Gnissel från vevparti när man trampar

bengan36

Medlem
Min son har en mtb som är använd ca tre veckor.
Har dragit åt skruvarna till vevarmarna blev tyst efteråt fram tills häromdagen kände på dom när gnisslet dök upp igen
Kedjan är smord all annat ser bra ut , finns inga klingbultar till framdrevet att dra åt.
Kan det vara vevlagret som behöver dras åt eller kan man behöva lossa vevarmarna o ha dit nån någon typ av antiknak fett ?
Förslag mottages gärna på åtgärder

Senast ändrad:
Är den bara använd 3 veckor från ny så är det väl lämpligt att kontakta inköpsstället för åtgärd kostnadsfritt.

Finns massor med saker som kan gnissla eller låta. Ibland låter det som det kommer från vevlagret men det kommer egentligen från något annat. Jag hade t ex ett gnekande ljud som lät som det kom från vevlagret.. Höll på att bli tokig på det innan jag hittade orsaken som var en för hårt (!) åtdragen QR på framhjulet.

Finns trådar att hitta för förslag på saker att undersöka, t ex:

Om ni kört i regn, gegga eller tvättat lite för entusiastiskt :giggle: så kan vevlagret behövas göras rent och smörjas upp med schysst fett

Sonen har kört lite i regn men inte i gegga inte tvättat heller , provade att dra åt vevarmarna blev tyst då sen kom gnisslet tillbaks efter några dagar. Man kanske kan be butiken att ta bort vevarmarna o montera igen med nåt lämpligt fett i mellan lite irriterande då han bara haft cykeln ca tre veckor.

Mitt tips är att göra rent och sedan smörj in alla delar i drivlinan på nytt. Speciellt trissorna som kan gnissla en hel del om det är torrt/smutsigt.

Tillbaka
Topp