Gofika-ställen i östra Skåne

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum

gsb

Aktiv medlem
Jag och min bättre hälft ska ner till Österlen i början av juli och tänkte ta några turer på landsvägen.

Med utgångspunkt från lite väster om Simrishamn, finns det några fika-ställen man inte får missa? Tänkte planera några rutter så man inte blir utan fika.

/Gunnar

Om sommaren står fiken som spön i backen på Österlen. Halva Söder har öppnat fik där och då. Värre utanför säsongen, då får man leta.

Spiddekaga vet jag inte (finns bagare i genarp) men en klassiker från barndomen är kaféannorlunda. Vi brukar även stanna till på musteriet men fikar sällan numera. Nära hem till uffe i alla fall.

Det låter ju bra, men om man vill undvika Sthlm-hipsters sommarnöjen och vill ha en äkta spättekaka?

Torrt men sött alltså :-)
Nosaby är det enda jag känner till på de kanter, en och annan hobbybagare finns kanske kvar nånstans.
Problemet är att de fik man vet finns är de som klarar sig över vintern som bagerier och då är det väl i de större samhällen, Simrishamn, Tomelilla. Kivik har väl också nåt året-runt öppet. Och så Annorlunda. Övriga är lite pop-up, somliga lever några år, andra en säsong.
Genarp ligger bara på Österlen sommartid då Österlen börjar öster om Järnvägsgatan i Arlöv. ?

Det låter ju bra, men om man vill undvika Sthlm-hipsters sommarnöjen och vill ha en äkta spättekaka?

Det är väldigt svårt att undvika.
Olof Victor t ex är fint men man får vara väldigt försiktig annars sitter man där med en vegansk rawbulle bakad med genusperspektiv och undrar var chokladbollen tog vägen medans skägget växer ut.

Gofika? Vad finns det för äcklig fika?

Café Smulan har bra bakverk, men kanske inte den mest mysiga inredning och utsikt jämfört med Annorlunda.
När "vi" är där, tar vi oftast med os sakerna ut i Brösarps backar där vyerna är något bättre.
Lite mer "traditionell" fika är det på Sågmöllan, men har inte varit där på länge själv.

Missa inte Ottoglass i strut. Väl värd en resa till Kristianstad(torget) eller Åhus. Finns på fler platser men dessa ställen har S-T-O-R-A strutar som är välfyllda.

Det är väldigt svårt att undvika.
Olof Victor t ex är fint men man får vara väldigt försiktig annars sitter man där med en vegansk rawbulle bakad med genusperspektiv och undrar var chokladbollen tog vägen medans skägget växer ut.

Gofika? Vad finns det för äcklig fika?
Fika bestående av köpebullar och Delicato-kakor räknas inte som go-fika.

Fika bestående av köpebullar och Delicato-kakor räknas inte som go-fika.

Både köpt och gott. Den där dammsugaren gick inte av för hackor!
04BF8A6C-24B1-4C67-BF6F-D009F00300AC.jpeg

-fast i Anderslöv o det ligger inte på Österlen, inte ens enligt fastighetsmärklarelogik.

Det fanns en RAW FOOD-restaurang i backen ner genom Kivik, minns jag. Jag gillade den, även om de bara hade mandelmjölk till kaffet.

Det där vid Stens huvud hade ju lite god fika när jag var där för länge sedan.
Cafe annorlunda? Annars är väl hela stenshuvud området gödslat med B&B och liknande.
Står även en skylt precis innan Annorlunda men har ej testat.

Sen är det fin strand där också även om det är en bit från vägen.

Vollsjö hembageri, kanske inte österlen men östra Skåne i alla fall. Sjukt goda köttbullebaguetter.
Önneköp, intressant ställe.. Har du inte fikat i Önneköp har du inte cyklat i östra Skåne.

+1 på Önneköp, väldigt trevligt ställe, och billigt. Många cykelklubbar runtom förlägger söndagsfikat där.

Finns ett trevligt fikeri i utkanten av Tollarp, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men någon kanske kan fylla i? Ligger i utkanten när man kommer på Skättiljungavägen/Borgargatan typ.

Sedan har vi Widtsköfle Café i Vittskövle, mycket trevlig uteservering. Har inte öppet alla dagar, kommer inte ihåg vilka dagar dock.
Inte Österlen, men väl värt för en längre tur, och är man där är det inte långt till Åhus och Pråmen, mkt bra ställe.

Kaffestugan Annorlunda tycker jag är lite överreklamerat, väldigt mysigt att sitta där, men kakorna känns mer som köpekakor, och var en liten besvikelse när jag var där, iofs några år sedan.

Lite överreklamerat är det ja, men så tycker jag inte om kakor heller. Fin miljö och en möjlighet att barnen får se och uppleva en av få saker som är samma nu som 1976.

+1 på Byvägen 35. Kanske Skånes bästa kaffe.
I Skåne Tranås är det värt att stanna till på Madame Blå (crepes) och Österlenchoklad (kafé).

När du är i Önneköp och fikar på bageriet (eller äter deras thaimat) så kan du efteråt rulla några kvarter bort och ta en glass hos Hildas Glasscafé.

