Gör hålet större - Ett Engelsk problem.

tv1982

Medlem
Hej, Thomas heter jag.
I England växer vi upp med bakbroms vänster, fram broms höger. Jag har ändrat det så att det passar mig, annars blir det olycka.
Saken nu är att den vänster/bak broms kabel försvinner in i den vänster internt hål. Inte snygg, och inte rätt.
Jag vill har det i den höger hål, dock är hålet anpassad för växellkabel, inte hydraulisk.

Går det att borra det större?

Dremmel eller borrmaskin?
Tack i förhand
20200914_111221.jpg

Har inget svar tyvärr.

Hoppas detta ej blir för mycket trådkapning...

Men även om man kastar om bromshandtaget så kommer väll kablarna ut ur samma hål i ramen oavsett om man köper på engelska marknaden?
Eller görs det specifika ramar för engelska(och Australien) marknaden ? :unsure:

Ändra tillbaks. Jag hade engelsk modell på en cykel jag använde i England. Det dröjde ett bra tag innan jag ens märkte skillnaden. Tolkar det som att man rätt snabbt kan vänja sig!

Har inget svar tyvärr.

Hoppas detta ej blir för mycket trådkapning...

Men även om man kastar om bromshandtaget så kommer väll kablarna ut ur samma hål i ramen oavsett om man köper på engelska marknaden?
Eller görs det specifika ramar för engelska(och Australien) marknaden ? :unsure:
Det är en svensk cykel. Den har bara ett hål till hydrauliska kabel, på vänster sidan.

Jag hade också ett engelskt problem, fast tvärtom. Sonder Transmitter är utvecklad av de kolonialiserande öborna och hade ”fel” borrning i ramen för min bakre bromsslang. Jag löste det genom att dra kabeln extern med hjälp av självhäftande fästen i böjbar aluminium. Inte 100% clean men rätt smidigt.A4B88D87-2AFC-434D-8770-AF4D2BEAC4EE.jpeg

Jag hade också ett engelskt problem, fast tvärtom. Sonder Transmitter är utvecklad av de kolonialiserande öborna och hade ”fel” borrning i ramen för min bakre bromsslang. Jag löste det genom att dra kabeln extern med hjälp av självhäftande fästen i böjbar aluminium. Inte 100% clean men rätt smidigt.Visa bilaga 442087
Men! Externt är så....2000 talet! ??

Ska följer etnica råd, och ändra tillbaka.
Det är han som är ansvarig om jag nu flyger över styret.

Teoretisk, hur skulle ni tänkas förstora hålet då?
20200914_111256.jpg

Nog är det en aluram? I så fall borde det vara väldigt enkelt att borra upp det lite till utan någon större risk. Är det kolfiber lär rören inne i ramen som guidar kabeln rätt vara av fel dimension också. Är det en cykel i aluminium borde det inte vara så svårt att leda rätt slangen inuti så den kommer ut på rätt ställe heller.

Det bli svårt att förklara. På vänster sidan finns ett liten hål till bakväxel, och ett större till bakbroms.
På högersidan, två små, en till framväxel och en till dropper.
Jag vill att bakbroms (grönt) gå in i den på höger sidan (grönt pil)
Eller missa jag något. ??
Edit: nu förstå jag, nej den har ingen internt rör.
20200914_132025.jpg
20200914_131941.jpg

Vi förstår. Men frågan är om det bara är hål in, eller om det går rör där bakom. För även om du borrar upp hålet så är det ju synd om du bara kan dra ned droppern när du vill bromsa. Gör Spesch speciella ramar för den brittiska marknaden där de löser det där? Eller ser det likadant ut som du har nu?

Svårt att se på bilderna, men är det en kolfiber- eller alu-hoj?
Om det är en kolfiber-epic så tror jag inte det blir bra, de har (min iaf) lite uppbyggd avfasning runt hålet som nog skulle försvinna om man borrade upp det.

Är det alu så hade jag borrat upp, men tänk på att garantierna slutar gälla om du gör det. Enklast är väl att sluta med koloniala dumheter helt enkelt :)

När jag var i Spanien i våras hade min hyr-racer engelska bromsar, sjukt obehagligt...

Som sagt, rent tekniskt sett inga problem på en aluhoj. Men garantin slutar formellt att gälla. Hur gör Spez i UK förresten? Drar man även aluhojarna "fel" eller fixar man till det där?

Det är en budget Specialized Pitch vi prata om, kostar ca 6000kr. Alu ram är det, men kanske ingen bra idé gällande garanti.
När jag titta närmare, är dem två smålare hålar väldigt nära varandra, och risken är stort att jag kommer misslyckas.
Tack för alla svar och råd.
20200914_145459.jpg

Vi förstår. Men frågan är om det bara är hål in, eller om det går rör där bakom. För även om du borrar upp hålet så är det ju synd om du bara kan dra ned droppern när du vill bromsa. Gör Spesch speciella ramar för den brittiska marknaden där de löser det där? Eller ser det likadant ut som du har nu?
Det kan vara två olika ramar beroende på landet de säljs?

Alltså, om du ska göra det så är ju en träborr ett dåligt verktyg. Stegborr eller möjligen nåt slipande verktyg är det rimliga. En fil kanske är ännu bättre.

Jag skulle ju försökt filat upp hålet med en nålfil eller en dremel med ett sånt konformat sliphuvud. Men mest troligt är att jag skulle göra som Kneecap skriver i #12, dvs låta det vara kvar, eventuellt korta slangen för det estetiska. Men ser nog inte varför det skulle vara värt jobbet att byta plats på kablarna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp