Glasögonlinser- Färg?

• Trådstartare Trådstartare Frc
  • Start datum Start datum
Glasögonlinser- Färg?
Nej, givetvis har olika linsfärger olika egenskaper som passar bra till olika ljusförhållanden. Gult anses ju vara bra i lite skumt ljus typ regn, dis och mulet. Rökfärgad är avsedd för solsken osv.

Glasögonlinser- Färg?
Om du bara ska ha ett par så skulle jag satsa på ett par genomskinliga eller tonade. De fungerar alltid. Mörka är bra när det är sjukt soligt och gula/orangea höjer kontrasten när det är mulet. men som sagt, genomskinliga fungerar alltid.

Glasögonlinser- Färg?
Då var det som jag trodde med andra ord.

Kanske bäst att köpa ett par gula då och se till att komplettera med ett par som har ett bra solskydd så är man relativt komplett..

Glasögonlinser- Färg?
Olika färger i all ära, men hur kul är det att se allt i gult, blått eller rött? Genomskinligt eller tonat är i alla fall någorlunda neutralt. Viktigaste egenskapen hos brillorna är ju ändå att man ska slippa få grenar och annat skräp i ögonen.

Glasögonlinser- Färg?
Ja, det finns ju förespråkare för att försöka bibehålla så naturliga färger som möjligt, och jag är nog inne på den linjen även jag. Trivs i alla fall bäst när saker har sina naturliga färger.

Glasögonlinser- Färg?
Detta m en uppsjö olika färger känns som mest för att prångla ut en massa olika linser.
sol/ starkt ljus; spegellins
molningt; transparent
skiftande ljus ev fotokromatisk. - punkt slut.

Bättre lägga pengarna på brajja än på linser

Glasögonlinser- Färg?
Det där med att gula linser skulle vara kontrasthöjande är inget jag märker av, snarare tvärtom. Det är säkert användningsområdesberoende, men för att hålla koll på stigen hjälper de (mig) inte.

Glasögonlinser- Färg?
JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Välj en färg som matchar dina
> kläder/skor/cykel/hud/personlighet/religiösa
> övertygelse.

Skulle vilja skjuta in "på bågarna" där emellan, och tillägga, välj en färg på linserna som passar din syn? ;) (Hur man nu ska veta det utan att prova då förstås)

Glasögonlinser- Färg?
Konsumisminspirerande tråd. Jag letade nyss reda på en nätbutik som har mina favvoglasögon: Worksafe Cheetah, med ofärgat glas. 56 spänn styck. Jag har cyklad med såna i, tja, minst fem år nu. Hur bra som helst, även om de har hunnit bli lite smårepiga vid det här laget. Inne på andra paret, och jag beställde tre par nu.

Glasögonlinser- Färg?
Själv har jag slipade insatser och det går inte med några för 56kr utan det blir ett par som kostar lite mer. När man köper ett par som kostar lite mer så brukar det följa med två par linser, det ena paret när det är lite mörkare ute och ett par när det är ljust ute.

Oavsett vad några tidigare har skrivit om neutrala färger så är det väldigt skönt att skärma bort solljuset när man är ute, oavsett om man tränar eller bara är ute.

Vilken färg man väljer på linserna är helt upp till var och en, däremot kan det finnas en anledning till att optiker rekommenderar vissa färger framför andra.

Glasögonlinser- Färg?
Ursäkta men jag kapar tråden lite: Jag skulle gärna ha ett par cykelglasögon med lite styrka i, (+3 för min del), och de ska vara billiga också! Läsglasögon kan ju köpas på närmsta bensinmack, ÖB, de flesta mataffärer osv. Varför har tillverkare som t.ex. Endura glas i alla regnbågens färger men inte med de vanligaste slipningarna +/- 1, 1,5, 2, 2,5 osv.. Borde väl inte vara så knepigt eller kostsamt att fixa?

Glasögonlinser- Färg?
decaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det finns ju förespråkare för att försöka
> bibehålla så naturliga färger som möjligt, och
> jag är nog inne på den linjen även jag. Trivs i
> alla fall bäst när saker har sina naturliga
> färger.

Är det gråmulet så tycker jag att ett par svagt orangefärgade eller gula gör att världen blir vackrare och får mig på bra humör.

Tillbaka
Topp