Gopro Karma - kommer den att kunna flyga efter mig på stigen i skogen?

Morgan M

Aktiv medlem
Hej!

Idag släpper Gopro sin egen quadcopter (eller vad det nu blir) och det är fortfarande höljt i dunkel vad den kommer att klara av. Om några timmar, kl 18, får vi veta, men kanske lite Happy-spekulation är på sin plats.

- Kommer den att kunna följa efter mig i skogen och filma utan att krocka med träd?
- Måste jag ha en jättestor orange badboll på huvudet för att dess vision-system skall kunna följa mig?
- Kan jag ha den utanpå ryggsäcken och låta den ta flykt utan att jag måste stanna på stigen?

https://gopro.com/

/Morgan

Woow! Yeaaah!
Lät ju som den skulle klara att tvätta cykeln efteråt också, men tekniska specar lär ta ner förväntningarna gissar jag...

Verkar som priset med en kamera landar på DJI Phantom priser, men enkelheten lockar och portabiliteten samt de övriga prylarna till
Är nog ett bra alternativ då DJI kräver träning för att flygas någorlunda säkert.....
Intressant!! ;-D

Att få en stabilisator på köpet och att kunna använda den utan att använda sin telefon verkar fint. Speciellt för alla som redan har en gopro 4.

Har den follow me? Verkar inte så vad jag kunde se?

Finns det öht någon drönare med follow-me som fungerar annat än på väldigt öppna ytor?
Tror det kommer ta ett tag innan det är tekniskt möjligt att få till bra och säker follow-me, tyvärr...

"-it still does not get in the way of my experience at all"

Njaeee, jag skulle nog påstå att oavsett om jag använder den eller inte så kommer den vara i vägen för min experience.
En bit över 2kg för jag det till.

Ser trevlig ut!

Jag tyckte jag såg nåt om färdiga "auto" pan" eller "åkningar".
Reklamfilmen tröttade dock ut mig när de började repetera info om och om igen (portable, portable, portable).

Skall bli intressant att se de första kundfilmerna.

Foxis sa:
Finns det öht någon drönare med follow-me som fungerar annat än på väldigt öppna ytor?
Tror det kommer ta ett tag innan det är tekniskt möjligt att få till bra och säker follow-me, tyvärr...

Det borde inte ta så värst lång tid.

"Drone Autonomously Avoiding Obstacles at 30 MPH"

landen sa:
"-it still does not get in the way of my experience at all"

Njaeee, jag skulle nog påstå att oavsett om jag använder den eller inte så kommer den vara i vägen för min experience.
En bit över 2kg för jag det till.

Haha ja. Lite svett på ryggen lär du ju bli.

Kristoffer R sa:
Ser trevlig ut!

Jag tyckte jag såg nåt om färdiga "auto" pan" eller "åkningar".
Reklamfilmen tröttade dock ut mig när de började repetera info om och om igen (portable, portable, portable).

Skall bli intressant att se de första kundfilmerna.

Ja den verkar kunna följa en linje men inte ha follow me som senaste dji. Follow me i svensk skog är nog kört än på ett tag.

Det borde inte ta så värst lång tid.

"Drone Autonomously Avoiding Obstacles at 30 MPH"

Visst, men samma sak i skogsmiljö är en helt annan femma. Sen behöver väl storleken ner ytterligare för att det ska vara något man vill ha farandes i närheten utan aktiv kontroll.

Men med tanke på att Phantom 4 numera navigerar väldigt bra (enligt vad jag läst) så kanske vi inte behöver vänta överdrivet länge.

Ska bli intressant att se hur det kommer se ut i bikeparks och skidanläggningar då autodrönarna blir överkomligt prissatta... :)

Senast ändrad:
Foxis sa:
Ska bli intressant att se hur det kommer se ut i bikeparks och skidanläggningar då autodrönarna blir överkomligt prissatta... :)

Jag tror de kommer bli förbjudna ganska snabbt där, förbud dröjer senast till någon fått en i huvudet.

Först tänker jag WOW, vill ha!! Men sedan, nej. Har suttit med knappen på så många actionkameror men alltid dragit tillbaka det. Det känns som att det blir en sak till som tar tid från cykling, paddling, skidåkning eller vad det nu är. Denna skulle på inget sätt göra min upplevelse roligare. Förutom att plånboken skulle bli bekvämare att sitta på, om man använt kontanter men nu gör jag inte det så inte ens det kan jag räkna in. Men det är jäkligt kul att kolla på!

bara 20 minuters flygtid... lite trist - fast så verkar det vara på de flesta drönare jag har kollat på...

"Cyclist forgets camera drone, iPhone, Garmin, headcam, livestream kit - realizes he hates riding bikes".

OT, men det skulle vara kul att ha vid segling! Kan man dessutom programmera den att göra vissa rörelser, t ex att långsamt cirkulera runt båten, så kan det bli riktigt snyggt. På havet är det öppet nog för att slippa problem med träd och andra hinder, och farterna är inte så värst höga heller. I normalväder är det få kölbåtar som når över 20 km/h.

ostrand sa:
bara 20 minuters flygtid... lite trist - fast så verkar det vara på de flesta drönare jag har kollat på...

Rätt smart egentligen, två små batterier kommer att ge mer total flygtid än ett dubbelt så stort. Att släpa på ett tyngre batteri i luften kommer att dra mer energi (än med ett lätt batteri).

