Gnek och knäppande i styrlager?

D i U

Aktiv medlem
Mitt styrlager (troligtvis) knäpper,gnekar och knakar hysteriskt så fort man tar i lite grann i styret. Plockat ur lagret, rengjort, i med massa fett överallt, dragit åt allting ordentligt, inget glapp men ljudet kommer tillbaka efter en halvtimma i skogen igen. Cykeln, en nästan ny Stumpjumper 15. Var en del gnek i min förra stumpy också så funderar på om det är ett problem bland stumpy med justerbar vinkel? Vad göra? Några tips?

Har ramen ipressade koppar så kan det gneka i det gränssnittet. Plocka ur, gör rent och montera med liiiite fett eller karbång-monteringspasta (fett med glaskross i).

Annars kan det förstås vara styrstammen eller gaffelkronan.

Undertill ligger kapslade lagret direkt i ramen och uppe ligger en lagerskål lätt att plocka ur för att kunna ändra styrvinkel, vill tro att de e den som spökar då de va samma sak på förra generationen Stumpjumper. Styrstammen har jag kollat men hittar inget som skulle kunna va problem.
Kronan som du säger skulle de ju kunna vara också men hur löser man den?

Låter som det kan vara csu-knak då som Makten skriver. Man behöver pressa ur/in styrröret i gaffeln (om det inte då är innerbenen som knakar. Trek store eller Jon på Total Suspension Solutions kan fixa det.

Det kan också behövas ett nytt styrör men det är inte jättedyrt.

Jag har exakt samma på en av mina gafflar. Brukar bli så för mig efter ungefär 1 års användning.
Här hör man det ganska bra på min Fox 38:

Undertill ligger kapslade lagret direkt i ramen och uppe ligger en lagerskål lätt att plocka ur för att kunna ändra styrvinkel, vill tro att de e den som spökar då de va samma sak på förra generationen Stumpjumper. Styrstammen har jag kollat men hittar inget som skulle kunna va problem.
Om man bara ändrar vinkel med övre skålen så kommer ju lagret bara ligga an på två punkter (eller åtminstone definitivt inte hela varvet runt) i den undre. Lär vara ett recept för knak och skrotade styrlager. undrar hur fanken de tänkte där.

Kronan på gaffeln kan man eventuellt fixa med väldigt lågvisköst lim (cyanoakrylat eller akrylsyra), menat för kapillärverkande inslurkning i trånga spalter. Edit: Jag tror nog man vill göra det ordentligt med demontering och återmontering (ev. med lim då). Inte en del av cykeln som ska röra sig, då det knappast kommer bli bättre över tid och där konsekvenserna av haveri kan bli rätt drastiska.

Det skulle också möjligen kunna vara "crown race" längst ner, på gaffelröret. Egentligen helt fel ord eftersom det ursprungligen var innerbanan på lagret. Men i alla fall den koniska brickan under nedre lagret.

"Ligger" det bara? På min cykel, inte en Specialized, måste man pressa i skålen, så den kan inte knaka.

Tittade på skålen på Specialized webbsidan och reviewen säger: "Great idea but creak city".

Skulle nåt som Loctite hjälpa?

"Ligger" det bara? På min cykel, inte en Specialized, måste man pressa i skålen, så den kan inte knaka.

Tittade på skålen på Specialized webbsidan och reviewen säger: "Great idea but creak city".

Skulle nåt som Loctite hjälpa?
Ja den skålen e bara att pilla ur med fingrarna så jag misstänker de e den som spökar. Jag har lagt en bädd med fett under men hjälpte inte ett dugg de heller.

Tillbaka
Topp