Finns ett trevligt fikeri i utkanten av Tollarp, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter, men någon kanske kan fylla i? Ligger i utkanten när man kommer på Skättiljungavägen/Borgargatan typ.

Tollarps Frukt & Bär. Mit eget lokala fika ställe fast liiite ett "stretch" att åka hit och fortfarande kalla det Österlen-nära :-D
Dom gör väldigt bra, enkla, blåbärspaj och annat bakverk. Det som gör stor skillnad är dock utvalet av ekologisk frukt och grönt, samt en massa delikatess, inrednings grejor och godis.
Läget är utmed E22'an men sitter man inne i Orangeriet, är det ganska mysigt!

Tollarps Frukt & Bär. Mit eget lokala fika ställe fast liiite ett "stretch" att åka hit och fortfarande kalla det Österlen-nära :-D
Dom gör väldigt bra, enkla, blåbärspaj och annat bakverk. Det som gör stor skillnad är dock utvalet av ekologisk frukt och grönt, samt en massa delikatess, inrednings grejor och godis.
Läget är utmed E22'an men sitter man inne i Orangeriet, är det ganska mysigt!
Tack, stämmer nog, bara varit där en gång, med cykelklubb på söndagsrunda. Vi satt inne fast fint väder, kanske beroende på E22an då.

Kaffestugan i Alunbruket uppe vid Kristinehov är ju både bra och klassisk. Kaffe Kagan en bit öster om Önneköp är ju säreget och bra och ger tillfälle att titta på Yangstorp. Havängs Sommarcafé är superhärligt (och drivs precis som de två andra ställena jag tipsar om av locals)

TACK för alla tips!
Eftersom rundor med frun brukar ligga på max 6-7 mil så når man inte alla, men har prickat in några som verkar lovande!

En annan fråga:
Hur är kustvägen mellan säg Brantevik ner mot Kåseberga under sommaren? Mycket trafik?

TACK för alla tips!
Eftersom rundor med frun brukar ligga på max 6-7 mil så når man inte alla, men har prickat in några som verkar lovande!

En annan fråga:
Hur är kustvägen mellan säg Brantevik ner mot Kåseberga under sommaren? Mycket trafik?
Vet inget om den, norrut är det iaf mycket trafik på väg 9 Brösarp-Kivik, bara kommit där en gång, men inget roligt med trafiken. Småvägarna är säkert bättre, men antagligen många förvirrade Stockholmare där.

Upplever det som mycket lugnare väster om väg 19. Från Tollarp i norr till Brösarp går det många roliga backar upp till "Skånska höglandet", med fikeriet i Önnestad som höjdpunkt. Många fina slingrande vägar med lite trafik. Tyvärr är det väl lite utanför eran zon dock.

Vet inget om den, norrut är det iaf mycket trafik på väg 9 Brösarp-Kivik, bara kommit där en gång, men inget roligt med trafiken. Småvägarna är säkert bättre, men antagligen många förvirrade Stockholmare där.

Upplever det som mycket lugnare väster om väg 19. Från Tollarp i norr till Brösarp går det många roliga backar upp till "Skånska höglandet", med fikeriet i Önnestad som höjdpunkt. Många fina slingrande vägar med lite trafik. Tyvärr är det väl lite utanför eran zon dock.
Det är skapligt med trafik men det finns flera alternativ och på delar längs kusten finns det cykelväg men jag har ingen koll på hur de hänger ihop då jag bara sett dem susa förbi från bilen....

TACK för alla tips!

En annan fråga:

Var utgår ni från? Med 6-7 mil max, så går det ju inte att cykla mer än 35 km, sedan får man vända. Så det är väl det som får avgöra var man vill fika.

Vi utgår från just söder om Simris.Två (just nu) planerade rundor:

Jag cyklar en del på Österlen. Dock fikar jag medhavt, så jag kan inte recensera cafeer. Jag undrar om ni cyklar mer racerinriktat för motions skull, med snabba cyklar, eller mer transportinriktat med cyklar av typ citybike och för att uppleva miljöer. Om det är det senare hade jag lagt in besök i fiskelägena ex Vitemölla, Kivik, Vik, Baskemölla, Simrishamn, Brantevik, Gislövshammar, Skillinge. Kanske även klämma in Haväng.
Hur många turer skall ni göra, och utgår alla från Simris?

Jag cyklar en del på Österlen. Dock fikar jag medhavt, så jag kan inte recensera cafeer. Jag undrar om ni cyklar mer racerinriktat för motions skull, med snabba cyklar, eller mer transportinriktat med cyklar av typ citybike och för att uppleva miljöer. Om det är det senare hade jag lagt in besök i fiskelägena ex Vitemölla, Kivik, Vik, Baskemölla, Simrishamn, Brantevik, Gislövshammar, Skillinge. Kanske även klämma in Haväng.
Hur många turer skall ni göra, och utgår alla från Simris?
Vi har racers och cyklar för motionens skull. Dock så är Eva inte så van (än) så därför når vi inte så långt som kanske jag skulle göra om jag solo-körde. Men det ena utesluter ju inte det andra.
(Vi ska också upp norr om Brösarp för att ta en orienteringsrunda på karta från Oringen 2014).

Tillbaka
Topp