GoPro Hero 2018 eller Hero 7 White?

Pontuspontuspontus

Aktiv medlem
Hej på er! Fyllde nyligen jämnt och fick hela två gopro i present, modeller enl ovan. Vilken tycker ni jag ska behålla?

Verkar inte självklart som nyast (7) är bäst om man har white-versionen. Se exempelvis här

Dessutom ät tydligen Hero 2018 i själva verket en Hero 5 black med ”crippled firmware” och kan hackas upp till hela sin inneboende kapacitet.

https://gethypoxic.com/blogs/technical/latest-gopro-hero-is-actually-a-gopro-hero5

https://www.learningsurfphotography.com/dont-buy-gopro-hero-7-surf-photography/amp/

Med anledning av ovanstående lutar det mot att behålla Hero 2018, men jag har aldrig haft ngn gopro och är inte så kunnig om det tekniska.

Tänkte användas typ till vågsurf, mtb, bad med ungarna etc. Ganska ointresserad av avancerad redigering och har ingen avancerad skärm att visa upp det på.

Tack på förhand för hjälpen!
Pontus

Ja tanken slog mig men är det inte lite overkill för mina behov? Gillar också när saker inte är för dyra för att användas.
Men: Man skulle iofs slippa fundera på om man valde en bra gopro. Sinnesro är också värdefullt....

Ja det där med batteribyte verkar bra för användandet och kamerans livslängd. Tycker det nästan alltid är batteriproblem när andra ska dra fram sina gopro. Tycker då även att möjligheten att köra på strömsnål framskärm och släcka ner stora bakskärmen verkar vettig ut batterisynpunkt.

Jag har 6:an, och om bildstabiliseringen är ännu bättre i 7 black så tveka inte. Den är nämligen enormt bra redan i 6:an.

Phil är så sjukt bra cyklist! Gillar hans videos men just den om gopro 7 hade jag inte sett! Tack för tipset.

Trodde gopro 7 black var alldeles för mycket high tech med 4K etc när jag bara har någon gammal ”HD-ready” tv som fanns förr, men mest kollar filmer på telefonen... Men det där med bildstabilisering låter fasen rätt vettigt.

I och med att pojken älskar att bli filmad har även jag fått upp ögonen för action kameror. Som skrivs så är gopro h7b det som är det senaste och har den bästa digitala bildstabiliseringen, just mtb är ju riktigt skakigt. Dock är h7b kameran dubbelt (drygt 4000 kr) så dyr som t.ex. en yi 4k+ som går för lite drygt 2000kr (med vattentät kamerahus) nu och bortsett från bildstabiliseringen verkar de ganska likvärdiga. Man få en ganska bra gimbal för mellanskillnaden. En yi med gimbal borde ge bättre bild men också lite mindre praktiskt än att bara montera kameran rakt av. Då man surfar runt så verkar det råda lite delade meningar om hur bra hyper smooth är. SJälv är jag lite lockad av yi+ dels på gruind av det vattentäta kamerahuset till 30m och pengar över till gimbal. Men också lockad av enkelheten med gopro, en pryl som man bara kan plocka upp och köra.

Vad säger happy är gimbal eller hypersmooth the shit.

Tack för alla tips! Det blev inbyte av båda och köpte Hero 7 black eftersom det verkade anses värt det mtp bildstabiliseringen. Premiärturen avklarades i söndags och tycker filmen blev riktigt smooth och fin.

Pontuspontuspontus sa:
Tack för alla tips! Det blev inbyte av båda och köpte Hero 7 black eftersom det verkade anses värt det mtp bildstabiliseringen. Premiärturen avklarades i söndags och tycker filmen blev riktigt smooth och fin.

Grymt länka gärna Youtube video. Också sugen på en 7 black

https://gopro.com/v/7akDEbe0zXlBG

Här kan du se hur det ser ut med standardinställningar och enkel redigering i medföljande app quik. I princip bara laddat batteriet, in med minneskort, fäst under hjälmskärmen och ut och köra.
Tyvärr lite mycket flås med i filmen så nästa gång får jag göra mer riktig redigering och sänka originalljudet eller nåt. Det här slängde jag mest ihop för att testa grejerna + snabbredigeringsprogrammet.

Gillade för övrigt röstkommando, men den funktionen är inte specifikt för h7b. Skulle dock gärna ha möjligheten att spela in egna kommandon istället för att cykla runt och hojta ”gopro start/stop recording”

Tips om denne tubare som har testat de flesta (Yi, GoPro osv) och har vettig kritik och inte bara "it is the best, it rocks..". Han gillar (såklart) 7 Black men resonerar bra kring när en icke stöttålig/vädertätad Yi 4K kan vara rätt och varför White är en fuling från GoPro:

The GoPro Hero 7 White is Garbage, And Here's Why!

Yi 4k Plus! Worth Buying in 2018? Budget 4k 60FPS?!

Tillbaka
Topp