Än så länge tror jag såna automatiska drönarsystem passar bäst i öppnare områden. Men samtidigt tror jag utvecklingen kommer att gå fort. Inte långt kvar innan vi har en drönare inte mycket större än vad en kamera är idag som klarar att följa exempelvis en cyklist genom tät skog.
Dock såg ju den lilla steadycampinnen skön ut. Blir ju otroligt mycket stabilare bilder. De bröstfilmade bilderna nerför bikeparkslingan var ju nått av det bäst filmade i den vägen. Tänk om alla "headcams" såg ut så; stadiga och med brett utsnitt där man ser helheten. Slippa de där skakiga bilderna där man ser antingen toppröret och lite av framhjulet eller trädtoppar och himlen ;)

geologen sa:
OT, men det skulle vara kul att ha vid segling! Kan man dessutom programmera den att göra vissa rörelser, t ex att långsamt cirkulera runt båten, så kan det bli riktigt snyggt. På havet är det öppet nog för att slippa problem med träd och andra hinder, och farterna är inte så värst höga heller. I normalväder är det få kölbåtar som når över 20 km/h.
20 km/h över grund är svårt, 20 km/h relativt luft är lätt bara det blåser tillräckligt. Men visst skulle det kunna bli äckligt vackra bilder, helt klart. :)

geologen sa:

Du menar väl 10,8 knop :p

Nåja, det finns en hel del kölbåtar som går fortare än så, men inte svenssonbåtar :)

Jag skrev "få", inte "inga". 99 procent, eller mer, av alla kölbåtar kommer aldrig se farter över 20 km/h i normalväder (typ under 7-8 m/s). Visst går det att skrämma upp en del i tvåsiffrigt antal knop i en rejäl kuling, men det är inte normalväder. Och då tror jag inte heller man skickar upp en kameradrönare...

Och km/h eftersom kanske inte alla läsare är bekanta med enheten knop, och för att fart diskuterats tidigare i tråden och då med km/h.

Äntligen en båt-tråd. Tampar och knopar. Segel och fukt i ruffen. Bottenmålning och flytväst. Fender. Sådär. Det var väl allt?

Förutom Karma så finns det flera andra spännande drönare för att filma cykling m.m.
Förhoppningsvis kommer det snart tester som jämför dom med den nya Karma.

Här är några exempel förutom DJI Phantom:
Staaker från vårt grannland i väster. https://www.facebook.com/staaker
Yuneec Typhoon H https://yuneec.com/en_US/products/typhoon/h/overview.html
Slick är inte en drönare men en vattentålig ”gimbal” som stabiliserar kameran https://www.slick.video/

Just nu finns det lite för mycket att välja på.

Fast den heliga graalen för actionkamera-drönare/mojänger är ju helautomatik. Den dagen det finns en mindre drönare som på ett hyfsat intelligent vis kan ta bra bilder på mig i aktion utan att det på något vis hämmar upplevelsen, då köper jag nästan oavsett prislapp.

Idag är problemet fortfarande att oavsett marknadsföring så förtar även en actionkamera delar av upplevelsen. Det ska kollas vinklar, batteri, slås av och på, och visst tusan åker man liter annorlunda om man försöker få med kompisar/barn, roliga hopp etc. bra i bild. Man är fortfarande för mycket fotograf, i alla fall går jag tyvärr in i det läget så fort kameran åker på.

Men ge det 2-5 år så är jag rätt övertygad om att det finns en liten, smart drönare som faktiskt funkar. Som någon skrev är väl problemet då att den lär bli förbjuden illa kvickt. :)

Jag försökte hitta ett klipp från filmen Runaway, där de i en scen flyger med kameradrönare, men hittade inget.

Du tänker kanske på de målsökande pistolkulorna? Filmen med Tom Selleck från 1984

/Morgan

Senast ändrad:
Dji Mavic som nyss annonserades verkar ju slakta Gopro Karma rätt och slätt. Den lär väl dock vara långt ifrån billig.
Jag vet inte (kan inte) bädda in länkar i inlägg, men nedan är en länk till Dji Mavic på Youtube. Den som känner för att bädda in länken i den här tråden; feel free to do so. :)

Vernersson sa:
Visst fanken verkar Dji Mavic vara en Karma-killer ;)
Ja, milt sagt ;) Är den även Casey Neistat-säker, så verkar det väldigt lovande ;) Men dess egenskaper verkar ju stämma bättre överens med TS behov än Gopro Karma i och med att den kan undvika hinder i dess väg.

Den kostar ju samma eller 200 dollar mer än karma utan kamera. Gopro måste sänka priset annars har de inte en chans. Mavic är ju dessutom mer avancerad med gest-styrning och autofollow samt undviker hinder. Verkar ruggigt fin!

Kul för Gopro att konkurrent släppt en mycket(?) vassare drönare när dom just släppt sin toppmodell.
DJI Mavic verkar riktigt cool, men skulle gissa på att utvecklingen fortfarande är väldigt snabb, kommer väl snart en Mavic-piskare.

Nu menar jag inte att vara en dryg gubbe, men hur roligt kommer det att vara när Youtube kryllar av drönarfilmer? Är ju väldigt fräckt och stor villha-faktor nu men när det är yesterday news...

me.I.am sa:
Kul för Gopro att konkurrent släppt en mycket(?) vassare drönare när dom just släppt sin toppmodell.
DJI Mavic verkar riktigt cool, men skulle gissa på att utvecklingen fortfarande är väldigt snabb, kommer väl snart en Mavic-piskare.

Nu menar jag inte att vara en dryg gubbe, men hur roligt kommer det att vara när Youtube kryllar av drönarfilmer? Är ju väldigt fräckt och stor villha-faktor nu men när det är yesterday news...
Jo, det är väl sant. Lättillgängligheten och simpliciteten med drönarna idag gör ju att allt fler kan köra dem och göra sina egna videos. Det är väl sen när det kommer till klippa och redigera materialet man har filmat som kommer göra ens video mer eller mindre intressant.
Men absolut häftiga leksaker! :)

Tillbaka
Topp