Glider omkring på sadeln - tejpa? Klister?

Nyburgare

Ny medlem
Jag glider omkring på sadeln på racern. Speciellt nu med vinterbyxorna. Har sett att vissa triatleter tejpar sadeln. Hörde även om nån som kletat nån form klister på sadeln.

Var hittar jag detta?

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det sadeln eller byxorna eller båda som gör
> att du glider?

Jag har en specialized-sadel som går uppåt längst bak när mitten är vågrät. Så när sittbenen är på den uppröjningen så är dom i "nedförsbacke". Sån här fast vit: http://www.bike24.com/p225215.html

Sen är ju sadelns material ganska halt, och byxorna är också hala.

Så jag glider ner.

Ska det vara så här?

Edit: ska kanske tillägga att sadeln passar mig otroligt bra så länge jag inte glider ner. Då är den obekväm.

Senast ändrad:
kanske skulle prova en kortare stam då det låter som att du får sträcka ut din kropp mycket.? Är vinkeln på sadeln rätt?

Min kålsadel är alldeles blank utan stoppning och jag glider inget alls. Du sitter väl som en kråka om du har såna problem?

Tanken har väl slagit mig att jag kanske sitter galet men jag fick sån där BG-fit Bikefit av Specialized när jag köpte cykeln.

Brukar de bli galet med dom?

Nyburgare skrev:
-------------------------------------------------------
> Tanken har väl slagit mig att jag kanske sitter
> galet men jag fick sån där BG-fit Bikefit av
> Specialized när jag köpte cykeln.
>
> Brukar de bli galet med dom?

Ingen aning men något knas verkar det vara. Triatleter sitter längre fram på tippen av sadeln så det kan behöva tejp men med normal racerposition tycker inte jag ska behöva något extra

+1 , har även jag en ren kolfiber-sadel och glider varken med vinterbyxor eller sommarbyxorna.
Låter som att något är skevt med din sittposition.

Prova å höj spetsen lite för att minska tendensen att kasa framåt. Att kasa omkring lite grann ser jag inget fel med, du vill ju tex ha låg friktion mellan sadel och byxben. Min egen sadel (gammal läder) påminner om hängmatta och lutar ned mot mitten både framifrån och bakifrån. Ackreadierade stilpoliser brukar slå ner på att sadeln ser ut att luta bakåt, så fort jag tvingas exponera den vid beordrade avsittningar. Och jag håller med om att det ser tokigt ut enl regelboken, men jag måste ha den så för att inte glida framåt så som du verkar ha problem med.

Om du är nybörjare, vilket ditt nick får en att misstänka, så är det här egentligen inget konstigt alls. Är man van med sittpositionen på en vanlig cykel glider man lätt framåt på en smal räsersadel, men med tiden lär man sig att hålla emot (inte spjärna) med armar och ben, så att man sitter rätt lätt. Det har i a f jag upplevt de senaste åren som ny på räser med en sadel av samma slag som din.

Vad du kan prova, utöver vad som redan nämnts, är väl att flytta tillbaka sadeln någon centimeter. På det sättet får du inte bara en större vinkel mellan armar och kropp, utan trycker också mer bakåt med benen när du trampar. Om du väljer en kortare styrstam, som behåller rätt reach, så kan en sådan detalj göra susen.

Testa en annan sadel kanske!? Tycker också man få känslan av att glida framåt lite på likadan sadel (Romin) som du har. En som är plattare ovanpå hade kanske fungerat bättre. Gå till en butik där du får låna hem och prova en annan sadel.

Cyklot B skrev:
> konstigt alls. Är man van med sittpositionen på
> en vanlig cykel glider man lätt framåt på en
> smal räsersadel, men med tiden lär man sig att
> hålla emot (inte spjärna) med armar och ben, så
> att man sitter rätt lätt. Det har i a f jag
> upplevt de senaste åren som ny på räser med en
> sadel av samma slag som din.
>
Jag tvivlar på att det är 'rätt' att måsta hålla emot med armarna för att inte rasa av sadeln framåt.

Jag håller med övriga talare. Det här låter inte som ett materialfel utan ett formfel. Justera komponenterna rätt efter din geometri och tänk på formen när du cyklar. Cykling är precis om löpning; formen är allt. Efter det kommer konditionen och med den kraften. Sen kommer aerodynamiken.

Att man tejpar fast sig på en tempocykel kan jag förstå eftersom man vill sitta extremt statiskt på den under en kort maximal ansträngning. Men att tejpa fast sig på en landsvägscykel är ju bra tokroligt.

Tillbaka
Topp