GoPro Hero4

Daggi

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Har fått erbjudande om att köpa en GoPro Hero4.

Är det värt att köpa en? Den är ju några generationer gammal. Håller den måttet än idag?

Jag tänker mig bara enklare filmer och bilder när jag kör MTB. Inga tankar på att starta någon YT-kanal..

GoPro Hero4
Tveksamt i mina ögon, men det beror helt på vad det är för pris du ska få köpa den för. Som du nämner så har den ju ett gäng år på nacken och inom just det där segmentet av kameror så har det ju hänt galet mycket.

Om du har tillräckligt med pengar för att köpa en begagnad 5'a eller senare så får du bildstabilisering, vilket i mina ögon är värt väldigt mycket om du inte har planer på att köra med en extern gimbal. Filmklipp som hoppar och skakar så man knappt ser vad det är för stig man cyklar på, om ändå bara för sin egen del, är det inte många sekunder man tittar på innan man ledsnar och stänger av.

weldion

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Nej, köp ingen gammal GoPro 4. Det har hänt så mycket med bildkvalitén på GoPro, så det känns trist att lägga energi på att filma för att inte få fram bra resultat.
Spara lite till och köp någon nyare modell. Priset borde sjunka på bra nu när nian har kommit ut.

nadderf

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Black har ju iaf 4k, tänk på att batterier kan va slut och lägg in det i beräkningen vid eventuell affär.

Hade väl lagt några hundringar, lagomt lite för att kunna sälja den på tradera om man sedan vill uppgradera

Daggi

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Nej, köp ingen gammal GoPro 4. Det har hänt så mycket med bildkvalitén på GoPro, så det känns trist att lägga energi på att filma för att inte få fram bra resultat.
Spara lite till och köp någon nyare modell. Priset borde sjunka på bra nu när nian har kommit ut.
Tack för svar. Man kan ju undra varför 4an ligger så "högt" i pris på blocket m.m 🤔

Daggi

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Fast var det inte något med ljudkvalitén som är bättre än nyare modeller och enklare/billigare för extern mic ? Dvs ska du lalla YT mer än spela in cykelfilmer kan det vara bra men annars icke...
Är cykelfilmer/bilder som gäller. Är min första GoPro i sådana fall och vet inte riktigt hur jag kommer att använda den. Kanske bli mer ståendes på tripod eller sittandes på hjälmen 😊

Startgas

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Har en 4 black. Hade problem i början och fick byta mot en ny, vet inte om det var firmware eller hardware relaterat.
Inte använt den på två år men blir väl helt okey bildmaterial. Batteritiden är inte särskilt bra, får hoppas att det är bättre på de nyare. Att köra med wifi igång eller fjärrkontroll drog väldigt mycket ström.
Men ska du cykla med den och göra något vettigt med materialet så bör du ha en gimbal.
Vad skulle jag ge för en 4 black idag? 500kr?

yonsson

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Är det inte 7 och uppåt som har någon mer avancerad stabiliserings mjukvara?
Yes, 7 black. Jag har en sådan och den är kanon. Nackdelen mot 8 är att man inte kan köra 4K med bildstabilisering på 7an. Å andra sidan blir 4k så sjukt stora filer, räcker med 2.7k eller vad de kallar det.

Två andra fördelar med 7an är 1: Glaset går att byta ut och 2: ingen risk att de integrerade öronen som 8an har vibrerar.

moros

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Gopro blir ju inte bättre och bätte för varje generation tyvärr. Vissa saker blir det, som stabiliseringen t.ex. Men sen verkar det bara vara fokus på högre upplösning vilket är värdelöst eftersom det inte erbjuds något vettigt sätt för oss amatörer att hantera filerna. De blir för stora och apparna är för dåliga.

Batteritiden på 8 är usel. Nu kom 9 som har färgskärm fram och påstådd bättre batteritid. Men färgskärmen har man ingen direkt nytta av på en actionkamera utan här vill man ta marknad bland "vloggarna". Sen har de återigen ökat storleken på den, redan 8 var större än 7. Snart är den som en mindre vanlig kompaktkamera. De de borde göra, förutom att fixa sin mjukvara i appar och desktop, är att bygga en kamera som är lika liten som 4an, skala bort onödigt tjafs. Strunta i allt över 2.7 med bra stabilisering och optimera batteritiden.

Senast ändrad:

Startgas

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Gopro blir ju inte bättre och bätte för varje generation tyvärr. Vissa saker blir det, som stabiliseringen. Men sen verkar det bara vara fokus på att ha högre upplösning vilket är värdelöst eftersom det inte erbjuds något vettigt sätt för oss amatörer att hantera filerna. De blir för stora och apparna är för dåliga.

Batteritiden på 8 är usel. Nu kom 9 som har färgskärm fram och påstådd bättre batteritid. Men färgskärmen har man ingen direkt nytta av på en actionkamera utan här vill man ta marknad bland "vloggarna". Sen har de återigen ökat storleken på den, redan 8 var större än 7. Snart är den som en mindre vanlig kompaktkamera. De de borde göra, förutom att fixa sin mjukvara i appar och desktop, är att bygga en kamera som är lika liten som 4an, skala bort onödigt tjafs. Strunta i allt över 2.7 med bra stabilisering och optimera batteritiden.
Ja, även Gopro 4 hade ju 4K, helt onödigt för min del. Aldrig filmat i mer än 1440 tror jag. Jag tycker det är riktigt synd att de inte fortsatte med Session-modellen. Klart behändig storlek.

Daggi

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Jag slog till på 4an iaf... Får se hur det blir. Jag vill mest testa om GoPro är något för mig. Är de det så byter jag väl upp mig 😌 men synd att storleken bara blivit större och större som ni nämner. 4ans storlek är ju väldigt tilltalande.

ponx

Aktiv medlem
GoPro Hero4
Du behöver gimbal för 4:an annars blir det ganska mycket skak. Från gopro 7 funkar det bra utan gimbal, skillnaden är natt och dag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer