Göra cykeln ostöldbegärlig och anonym.

Maxxi

Aktiv medlem
Hej!
Har en ny cykel som jag sitter och väntar på, samtidigt som jag läser alla stöldtrådar..

Har ni något tips på hur man gör en cykel så anonym och ostöldbegärlig som möjligt?

Här är mitt försök att få ha mitt gamla åk ifred. Men så vill man ju inte ha den när den kommer färsk från fabriken.

Bilagor

• 20160414_164551.jpg
    20160414_164551.jpg
    268.6 KB · Besök: 439
Var väl en cykel som dök upp efter ett halvår för att ägaren limmat över fabrikatsnam med det företag han jobbade på och en presumtiv köpare hade googlat på "märket" och hamnat i växeln på killens företag när hen ville veta lite mer om cykeln. Annars finns nog inget annat än att aldrig lämna utan uppsikt om man vill behålla cykeln tyvärr.

Leta rätt på några gamla färgburkar och en pensel och gå loss.
Glöm inte att låta bli att smörja kedjan.
Byt till pundarstyre.

Eller skaffa ett bra lås, ta cykeln med in på jobbet o förvara den i sovrummet hemma.

Senast ändrad:
Det finns två lösningar:
1. Bli snuskigt rik så du inte behöver bry dig om cykeln blir stulen.
2. Förvara alltid cykeln i din bostad eller inom några meter från dig under ständig uppsikt.

Sätt på Canyon-klistermärken. ;)

Idag var jag inne och handlade på ica. Ställde min 15k CX utanför utan lås, stod kvar så jag kunde cykla hem.
Bo på rätt ställe eller skaffa sakförsäkring imho.

geologen sa:
Det finns två lösningar:
1. Bli snuskigt rik så du inte behöver bry dig om cykeln blir stulen.
2. Förvara alltid cykeln i din bostad eller inom några meter från dig under ständig uppsikt.

+1

Finns inga säkra lås. Punkt.

(visst, man kan bära med sig typ ett ton av marknadens säkraste lås och kedjor och fördröja stölden, aka göra det så svårt som möjlig. Men till syvende och sist, vill du behålla cykeln, parkera den inte ute utan synhåll mer än max ett par minuter.)

Eftersom du verkar vara novis på området lås kommer här en liten film i utbildningssyfte ;-)

Raggamuffin sa:
Sätt på Canyon-klistermärken. ;)

Idag var jag inne och handlade på ica. Ställde min 15k CX utanför utan lås, stod kvar så jag kunde cykla hem.
Bo på rätt ställe eller skaffa sakförsäkring imho.

Hahahaha :)

Henrik_E sa:
Nej, tyvvär inte.

Men velomobiler fungerar delvis; alla har ett serienummer, och på i alla fall den största tillverkares hemsida står vem som äger varje velomobil just nu. Inklusive "tävling" om vem som fått ihop flest mil. "Alla" vet i stort sett var varje velomobil finns, köpare som lärt sig av andra velomobilister kollar i alla fall upp vilken individ det är.

Jag har sällan behov av att låsa min cykel... På barnens skola står ofta flera cyklar olåsta hela dagen. En för försvann En cykel utanför affären i samhället (något år sedan)... Visade sig dock att det var en annan i samhället som tagit fel och den återlämnades inom någon timma. Blev ändå en notis om det i super-lokalnät-tidningen...

Tänk om en cykel VERKLIGEN SKULLE STJÄLAS... Då skulle ju folk bli vilda på samhällets fb-grupp.

Om du blir ledsen att nån snor din cykel har du för få cyklar hemma.

Annars +1 på att inte lämna en cykel utan uppsikt.

Cyklar som ser billiga och icke-begärliga ut är väl så poppis bland beg-köparna att det är de som stjäls mest?

Markus F har övertygat mig om att man inte skall låta cykeltjuvarna diktera vilken cykel man har. Ibland blir man av med cykeln, men de gånger man inte blir det vill man ju gärna cykla på något trevligt och bekvämt.

Ja, båda mina stulna cyklar har varit stöldskyddsmärka. Hjälpte ju skitmycket, jag har ju också fått tillbaka dem. Eller inte.

(ingår när man köper i butik, inkl självriskelimering, så ingenting jag valt själv)

Bumpar den här tråden. Satt och funderade om man inte skulle försöka få cykeln att se helt sopslut ut trots att den är i toppskick, och om det skulle göra någon skillnad vid en presumtiv stöld. Tjuven kanske inte orkar sno den cykeln som både är låst med ett vettigt lås och inte ser ut att vara värd speciellt mycket. Det känns även som att det kan hjälpa för att kunna känna igen och kanske återfå sin stulna cykel.

Den här firman använde ju lite knep för att få cykeln i Premium rush att se sliten ut:

Tyckte det lät kul med fake-rost på kedjan, repiga dekaler, etc. Kan ju iallafall vara kul att åka om folk med vad som ser ut att vara ett härk.

