GoPro - tråden

GoPro - tråden
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Led-dioden i wifi-läget lyser just för att
> wifi'n är påslagen. För att du ska komma ihåg
> det. Det är inte jättesvårt att stänga av
> wifi'n (om de inte ändrat det från 3+). Så det
> känns som ett ganska litet problem. Vill du att
> batteriet ska hålla länga får du stänga av
> wifi'n. Men min har klarar nästan en heldag i
> backen på vintern med wifi'n igång.

Nej det är samma som 3:an. men varför blinkar den även när kameran är avstängd är det jag undrar? visst att den blinkar när den är på, men när man stänger av så vill man ju att allt är off?

GoPro - tråden
Kimpa951 skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Led-dioden i wifi-läget lyser just för att
> > wifi'n är påslagen. För att du ska komma
> ihåg
> > det. Det är inte jättesvårt att stänga av
> > wifi'n (om de inte ändrat det från 3+). Så
> det
> > känns som ett ganska litet problem. Vill du
> att
> > batteriet ska hålla länga får du stänga av
> > wifi'n. Men min har klarar nästan en heldag i
> > backen på vintern med wifi'n igång.
>
>
> Nej det är samma som 3:an. men varför blinkar
> den även när kameran är avstängd är det jag
> undrar? visst att den blinkar när den är på,
> men när man stänger av så vill man ju att allt
> är off?

Kameran är i ett standby-läge. Har du t.ex. en iPadda eller annat med en gopro-app som du vill styra kameran med så kan du slå på kameran från detta stanby-läge. Har du wi-fi avstängt, ja då kan inte appen kommunicera med kameran.

Är det endast den blå dioden du retar dig på så kan man, iaf på treplussen, stänga av den i inställningar.

GoPro - tråden
SihvosenPoika skrev:
> Kimpa951 skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Led-dioden i wifi-läget lyser just för att
> > > wifi'n är påslagen. För att du ska komma
> > ihåg
> > > det. Det är inte jättesvårt att stänga av
> > > wifi'n (om de inte ändrat det från 3+). Så
> > det
> > > känns som ett ganska litet problem. Vill du
> > att
> > > batteriet ska hålla länga får du stänga
> av
> > > wifi'n. Men min har klarar nästan en heldag
> i
> > > backen på vintern med wifi'n igång.
> >
> >
> > Nej det är samma som 3:an. men varför blinkar
> > den även när kameran är avstängd är det
> jag
> > undrar? visst att den blinkar när den är på,
> > men när man stänger av så vill man ju att
> allt
> > är off?
>
>
> Kameran är i ett standby-läge. Har du t.ex. en
> iPadda eller annat med en gopro-app som du vill
> styra kameran med så kan du slå på kameran
> från detta stanby-läge. Har du wi-fi avstängt,
> ja då kan inte appen kommunicera med kameran.
>
> Är det endast den blå dioden du retar dig på
> så kan man, iaf på treplussen, stänga av den i
> inställningar.

Ah ok. Då har jag fått svar på min fråga :)
Tack!

GoPro - tråden
Akoa skrev:
> någon som testat budgetmodellen hero? Ska till
> USA nu och där kostar den ju bara 129 dollares...

Blev en hero 4 silver istället. Någon som kan uppskatta hur mycket film som går in på ett 32gb kort?

Nu har jag snöat in på en gimbal också. Någon som har erfarenhet av dom?

GoPro - tråden
Tänkte köpa en GP4 efter nyår då vi åker till Mexico. Primärt kommer jag att använda den för att filma och fota min cykling där men den kommer även att användas av min sambo och mig själv för vanlig vardagsfotografering och poolplaskande med ungar.

Som jag har förstått det så är skillnaden att Black klarar fetare upplösningar men Silver har en touchdisplay. I övrigt är det samma kamera?

Så jag lutar lite åt att köpa Silver för att kunna använda den mer mångsidigt. Jag har inte ens något hemma som klarar av att visa upp 4K och jag har precis köpt en ny TV så den får gå i några år.

Tänker jag knasigt eller är jag rationellt helt rätt ute? Den där tusingen innebär ju ett par fästen till cykeln.. :P

GoPro - tråden
TM skrev:
> Tänkte köpa en GP4 efter nyår då vi åker till
> Mexico. Primärt kommer jag att använda den för
> att filma och fota min cykling där men den kommer
> även att användas av min sambo och mig själv
> för vanlig vardagsfotografering och poolplaskande
> med ungar.
>
> Som jag har förstått det så är skillnaden att
> Black klarar fetare upplösningar men Silver har
> en touchdisplay. I övrigt är det samma kamera?
>
> Så jag lutar lite åt att köpa Silver för att
> kunna använda den mer mångsidigt. Jag har inte
> ens något hemma som klarar av att visa upp 4K och
> jag har precis köpt en ny TV så den får gå i
> några år.
>
> Tänker jag knasigt eller är jag rationellt helt
> rätt ute? Den där tusingen innebär ju ett par
> fästen till cykeln.. :P

Du tänker helt rätt. Finns en del recensioner som visar på att silver är bäst för vanliga användare och black för proffs.

GoPro - tråden
Någon som vet om man kan tanka ner musik för att använda när man redigerar videos. allt jag har testat lägga in med blir blockat på tuben och Facebook...

GoPro - tråden
Kimpa951 skrev:
> Någon som vet om man kan tanka ner musik för att
> använda när man redigerar videos. allt jag har
> testat lägga in med blir blockat på tuben och
> Facebook...

Finns väldigt mycket fri musik på nätet. Googla på CC music. Glöm dock ej bort att ge cred åt kompositören

GoPro - tråden
Luthman Photography skrev:
> Adobe Premier Pro (har hela suiten via jobbet)

"För hobbyfotografen"

GoPro - tråden
lundatok skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > Adobe Premier Pro (har hela suiten via jobbet)
>
>
> "För hobbyfotografen"

Haha! Kollar man på prislappen så är det kanske inte så. Kanske behöver man inte heller alla funktioner, men eftersom det är installerat på min dator kan jag lika gärna använda det även om det bara är en bråkdel av det som jag faktiskt förstår mig på.

Men om man faktiskt vill syssla lite med film så tror jag att Premier Elements kan vara bra. Vill man bara klippa lite hit och dit finns det väl en hel del gratisprogram tror jag.

Senast ändrad:
GoPro - tråden
Hur är GoPro 4 Silver att fota med? Vid sidan av cykelbruk så kommer den att vara semesterkameran som åker med på stranden och i oömma situationer.
Att bildkvaliten är god tror jag nog, men är det skumt perpektiv och andra effekter som knasar till det?

GoPro - tråden
Jag fotade hela semestern med en 3+ Black, jag tyckte att det funkade bra. Den har visserligen ingen skärm, men det lärde man sig efter ett tag. Bildkvaliteten tycker jag är bra så länge ljuset är bra. Ljusstyrkan i kameran är ju inget att hänga i julgranen om man jämför med en systemkamera. 4an kanske är lite bättre men jag tror fortfarande inte att det är optimala mörkerkameror.

Så 4 Silver tror jag är helt okej om man kan leva med vidvinkeln (eller orka rota i menyerna efter de andra inställningarna).

Så här kan det se ut till exempel, bildkvaliteten är helt okej för att vara en liten kamera man inte kan göra så mkt med (den enorma fördelen är så klart att den är vatten- och stötsäker).
helagsgopro.jpg

GoPro - tråden
Ok, vi snackar fotografering på "Sociala Medier-nivå" så det där duger aldeles utmärkt! 4 Silver har ju en liten display så det blir nog enkelt att ta lite snabba enkla kort här och där när tillfälle ges.
Tackar! =)

GoPro - tråden
Jag köpte en 4silver förra veckan och testade att filma lite från hjälmen vid mtb-cykling. Vilken inställning ska man ha för att få bästa kvalitet på skärpa och stabilitet? Blev rätt ryckigt och superwide-funktionen gav lite komiskt böjda träd på sidan :-)

GoPro - tråden
Min rekommendation:
1440p - 48 fps

För att:
* Ett bildformat som bygger lite på höjden gör att du får med mer av stigen
* Högre fps jämnar ut lite av kantsuddigheten
* Högre upplösning ger dig lite spelrum om du vill köra en mjukvarustabilisering av materialet.

