gnisselljud vid växling. Hjälp!

Emman

Ny medlem
Nu har jag susat runt i skogen en bra stund och har upptäckt att min kära cykel gnisslar. Sköter den som ett barn, smörjer och tvättar ofta. Men nu är det så att när jag växlar (bakväxel) så gnisslar det. Alltså endast när jag växlar, inte när jag trampar. Då kan man alltså bortse från kedjan. Men vad är det då som gnisslar? HJÄLP! Det skär i hjärtat när det gnisslar.

//Emma

Låter som sagt konstigt. Du menar verkligen ett gnisselljud? Det jag kommer att tänka på är växelraglaget. Har du provat att spruta in lite lättflytande olja (typ 5-56) i växelreglaget? Glöm bara inte att torka av överflödig olja. Hjälper inte det så kan du ju alltid rengöra/smörja upp bakväxeln. Annars är det väl bara vajrarna kvar.

Kan nog tyvärr inte hjälpa mer än så.

f

Gissar på:

1. Vajer, byt. Eventuellt funkar rengörinig.
2. Leder i bakväxeln, smörj
3. Reglage, ta av skyddslocket och smörj med tunt fett

Tar du loss kedjan för tvätt kan du passa på att leta upp gnisslet och alltså 'torrväxla' utan kedja.

Det är inte ovanligt med rost i vajerhöljena, så jag gissar på det.

Hmmmm....cykeln är typ ny...har väl gått 80 mil bara...Men kedjan knastrar om jag för den i sidled, visst. SKa prova det ni alla skrev så får vi se vart vi landar.
TACK!
//Emma

Har du tvättat den ofta så är det nog så att det saknas lite fett eller olja någonstans. Min erfarenhet är att växelreglaget börjar gnissla först. Men det är rätt lätt att riktingsbestämma vart det ljudet kommer ifrån så då hade du listat ut det själv.

Prova att dropp lite olja i länkaget för bakväxeln.

/rikard

Kan det inte vara trissorna i bakväxeln som saknar fett/har hunnit bli slitna? Typ, tysta vid radial belastning (trampning) men gnäller vid växling då lagren snedbelasts något. Speciellt den övre trissan.
Bara en teori/Oscar

Det där Oscar lät som en mycket kvalificerad gissning. Ska genast gå ut och smörja dem! Visste faktiskt inte att man skulle smörja dessa "små gulliga" hjul. Tyyyyypiskt tjejer att uttrycka sig så, jag vet :-)
Tack!

//Emma

Smörja är inte det bästa för trissorna utan de ska egentligen ha fett men det kan va svårt att få ditt utan att plocka bort dem. Normalt låter det som en lite fågel som sitter och kvittrat om de går torra.

-Åke

De flesta har väl glidlager? I BBB-trissorna sitter det kullager, min ena trissa kärvade ihop efter Sömnlös.

bbtrissa.jpg

Oscar, du är dagens hjälte. Har nu smörjat upp trissorna och gnisslet är ett minne blott. Åke, du har nog rätt angående fettet. Antar att olja är en snabblösning (och kortsiktig). Får greja med cykeln i helgen och plocka isär trissorna. Det går ju inte på 5 minuter...
TAck allihopa för att ni åtog er att lösa mitt problem.
//Emma

En sak till Åke...har du tänkt på att det finns en fågel i skogen som faktiskt låter precis som det där gnisslet vi har pratat om. NU vet jag dock att det är mina trissor som låter och inte en fågel som har förföljt mig :-)

//Emma

Emman gör det något om jag kidnappar din tråd litet? Jag tänkte nämligen passa på att fråga vad skillnaden är på undre och övre trissa. När man köper nya så står det upper/lower på dem och jag tycker de ser identiska ut. Kan man byta plats på dem eller ersätta en lower med en upper? Vad är skillnaden?
Min undre var nämligen slut och jag hade bara en Upper att ersätta den med...

fungerade det verkligen? Förväxlade dem en gång och fick helt enkelt inte dit dem. Eller dit kom de men det raspade och hade sig i cykeln....Så det var bara att byta tillbaka,. Det skiljer tydligen i storleken på mina trissor...
//Emma

Har för mig att en av dem har mer spel i sidled än den andra, tror det är den övre (slå mig någon om jag har fel). Detta har jag tolkat som att det ska underlätta för oss att få till ljudlös kedjegång. Tänker man på de så fyller de ju helt olika funktion så det vore konstigt om de va helt lika.

-Åke

<http://www.sheldonbrown.com/glossary.html>

Som vanligt kan Sheldon bringa klarhet.

Most rear derailers use two pulleys in a spring-loaded cage to regulate the tension of the chain as it runs over different sized sprockets. The upper pulley is called the "jockey" pulley, the lower one is the "tension" pulley.

Tension Pulley
The lower pulley on a rear derailer. So called because its main function is to adjust the tension on the chain as different-sized sprockets are selected

The upper pulley on a rear derailer. This is the pulley that actually guides the chain from one sprocket to another. Shimano jockey pulleys are designed with a "Centeron®" mechanism that allows a small amount of sidewards motion to compensate for imprecise index adjustment.

-Åke

Hmm.. då kan det inte spela så stor roll att sätta en Upper-Pulley som Tension Pulley istället (jag hade ju två Upper) eftersom det enda som kommer hända är att den justerar sig litet i sidled också. Jag har också glidlagertrissor och det enda man kan säga om dem är väl att de inte snurrar så superlätt direkt.

Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Konstigt, på mina XTR-trissor kan jag inte se
> några kullager...

Mina har kapslade kullager (så står det på dem i alla fall, "SHIMANO Sealed Bearing Pulley"), har en M950-växel.

JTExploder Skrev:
-------------------------------------------------------

> Mina har kapslade kullager (så står det på dem i
> alla fall, "SHIMANO Sealed Bearing Pulley"), har
> en M950-växel.
>
>

"Sealed Bearing" betyder slutet lager, inte att förväxla med "ball bearing" som är kullager.
Bara för att det är ett lager behöver det inte innehålla kulor.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp