostade 85:- för ett par år sedan. Finns med klar 'lins', gul 'lins' och i solskyddsvariant. Bra pang för pengarna.

Och som redan nämnts, en skärm hjälper. I mitt fall sitter skärmen på en värmande Shimanokeps från LBS.

/Martin

Sportglasögon med ofärgade glas, ett fåtal gånger per år blir det väl imma eller dålig sikt i blötsnö men på det stora hela fungerar det bra. Bliz Motion+ kör jag med:

Jag kör med en snöskärm av glasögonmodell för längdåkning, ungefär som bilden nedan (OneWay köpta på rea från XXL).
3791911C-F77B-4906-A5A9-B7045D9A3D40.jpeg

Det fina är att glaset går att vinkla upp för att få bättre luftgenomströmning innanför. På så sätt slipper man imman. I riktigt klibbig blötsnö kleggar såklart även dessa igen, men då går som att fälla upp och få en tittglugg under glasen.

Goggles med dubbelglas. Överlägset bäst mot imma på insidan. Lite svårt bara att få att passa med cykelhjälm pga de höga glasen.

Tillbaka
Topp