"Glidardäck" = punka?

Curt

Ny medlem
"Glidardäck" = punka?
Hej
Sedan snart två år kör jag med Schwalbe Albert (2,25") på mina XM321-fälgar. Sista tiden har jag fått et problem som jag inte stött på innan. Inom loppet av några veckor har jag fått punka fram vid tre tillfällen, samtliga gånger genom att ventilen dragits loss från slangen, helt eller delvis. När jag kollar verkar det som om däcket är anmärkningsvärt lätt att kränga av eller på fälgen, krävs knappast däcksverktyg alls.
Kan kanttråden ge sig så att däcket "greppar" så dåligt mot fälgkanten att en inbromsning får det att glida och dra med innerslangen vilket i sin tur sliter i ventilen? Jag har testat lite olika innerslangar men fått samma resultat ändå. Även testat med eller utan att använda lilla gängade ringen på ventilen - ingen större skillnad. Finns det nåt man kan göra åt det eller är det bara att byta däck?

Curt

"Glidardäck" = punka?
Låter som du haft för lågt tryck i slangen...
Då brukar däcket rotera på fälgen när du bromsar och ta med sig slangen med följd
av att ventilen slits av.

"Glidardäck" = punka?
Swerider: Jag har inte gjort några större ändringar i däckstryck.
Kan kanttråden slappna, ge med sig, töjas eller liknande?

Curt

"Glidardäck" = punka?
Har funderat vidare lite... Jag kör samma typ av däck bak och fram på samma typ av fälg. Däcket ibak har jag lägre tryck i än ifram. Ändå är det framdäcket som glider. Mysteriet tätnar.....
Tror inte att jag är speciellt mycket hårdare med frambromsen än den ibak.
Ingen som har erfarenheter av liknande gåtor?

Curt

"Glidardäck" = punka?
se till att ha kvalitetsgrejor på hjulen: Däcken du har är ju toppklass,
men hur är det med slang och fälgband? och du kanske har krängt av och
på dina albert så många gånger att korden blivit slapp. Två år på samma
däck kan ju funka men kanske det är dags att få nya på?

"Glidardäck" = punka?
Graj: De som cyklat med mig vet att jag sällan kommer upp i hastigheter som motiverar "snabb inbromsning" ;-)
bng: "...korden blivit slapp." Jag har en ganska stark misstanke om att så är fallet.
Vore intressant att veta om någon annan gjort samma erfarenhet!
Fälgband = textiltejp. Innerslang har varierat från nonamelågbudget via continental till geax men likförbannat har ventilerna slitits loss.

Curt

"Glidardäck" = punka?
Hej
Här kommer en uppdatering. Efter byte till Nobby Nic 2.25 har problemet upphört. Kör utan fastsättningsringen på ventilerna för säkerhets skull men ser inte ett tillstymmelse till glidning. Borde väl visa sig i ventilens vinkel visavi fälgen?

NN känns för mig som ett kanondäck. Kräver dock relativt högt tryck i bakdäcket för att det inte ska kännas svajigt. Om man kör precis på genomslagsgränsen (80 kg, XM 321, tryck okänt) så är däcket väl svajigt men med bara lite mera luft så funkar det kanon. Jag upplever ett ännu bättre grepp än med Albert 2.25 jag hade innan över alla underlag jag kört hittills i sommar utom KK-leran.

Curt

Tillbaka
Topp