Glasögon för vinterpendling

svenh

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter glasögon för vinterpendling på racer (ibland MTB). Är det minusgrader, så drar jag på mig balaklava/rånarluva för att inte frysa om ansiktet, men det blir ändå lite jobbigt för ögonen i vinddraget på racern. Jag undrar därför om det finns några glasögon som

* sluter hyfsat tätt mot ansiktet så att det inte blir så kallt.
* inte immar igen så lätt (jag inser att detta innebär att de måste ha ett visst mått av ventilation, så det blir naturligtvis en kompromiss mot punten ovan)
* ger tillräckligt mycket perifert seende för att inte vara för trafikfarliga
* hyffsat ljust glas för mörka morgnar/kvällar

Är det någon som känner till lämpliga mini-goggles eller skidglasögon? Ger skidglasögon tunnelseende eller får man tillräckligt perifert seende?

Mvh,
/Sven

Senast jag testade ett par cykelglasögon jag använder på sommaren normalt, på vintern en gång.. Det fungerade bra (i en minut) tills glasögonen blev kalla och det kändes som att dom skulle frysa fast på näsan ungefär...
Blir nog svårt det där :/

Jag kör med glasögon från Jula funkar fint året om
906060_c.jpg ht=140

Julaglasögonen och "Active eyewear Typhoon" ser lite dragiga ut. Har ni som rekommenderar dem verkligen provat dem på racer i minusgrader?

Skönt att höra att det finns de som tycker att det fungerar med skidglasögon. Och det är klart som Johan A påpekar - bättre lite tunnelseende än inget seende alls! :-)

Kör med helt vanliga Rudy Project Rydon med inlägg eftersom jag har minussyn. Funkar hur bra som helst, kyler inte osv. Om du bemödar dig att hitta ett par med god passform behöver du inga slalomglasögon såvida du inte kör i extremt låga temperaturer. Kör för övrigt alltid med glasögon, året runt. Rudy Project är mitt tips. De har utbytbara linser. Eller varför inte BBB som är billiga?

Kör med ett par enkla cykel-glajer som jag klistrat på en gummiremsa för att täta mot pannan.
Det hindrar mycket av draget samtidigt så immar de inte igen. (använde tätning remsor som man använder mellan fönster och karm).

Tillbaka
Topp