Gondol i Funäsdalen - när blir det DH?

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Funäsdalen har öppnat en gondollift från byn till toppen. När kommer downhillspåren? Och blir det sveriges första riktiga liftassisterade endurospår? (om man drar spåret norrut från toppen och rundar berget ner borde man kunna få till nåt rätt ballt?!)

Berget, och även anläggningarna i gränsande dalar har bra potential att bli bra cykelområden men det krävs ju lite mer än en gondol för att lyckas. Funäs, Ramis och Tänndalen har alla haft anlagda spår för cykling och kört liftarna under de vanliga semesterveckorna men mig veterligen är det ingen som håller igång fortfarande. Nerförcykling tycks inte vara så populär som man kan hoppas på så de etablerade områdena Åre och Järvsö drar nog de flesta cyklisterna.

Jag låter kanske lite negativ men jag skulle bli väldigt glad om det satsades på trenduro då jag är i området ganska ofta.

Tyvärr finns idag i princip ingen liftassisterad åkning i Funäsfjällen. Vad som händer i byn (Funäs) är väl oklart. De har problem med att få grävda leder att hålla då marken är så sandig där uppe. Lederna på Funäsdalsberget är ju inte alls i klass med Åre eller liknande. Tänndalen hade liftassisterad cykling så sent som 2013. Förra sommaren stod det dock still även där. Det finns dock gott om trevlig fjällcykling och roliga nedförskörningar om man kan tänka sig att trampa upp. Funäs erbjuder ju inte särskilt mycket party, glassiga krogar och sköna häng sommartid (det är ju inget överjävligt drag på vintern heller) så ska de konkurrera är det med miljön och cyklingen. Miljön är ju grym men cyklingen finns det en hel del att jobba på. De satsar stora slantar på vinteraktiviteterna just nu. Att börja plöja ned miljoner för att dra igång utförscyklingen, som det sannolikt kommer ta rätt många år att få tillbaka pengarna för, ser jag tyvärr som osannolikt. Även om jag själv skulle bli överlycklig då jag har hus däruppe...

Just nu tjänar de tillräckligt bra på 60+ gardet som är uppe och vandrar.

Jepp, finns mycket fin cykling i området, men DH verkar inte ha slagit. Jag vet inte hur det är i Ramundberget och Funäsdalen, men i Tänndalen har man tagit bort delar av DH banan.

Fjällturen går ju i Funäsdalen -Ramundberget och nämner mini DH i "dirtbanan" som en aktivitet under Fjällturenveckan.

TEH skrev:
-------------------------------------------------------
> Tyvärr finns idag i princip ingen liftassisterad
> åkning i Funäsfjällen. Vad som händer i byn
> (Funäs) är väl oklart. De har problem med att
> få grävda leder att hålla då marken är så
> sandig där uppe. Lederna på Funäsdalsberget är
> ju inte alls i klass med Åre eller liknande.
> Tänndalen hade liftassisterad cykling så sent
> som 2013. Förra sommaren stod det dock still
> även där. Det finns dock gott om trevlig
> fjällcykling och roliga nedförskörningar om man
> kan tänka sig att trampa upp. Funäs erbjuder ju
> inte särskilt mycket party, glassiga krogar och
> sköna häng sommartid (det är ju inget
> överjävligt drag på vintern heller) så ska de
> konkurrera är det med miljön och cyklingen.
> Miljön är ju grym men cyklingen finns det en hel
> del att jobba på. De satsar stora slantar på
> vinteraktiviteterna just nu. Att börja plöja ned
> miljoner för att dra igång utförscyklingen, som
> det sannolikt kommer ta rätt många år att få
> tillbaka pengarna för, ser jag tyvärr som
> osannolikt. Även om jag själv skulle bli
> överlycklig då jag har hus däruppe...
>
> Just nu tjänar de tillräckligt bra på 60+
> gardet som är uppe och vandrar.

Den drivande kraften bakom cykling i Tänndalen är inte där mer tyvärr efter olyckliga händelser...

Utdrag från den kommande sommarens "Funäsfjällen". Jag tolkar texten som att det är möjligt att ta med cykel i gondolen. Vi kan hoppas att det då finns dagskort till humanare pris än 130kr per tur!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    60.8 KB · Besök: 44
  • image.jpg
    image.jpg
    63.4 KB · Besök: 50
fhloston skrev:
-------------------------------------------------------
> Provåkt dock med skidor.

+1 för mig också idag.