Jag tycker att superview ger alldeles för mycket fisheye-efekt för min smak.

GoPro - tråden
Det går väl att ta bort fish eye i gopro studios? Men annars verkar 1440 populärt. Jag har testat för lite för att kunna uttala mig

GoPro - tråden
Aron skrev:
> Min rekommendation:
> 1440p - 48 fps
>
> För att:
> * Ett bildformat som bygger lite på höjden gör
> att du får med mer av stigen
> * Högre fps jämnar ut lite av kantsuddigheten
> * Högre upplösning ger dig lite spelrum om du
> vill köra en mjukvarustabilisering av
> materialet.
>
> Jag tycker att superview ger alldeles för mycket
> fisheye-efekt för min smak.

Great, tack! Ska testa det på Sörmlandsleden Kallhäll-Barkarby imorn fm :-)

GoPro - tråden
Skaffade en GoPro Hero4 Silver igår.
Filmade med 1440 / 48 och kvaliten blev fantastisk! ... Så länge jag kollade på den lokalt.
Använde GoPro Studio för att som jag tänkte, lägga på musik, men det fungerade inte så enkelt som jag trodde.
Nåväl, efter att exporterat klippet till "youtube-format" och laddat upp det på tuben så är det ju i ett riktigt sunkigt utförande:
Se resultatet:

Vad ska jag göra? Är det en 20gb video som behöver laddas upp istället för GoPros "youtube-anpassade" format?
Eller är Vimeo bättre anpassat för högupplöst video?

GoPro - tråden
Cardassian sa:
Skaffade en GoPro Hero4 Silver igår.
Filmade med 1440 / 48 och kvaliten blev fantastisk! ... Så länge jag kollade på den lokalt.
Använde GoPro Studio för att som jag tänkte, lägga på musik, men det fungerade inte så enkelt som jag trodde.
Nåväl, efter att exporterat klippet till "youtube-format" och laddat upp det på tuben så är det ju i ett riktigt sunkigt utförande:
Se resultatet:

Vad ska jag göra? Är det en 20gb video som behöver laddas upp istället för GoPros "youtube-anpassade" format?
Eller är Vimeo bättre anpassat för högupplöst video?

Det är på två ställen i gopro studio som man måste ändra så att den inte försämrar kvalitén på filmen. Sen ska man välja kvalité när man ska färdigställa filmen med.
Har tyvärr inte gopro studio på den här datorn jag sitter på nu.

GoPro - tråden
Jag har ingen koll på go pro men dottern vill fota under vatten. Finns andra lösningar på det men hur är det med gamla beggade go pro? Är det som mobiler att gammalt bara är att kasta? Kan man byta batteri för rimlig peng?

Kollade snabbt och såg Hero 2 för 1000 och Hero 5 för 2000.

Ja, om det funkar så kan jag låna den och testa på hjälmen....?

GoPro - tråden
Hero 5 Black är fortfarande funkis. Hero 2 är väldigt daterad. Priset på 5:an är nog rätt ok. Jag sålde mina H5B i våras för 1700 st, men då var det helt utan tillbehör. Det är samma batteri till Hero 5-6-7, så de är lätta att få tag på.

GoPro - tråden
5an och uppåt. Tack.

Under tiden hittade jag några tester av undervattenskameror där go pro fick bra betyg så jag var visst inte så snett ute som jag trodde.(2016 Hero 4 betyg 5/5)

Kanske blir bra detta.

GoPro - tråden
Luthman Photography sa:
mtb565 sa:
Är det värt med en Chesty om man inte har gimbal? Hero 4 Black.

Det beror på hur du kör. Kör du stökigt: knappt. Det blir skakfilm delux.
Nu när jag vant mig med gimbal eller digital stabilisering så klarar jag knappt av att se på filmerna från min gp4 monterad på hjälmen. Chesty kan jag inte rekommendera ifall du inte kör gimbal. Monterad på nedanför hakskyddet på ff-hjälmen kanske funkar dugligt och hamnar ju nästan på samma höjd som chesty.

