Glöm inte Läsvärt!

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Glöm inte Läsvärt!
Det verkar som att det har dykt upp en del nya användare här på Happy, vilket jag tycker är jätteroligt. I våras kom en anstormning av frågor om köp av ny cykel i olika prisklasser och det verkar som att ganska många som köpt cykel under året även vågat sig på att skruva själva på sina pärlor. Det tycker jag är jätteroligt.

För de som inte varit här så länge vill jag därför passa på att upplysa om Happys egen mekguide Läsvärt - Mekhjälp. I Mekhjälp finns en massa trådar om alla möjliga ämnen samlade. De är insorterade under olika rubriker och där kan man hitta mycket nyttiga tips om man står med något problem. Det finns också lite tips på hur man bygger pannlampor och värmesulor, och förslag på verktyg och oljor som är bra när man skruvar med cykeln.

Läsvärt-sidan kan tyckas lite rörig, och det beror på att den är det :) Det är svårt att både erbjuda mycket information och hålla sidan lättöverskådlig. Hittar du någon tråd där som inte var tillräckligt informativ så bolla upp tråden på nytt så fyller vi på med nya svar. Hittar du någon tråd som är totalt onödig att ha kvar så skicka ett PM till mig så tar jag bort den.

oskar

Glöm inte Läsvärt!
Rhino Skrev:
-------------------------------------------------------
> varför är söksidan så seg när resten går i ett
> nafs?

För att det är en massa inlägg som skall sökas igenom. Så småningom skall den optimeras lite, men det blir inga större skillnader tyvärr...

f

Glöm inte Läsvärt!
Nu har jag helt glömt bort vad den här tråden handlade om. Men är det inte nån som kan förklara för mig hur jag justerar bakväxeln på min gamla Merida och hur sjutton jag får bort vevlagret? Det sitter som berget! När vi ändå är lite OT, finns det nån här på happy som vet hur man bygger ett par hjul?

Glöm inte Läsvärt!
the_TnT Skrev:
> Vad är OT?
>
> jag ska köpa en ny cykel. Tippps på fulldämpad
> DH-cykel med skiv bromsar för max 5000,-!!!
>
Dämpad? Jag trodde det heta fulltfjädrad!??

Glöm inte Läsvärt!
Merida e bara skit, (det vet jag )dessutom är vevlagret alltid lätt att få bort.... ;-)

stefan

Glöm inte Läsvärt!
the_TnT Skrev:
> jag ska köpa en ny cykel. Tippps på fulldämpad
> DH-cykel med skiv bromsar för max 5000,-!!!

Kolla på blocket är mitt tips! Leta efter en hoj med epitetet 'fet'.

Glöm inte Läsvärt!
feffemannen Skrev:
> För att det är en massa inlägg som skall sökas
> igenom. Så småningom skall den optimeras lite, men
> det blir inga större skillnader tyvärr...

Jo, söktiden är förståeligt :) men jag tänkte mer på att få upp själva söksidan bara...

Glöm inte Läsvärt!
Rhino Skrev:
> Jo, söktiden är förståeligt :) men jag tänkte mer
> på att få upp själva söksidan bara...

Annat än den tröghet som tycks finnas hos en del personer att klicka på själva länken tycker jag inget är segt med sökmotorn. Inte att öppna sidan i vart fall.

;)

Glöm inte Läsvärt!
Okej, nu måste jag få erkänna en sak:
Jag är en komplett idiot.
Sådär, nu var det sagt...

I somras råkade jag stuka till cykeln vid en lite oplanerat stiglös skogskörning.
En berusad kanadagås mekar bättre än mig, så det gav en lätt panikattack när jag dagen därpå hade tänkt åka ett motionslopp och för tillfället inte kunde växla.
Nåja, alla har ju sagt hur svinenkelt det är; ”bara att plocka isär, fixa och köra”...
För alla utom mig.
Med fullständig huvudbry hängav jag mig åt att försöka åtgärda problemet och misslyckades, eller snarare lyckades göra problemet värre. Då min vilda förtvivlan och bottenlösa sorg gav vika för uppgivenhet och aggressivt muttrande kom jag på Happys mektips.
Ivrigt kollade jag sidan, fann vad jag sökte, övertygades om hur jäkla svinenkelt det var och studsade glad ut i solskenet igen.
Tjena.
Det var min absoluta övertygelse att även en blind höna kan hitta ett korn.
Säkert.
Helt stirrögd, luggsliten och desperat efter en eftermiddags tragiska försök var misslyckandet ett faktum. ALLA kan fixa sånt här hade jag någonstans läst på sidan. Det gick tydligen inte att bomma det vinnande konceptet av justeringar. Till och med en idiot skulle kunna detta. Jag var sämre. Sånt sved.

5 minuter innan stängningsdax befann jag mig knäståendes i bön framför ägaren till den lokala lbs:en. Kunde han rädda mitt liv genom att ta en titt?
Mannen flinade lite, tittade på hojen och frågade barskt ”Har'u försökt peta på'n själv?!?”.
”Jooooooo...” erkände jag skamset.
Mannen såg ännu mer strängt på mig och röt ”Låt bli det!!!”, plockade fram en tång, bände tillbaka alla tillknycklade delar i rätt läge (jag hade ju inte ens vett att se att de var sneda....), rattade runt lite och släppte cykeln med ett ”Nu håller du fingrarna borta!”.
Spak tog jag farväl och undrade stilla om det ens fanns en kategori för helt värdelösa.
Jag behöver alltså ledsagare vid skogsturer? Ifall att något måste fixas...
Man kanske måste gå i terapi för att bearbeta en sån här grej?
Förmodligen drabbades jag av en mental spärr, för jag har knappt smörjt kedjan sedan dess!

Mja, alltid är det någon (dvs alla) som kan känna sig direktkvalade som chefsmek åt landslaget om man jämför med de talanger jag besitter!
...Och jag tänker INTE berätta om hur det gick till första gången jag skulle byta en slang...

/Fisken
Fenan mitt på kroppen måste vara sämre än tummen mitt i handen.

Glöm inte Läsvärt!
TnT:
Var vänlig och påminn mig om det nästa gång jag kör sönder cykeln flera mil hemifrån......
I sånna lägen vill man bara hitta en stor gråsten och klappa in pannbenet på sig själv för att man inte ser logiken (finns det en sådan) i alla fjantiga fjädrar, muttrar, skruvar och pyssel.
(”Det är bara att öva hemma” är inte en bra replik här. Jag har inte en händig man i garderoben och måste följdaktligen få ihop alla delar som kan befinna sig i en svart sopsäck efter ett sådant försök!)

Glöm inte Läsvärt!
Är du kvar i Borås kanske någon lugn själ i CK Ymer kan ge dig lite handfasta råd?

Eller vart-du-nu-är.

I Göteborg skulle det väl hållas mekarkurser hos någon LBS?

Ett tips kan vara att studera en fungerande cykel och försöka förstå hur växlarna fungerar. Vad som händer när man växlar osv. osv..

Minns vagt att du försökte byta en badrumslampa med karatesparkar? Du kanske ska se över din verktygsarsenal? :)

Tänkte på dig när jag tog den här bilden: http://thetnt.no-ip.org/2004/10-12/041031 Cykel i Sundborn/041031 1303 IMG_6220.jpg

Är du i Ludvika lovar jag att ge dig en run-down över sådant du undrar.

Glöm inte Läsvärt!
Läsvärt är i ärlighetens namn inte så läsvärt längre. Det mesta är ganska daterat och formatet är svåröverskådligt. Vi behöver ta ett nytag på detta framöver, om det sen blir i form av en Wiki eller +ANNAT återstår att se. Men först...

Glöm inte Läsvärt!
JLarsson sa:
örgelgörgel sa:
Du är inte måhända Dendrofil?

Här behövs illustrationer

image.jpeg

Glöm inte Läsvärt!
Aron sa:
Läsvärt är i ärlighetens namn inte så läsvärt längre. Det mesta är ganska daterat och formatet är svåröverskådligt. Vi behöver ta ett nytag på detta framöver, om det sen blir i form av en Wiki eller +ANNAT återstår att se. Men först...

Mja, mycket är fortfarande giltigt. Många mekar med gamla cyklar och tro det eller ej så finns det en och annan cykeltillverkare som inte hittar på nya standarder för varje ny model dom släpper.
Det är kul läsning om inte annat.

Tillbaka
Topp