Spanade efter tänkbara stigsträckningar runt berget men det ser ganska svårt ut om man ska köra en stig motsols (norrut/väster/syd). Däremot kanske man kan hitta en väg medsols genom själva skidområdet (alltså norr/öst/syd/väst)

En liten bump :)

Ska upp till funäsfjällen med familjen i sommar, hur ser cykelspåren ner ut om man tar gondolen upp? Ska passa fru och två barn så vill helst inte ha downhill :)

Jimel sa:
En liten bump :)

Ska upp till funäsfjällen med familjen i sommar, hur ser cykelspåren ner ut om man tar gondolen upp? Ska passa fru och två barn så vill helst inte ha downhill :)

Det spår jag kört där uppifrån, se länk, är faktiskt relativt krävande. Större barn med mtb-vana och skivbromsar klarar det nog om man går de stenigaste partierna. Men är man lite ovan kan det bli jobbigt bitvis. Men det är också det roligaste av deras skyltade mtb-spår.

http://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/14-funasdalsberget-kavan-bruksgarden-94km/

Men sen har jag läst någonstans (minns inte var tyvärr) om ett spår som går ner på sydvästra sidan som ska vara lättare. Kan vara värt att luska i.

Kanske inte optimalt i dagsläget för DH men desto bättre för Enduro/ Trail/ Xc. Samlingsbegrepp för mtb? Plocka lite höjdmeter från Kåvan hållet eller Skilodge till toppen. Sen är det grym cykling på den svarta mtb leden norrut. Viker ner på norrsidan med lite goa kurvor och små hopp. Kan bli riktigt fint om det läggs en arbetsdag och lite kärlek. Leden går gemensamt på skoterled ett parti utför och är garanterat blöt men efter det så blir det grym cykling igen. Väl i botten i Kåvan området så är det bara att fortsätta svart mtb markering på stigen vid Ljusnan och korsa vägen och följ ledmarkeringar mot Ljusnedal alt. stigar upp mot ip så är man tillbaka där man började.

Värt att pröva att ta liften i Ramundberget och snurra lite på lederna. Det finns en gammal DH-bana att ta ner.

Det finns mycket bra xc-cykling i området. Bruksvallarna: http://www.funasfjallen.se/sommar/aktiviteter/3-djupdalsvallen-satervagen-23km/

Kanske kan vara något? http://www.fjallturen.se

Bilagor

• IMG_6343.JPG
    IMG_6343.JPG
    490.8 KB · Besök: 52
Den där svarta leden ner från funäsberget är ganska kul. Är man för snål för att åka gondolen så är grusvägen upp till toppen riktigt utmanande.Åkte gondolen upp en gång och upptäckte då att en HT29:a inte går in på längden. Bakhjulet fastnade i dörren. Slet in cykeln men dörren gick inte igen helt för det.
Fjällturen rekommenderas också. Ska köra 58km turen för tredje året till sommaren.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Åkte gondolen upp en gång och upptäckte då att en HT29:a inte går in på längden. Bakhjulet fastnade i dörren. Slet in cykeln men dörren gick inte igen helt för det..
Det är väl standard att dra upp cykeln på bakjulet när man ska åka gondol?

Finns magasinet att ladda ner eller få hemskickad någonstans? Lyckas inte spara eller skriva ut den i länken.

Edit: hittade vart man kunde beställa hem.

Senast ändrad:
fhloston sa:
I sommarmagasinet för Funäsfjällen skriver de:

Bland sommarens nyheter finns luftburen all-mountain och endurocykling i Tänndalen, på Funäsdalsberget och i Ramundberget.

Det finns pumptracks i Tänndalen. Ramundberget har en Skills Area samt en pumptrack anpassad för de mindre.

Utförligare på sidan 50-51:
https://indd.adobe.com/view/30a82016-cbef-4929-b8c3-33c50963bf00

Är det bara hos mig som tidningen bara har 43 sidor?

Luthman Photography sa:
fhloston sa:

Bland sommarens nyheter finns luftburen all-mountain och endurocykling i Tänndalen, på Funäsdalsberget och i Ramundberget.

Det finns pumptracks i Tänndalen. Ramundberget har en Skills Area samt en pumptrack anpassad för de mindre.

Varje uppslag (2 sidor) är numrerade som en sida när man tittar på tumnaglarna

Vernersson sa:
Luthman Photography sa:
fhloston sa:

Varje uppslag (2 sidor) är numrerade som en sida när man tittar på tumnaglarna

Precis, jag tittade i papperstidningen och länkade till den elektroniska varianten som har rationaliserat till uppslag :-)

Tillbaka
Topp