Gopro handlebar mount

GarryJones

Aktiv medlem
Gopro handlebar mount
Köpte Gopro med handlebar mount.

Har Googlat och ser att många säger att det går sönder.

T ex:
Ivan - 06/03/13 - 5:39pm
GoPro Mounts that consistently break is absolute SHITE…an absolute joke…watching your camera fly off your handlebars thanks to little plastic flanges after ONE ride..NO excuse for it..abysmal QC…
Källa
http://www.bikerumor.com/2013/05/31...arseatpostpole-mount-adapters-for-better-fit/

Tjocka styren har varit norm i över 10 år men Gopro Bike mount är gjört för de handlebars vi hade på racercyklar fram till 90-talet. Så dumt att man inte tänkte på det. Jag fick på den men det känns inte riktigt okej. Har inte varit ut med den än, men ska ut senare idag.

Styrtappen är inget alternativ för där har jag ringklockan underst och Garmin överst.

Hur gör ni? Tips och erfarenhet om Gopro handlebar mount?

Gopro handlebar mount
När jag använde det, satt det kvar på styret. Det stora problemet var att man måste skarva med en GoPro-led för att få kameran riktad framåt. Tyvärr skakade kameran lätt ur läge så att den pekade neråt eller uppåt. Jag lyckades aldrig dra åt skruvarna så hårt att kameran alltid satt fast.

Jag har gått över till stativfäste (=Tripod mount) och kör med GoPros original, men har även denna:
http://dx.com/p/tripod-mount-adapter-for-gopro-hero2-hero3-hd-hero2-black-192516

Undvik denna:
http://dx.com/p/bike-bicycle-motorcycle-clamp-mount-base-holder-for-dv-digital-camera-black-206937
alldeles för vek med skakig film som resultat.

Gopro handlebar mount
Man kör ett roll bar mount eller vad det nu heter, det som är för tjockare rör. Det står ju rätt tydligt vilka diametrar som fästena är gjorda för.

Både roll bar och handlebar mount har funkat bra för mig. Har fäst det på styret närmast styrstammen och haft en extra arm som vinklar den rätt. Men styrinfästning ger ju n ganska tråkig vinkel.

Gopro handlebar mount
Jag kan lägga upp en lista på mina tillbehör när jag kommer hem. Blir betydligt roligare filmer med sele, hjälmarm, sugkopp mm. Nästan gratis kostar grejerna också :)

Gopro handlebar mount
Mitt styre är inte riktigt rakt hela vägen, utan konat.. och mitt gopro-fäste hoppar också den efter ett tag, vilket gör att det ser ut som man hårdkrashar på filmen ;)

Eller jo, det passar på ett ställe, men då får man med bromsslangarna i bilden :-)

Gopro handlebar mount
RAM mounts gör bra och grymt stabila fästen som man kan använda till bland annat GoPro-kameror, GoPro:s egna fästen går inte ens att jämföra.

Gopro handlebar mount
Gubbstark skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag använde det, satt det kvar på styret.
> Det stora problemet var att man måste skarva med
> en GoPro-led för att få kameran riktad framåt.
> Tyvärr skakade kameran lätt ur läge så att den
> pekade neråt eller uppåt. Jag lyckades aldrig
> dra åt skruvarna så hårt att kameran alltid
> satt fast.
>

+1

Gopro handlebar mount
Håller med Mendel som är lite mer högljudd.

De gånger jag kört med kameran på styret har den förvisso suttit fast (har rollbar mount och cykelslang mellan) men jag blir lätt åksjuk eftersom kameran rör sig väldigt mycket och inte alltid dit man förväntar sig.
Det är mycket bättre att ha den på bröstet då man på det hela taget får en bättre känsla samtidigt som man inte, som vid hjälmmonterat, filmar det åkaren tittar på (vilket iofs ibland är mer värt att se än stigen).

Gopro handlebar mount
Jag skrev i någon annan tråd, som jag inte orkar leta upp nu, tidigare i sommar om att jag haft problem med GoPros Handlebar mounts. Två stycken gick av i själva fästet som kameran sitter i. Båda gångerna skedde det på LVG cykeln och inte genom att jag dundrade ner i något hål eller vurpade. Plasten verkar vara undermålig och påverkas av de vibrationer som uppstår vid LVG körning så till den milda grad att plasten helt enkelt går rakt av. Jag fick utan knot nya fästen av Elgiganten där jag köpt dom men då det andra fästet gått av ledsnade jag och tog kontakt med GoPros support. Fick snacka med en trevlig kille som sa att dom av misstag skeppat ett antal fästen utan en liten gummibit som ska sitta mellan fästet och styret. Han skickade ut det till mig utan kostnad. Under tiden köpte jag dock ett sånt här fästa från Paul Components: http://www.paulcomp.com/cameramount.html Detta har jag använt sen dess helt utan problem och inte orkat prova om gummiprylen GoPro skickade verkligen är lösningen.

Tillbaka
Topp