GoPro - tråden
Luthman Photography sa:
Det beror på hur du kör. Kör du stökigt: knappt. Det blir skakfilm delux.

Misstänkte det.

pbeijer sa:
Nu när jag vant mig med gimbal eller digital stabilisering så klarar jag knappt av att se på filmerna från min gp4 monterad på hjälmen. Chesty kan jag inte rekommendera ifall du inte kör gimbal. Monterad på nedanför hakskyddet på ff-hjälmen kanske funkar dugligt och hamnar ju nästan på samma höjd som chesty.

Inget större fan av vinkel ovanpå hjälmen, "hakmonterat" tycker jag funkar riktigt bra av vad jag sett på youtube men jag kör inte med FF.

Vad kostar en vettigt budget gimbal?

GoPro - tråden
jonte987 sa:
Jimel sa:
jonte987 sa:
Hero 7 white, är det uteslutet? Helt annat pris för minimal skillnad utom batteriet, eller vad missar jag?

Den har väl inte hypersmooth? Är väl det som är värt att betala för, annars kan man väl lika gärna ha en 5a?

Ok, white ligger i ungerfär samma pris med en begagnad 5B. Får se vad jag kan hitta. Det är ingen brådska.

Okej jag fick kanske min 5a till bra pris så om dom ligger likvärdigt i pris nu är det ju dumt att köpa något begagnat.

GoPro - tråden
Jimel sa:
jonte987 sa:
Jimel sa:
jonte987 sa:
Hero 7 white, är det uteslutet? Helt annat pris för minimal skillnad utom batteriet, eller vad missar jag?

Den har väl inte hypersmooth? Är väl det som är värt att betala för, annars kan man väl lika gärna ha en 5a?

Ok, white ligger i ungerfär samma pris med en begagnad 5B. Får se vad jag kan hitta. Det är ingen brådska.

Okej jag fick kanske min 5a till bra pris så om dom ligger likvärdigt i pris nu är det ju dumt att köpa något begagnat.

White kostar från 1989. Det var därför jag började fundera. Om det gör att begagnat priserna sjunkar och jag kan hitta en 5a med mycket tillbehör och rätt pris så är det ett alternativ.
Mer än 1080p är ingen faktor för mig. Bättre stabilisering och utbytbart batteri är så klart önskvärt.

GoPro - tråden
jonte987 sa:
Jimel sa:
jonte987 sa:
Jimel sa:
jonte987 sa:

White kostar från 1989. Det var därför jag började fundera. Om det gör att begagnat priserna sjunkar och jag kan hitta en 5a med mycket tillbehör och rätt pris så är det ett alternativ.
Mer än 1080p är ingen faktor för mig. Bättre stabilisering och utbytbart batteri är så klart önskvärt.

Jag gav ca 1500 med stort minneskort, extra batteri, chesty och lite andra fästen, hittar man liknande nu är det väl värt det men annars är det ju bra pris för en white, jag har gimbal men skulle gärna ha en 7 black för att slippa gimbalen, inte så att den stör när jag cyklar men det är ytterligare en sak att hålla laddad osv, sen kan det nog göra ont om man kraschar på den :)

GoPro - tråden
Daaanyy sa:
Hero 7 White och Hero 5 Black är väl inte direkt lika. 5an är bättre på det som är väsentligt.
https://cameracreativ.com/compare/gopro-hero-7-white-vs-gopro-hero-5

Intresserad av diskussionen eftersom jag nyss köpte en Hero 7 black och ska sälja min Hero som fått Firmware uppgradering och nu är en Hero 5 Black.
1400:- om någon skulle vara intresserad.

Inte omöjligt men det är inte säkert familjerådet godkänner det samma månad som jag byggt en mega 290.

Jag ser att den är bättre men inte livsavgörande för mig, förlåt, dottern. Batteriet är väl den största fördelen.
Eller missar jag nåt?

GoPro - tråden
Tillbaka
Topp