Glasögon

Glasögon
Köpte i början av året ett par Rudy Rydon hos Sportoptik i Stockholm med insats. Fungerar väldigt bra, och ett plus att man enkelt kan byta fronlinsen beroende på om man ska trampa i skogen eller på vägen. Eller beroende på hur soligt det är.
Kan imma igen om man kört en stund och stannar till, men det ventileras bort så fort man börjar röra på sig igen. Vissa tycker att det är irriterande att insatsdelen kommer nära ögonen, men det går att justera näsdelen och bågarna lite. Så jag har inga problem med det.
Visst är brillorna dyra, men jag hade tur och fick en rejäl rabattkupong av Sportoptik under Sportmässan i Jönköping. Så det gick från svindyrt till bara dyrt, men efter att ha kört tre månader så måste jag nog påstå att det faktiskt är värt pengarna att se riktigt!

Glasögon
Med synundersökning, ett par Rydon inkl insats och dubbla fronlinser, har för mig att de gick på 3600:- med 600:- i rabatt.
Men det finns en massa varianter, så kolla med Sportoptik vad som passar dig bäst.
Tycker dom var riktigt proffsiga att ha med att göra.

Glasögon
Jag har ett par äldre Rudy Project glasögon med insats. Mitt allmänna intryck är att kvalitén är ganska dålig. Jag har haft en skalm som brutits av, skruvarna som håller insatsoptiken lossar eftersom de är inskruvade i ett för mjukt material som inte håller för belastningen. Det går flisor i utbytesglasen när man byter etc. Insatsoptikens båge ser väldigt matt och tråkig ut efter ett par år men det håller i alla fall. Sedan är det ju idiotiskt att optiken är specifik för varje typ av Rudy-modell. Jag kunde tänkt mig köpa nya Rudy-glasögon men min gamla optik passar inte i någon av dem. Mitt råd är att köpa ett par stycekn glasögon till den insats du tänker skaffa för att 'ha på lager'.

Glasögon
Vore ju najs med nåt annat än Polaroid Suncovers som jag kör över mina vanliga glasögon, men då de vanliga brillorna kostar skjortan för en halvblind lär såna här kosta många skjortor. Det är mest vid varierande ljusförhållanden i skogen som man vill ha något annat.

Glasögon
Jag har sedan flera år Rudy Project Exception-glasögon
exception-std-matte-black-laser-black.jpg

De är av en sk flipup-modell
exception.jpg

http://www.rudyprojectusa.com/index_inner_detail.php?group_id=1&cat_id=1&item_id=SN968692

Några av fördelarna med dem är att det finns flera olika utbytbara solglas till dem
från helt klara http://www.bike-discount.de/shop/k206/a15123/ersatzglaeser-exception-std-transparent.html
till fotokromatiska och polariserade som blir riktigt mörka
http://www.bike-discount.de/shop/k206/a15129/ersatzglaeser-exception-std-impactx-polar-grey.html
och många andra varianter, kolla länken ovan.

Ytterligare en fördel är för den som varvar linser och glasögonbärande,
det går att ta bort både solglasen flipup-ramen och sätta solglasen direkt i bågen istf de vanliga glasen och på så sätt använda dem som vanliga solglasögon.
normal_RudyProject_1.jpg

normal_RudyProject_2.jpg

/Håkan

Glasögon
Jag har ett par Rudy Project Noyz Impactx Photochromic Red med insats, som jag har haft sedan Mars. Insatsen är av metall och blir som en fjäder som klämmer över näsbygeln i bågen, så på Noyz sitter den ej med någon skruv och funkar mycket bra. Köpte mina när jag bytte mina vanliga glasögon så jag fick glasen inpå. Tror jag betalade 2100:- 1600:- bågen och 500 insatsen.

Glasögon
Jag köpte ett par Oakley Jawbone med min styrka och glas som ändrar sig efter ljusstyrkan och ventilerade.
Bra mycket mindre än halva priset från England. 317£ blev slutnotan med frakt.

Glasögon
Har haft ett par RP-glasögon med insatsbåge i sju år och jag har inte upplevt de problem KentS talar om. Köpte i år ett par nya (Rydon). Anledningen var att yttersta delen av det lite gummiartade materialet på ena skalmen gett upp och trillat loss. Dessutom behövde jag ett par nya klara linser då jag efter en vurpa repat de gamla och jag hittade inga ersättningslinser till den (utgångna) modellen jag hade. I övrigt är de gamla helt OK. Sen verkar de nya glasögonen inte ha samma material i skalmarna som de gamla, så min förhoppning är att de inte ska drabbas av samma problem.

Och, även om de är rätt dyra så blir det ju utslaget på total användningstid inte så farligt.

Glasögon
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte ett par Oakley Jawbone med min styrka
> och glas som ändrar sig efter ljusstyrkan och
> ventilerade.
> Bra mycket mindre än halva priset från England.
> 317£ blev slutnotan med frakt.

Vart beställde du i från och hur lång tid tog det ?

Glasögon
Adidas Evil Eye med insatsoptik för nästan 5 lök på Sportoptik. Insatsoptik var det enda valet för mig istället för slipade solbrillor eller liknande, eftersom de skulle bli för tunga.

Glasögon
Jag köpte från extreme eyewear, tog väl två veckor hem till dörren.
Jag har kört Enduro en del och hatar varianten med en slipad insats innanför skyddsglasen. Det blir hjälplöst imma på innerglasen hur man än gör.

Glasögon
Köpte ett par Shimano equinox nu i maj när Cykloteket hade dem som månadensvara. Gick sedan till Synsam och fick ett par glas för 1100:-. Totalt har jag väl betalt strax under 2000:-. Dessutom fick man 4 linser med där den ena är fotokromatisk.

Jag är grymt nöjd. Har inte haft några problem med att det immar igen.

Glasögon
Behöver ig glasögon när jag cyklar med men har då tänkt på linser ist då vanliga brillor under googles är omöjligt. Finns det nackdelar med linser när man cyklar? Under forsränningen så avråddes det från det dÅ dom kunde spolas bort när man druttade i, ist var det vanliga glasögon med bra band i nacken som gällde. Något liknande med cykling?
Antar att kracherna skulle varit färre under åren om jag kört med glasögon... Aldrig testat linser heller.

Glasögon
Såg att Rose hade några glasögon med insats alternativ om man söker ett billigare alternativ. Tror det var ungefär 500pix för glasögon med tre linser och insats. Slipade glas får såklart optikern isf fixa åt en.

bortom12e skrev:
> Jag kör på mina gamla lumpenbrillor, haha.

Mina har inte rätt slipning längre. Synd, de är ju så snygga :P

Glasögon
Morfum skrev:
> Finns det nackdelar
> med linser när man cyklar?

Nej. Vad skulle det vara? Har haft linser sen 1980 och har bara gott att säga, både av mina tidigare "hårda" linser och om mina nuvarande månadslinser.

Dock, hade lag mod och pengar skulle jag operera ögonen.

Glasögon
Fördelen med Rudy (Rydon) är att det finns polariserande fotokromatiska glas (bruna och grå) samt även fotokromatiska klarglas som verkligen blir ljusa (20%-80% om jag minns rätt).

Glasögon
Kör med ett par Bliz.

Grunden kostade dom 595 för bågen med dubbla skyddsglas. 95 kr för insatsen, 1300 för glaset. Sen kostade extra skyddsglas ca 100kr/färg. Har ofärgade, högkonstrast-gula o -röda, ljusa och mörka solglas( i efterhand så hade det räckt med röda o dom ljusa solglasen). Betalade ca 2300kr, vilket jag tycker var en bra peng!

Funkade även helt ok att åka utförsåkning med dom!

Tillbaka
Topp