Det gamla tricket att linda in cykeln i slang eller tejp är inte dumt. Ser förjävligt ut (och går ju att patina/måla ytterligare på).

Annars hade väl det bästa varit för ts att göra som på hans gamla hoj på bilden?
Den lär ju ingen vilja sno =p

Måla den i 90-talsfärger. Alt köpa laminat i 90-tals design. Ha på tuta, backspegel o cykelkorg bl a. Mao göra om den till en sk "sleeper" (begreppet används nog endast om bilar, men går väl att använda på cyklar oxå).

kogoyo sa:
Måla den i 90-talsfärger. Alt köpa laminat i 90-tals design. Ha på tuta, backspegel o cykelkorg bl a. Mao göra om den till en sk "sleeper" (begreppet används nog endast om bilar, men går väl att använda på cyklar oxå).

roller sa:
Utöver tipsen i tråden, släpp ut luften också så att det ser ut som du har punka på båda hjulen.

Mycket bra tips om man vill minska stöldbegärligheten(?), men otroligt opraktiska om man ska använda cykeln och fortfarande hålla den snabb.

Fokus är att få den så ful som möjligt med så lite påverkan på prestandan som möjligt! Ska man slita bort en del av styrlindan? Ska den dessutom inte matcha resten av cykeln? Parkera med vevarna 11-5? Behålla pizzaskivan på?

Ös på med kreativa förslag!

Edit: Måla den i 90-tals färger och laminat var faktiskt en bra idé!

Senast ändrad:
Nja. Ju större vindmotstånd desto bättre träning :-). Tänkte mer att man slänger på fula tillbehör när man vardagscyklar. Man behöver ju inte ha på tuta, spegel o korg i skogen. 90-tals barends kan oxå hjälpa.

TOST sa:
Mycket bra tips om man vill minska stöldbegärligheten(?), men otroligt opraktiska om man ska använda cykeln och fortfarande hålla den snabb.

Ok, lite opraktiskt med ingen luft i slangen.
Kanske smala fälgar och smala däck med högt tryck. Alla vet att det är omodernt! Fast sedan vill du ju hålla den snabb, jag vet inte om det gör cykeln långsammare?

roller sa:
Kanske smala fälgar och smala däck med högt tryck. Alla vet att det är omodernt! Fast sedan vill du ju hålla den snabb, jag vet inte om det gör cykeln långsammare?

Ja det är ju synd om den blir långsammare.. Man kanske bara ska köra på kolfälgar och klä dem med aluminiumtejp/lacka dem silver.

kogoyo sa:
Nja. Ju större vindmotstånd desto bättre träning :-). Tänkte mer att man slänger på fula tillbehör när man vardagscyklar. Man behöver ju inte ha på tuta, spegel o korg i skogen. 90-tals barends kan oxå hjälpa.

Men man vill väl vara snabb hela tiden?! Man kan ju hamna i en tävlingssituation när som helst!

TOST sa:
roller sa:

Ja det är ju synd om den blir långsammare.. Man kanske bara ska köra på kolfälgar och klä dem med aluminiumtejp/lacka dem silver.

kogoyo sa:

Men man vill väl vara snabb hela tiden?! Man kan ju hamna i en tävlingssituation när som helst!

Just poängen! Tänk va snopet för trikåligan att bli fråncyklade av en 90-tals skrothög med korg, tuta (tänk bälgtuta) och backspegel!

När jag satte ihop min nya pendlare plockade jag de gamla solblekta skärmarna och den skavda pakethållaren från min gamla cykel för att den bättre skulle smälta in i cykelstället. Sadel och styre är oxå enkelt att ta nåt gammalt skrot utan att det påverkar funktionen för mycket.

Min tanke när jag ser en sådan cykel är att den är just stulen.
Jag har fått för mig att tjuvar som inte vill sälja vidare cyklar gör så för att de inte ska kunna kännas igen . . .

Makten sa:
Inte min, men den lär inte bli stulen i första taget.

Så javla najs. Exakt min poäng. Men oxå därför jag skrev om att använda laminat. Finns företag som tillverkar dessa i valfri design, på det sättet drar man bara av dom vid en ev försäljning.

ficklampa sa:
Min tanke när jag ser en sådan cykel är att den är just stulen.
Jag har fått för mig att tjuvar som inte vill sälja vidare cyklar gör så för att de inte ska kunna kännas igen . . .

Jag tror att det är ytterst få människor som stjäl en fin cykel för att kunna cykla på den själv. Ännu mindre sannolikt blir det om tjuven är rädd för att det han eller hon stulit ska bli stulet.

Edit: I det här fallet är det dessutom uppenbarligen ett pendlingsfordon. Varför stjäla något alls om man har ett jobb som man tjänar pengar på?

Senast ändrad:
En Mudhugger skärm kanske? Skriker ju ostabil psykisk sjukdom och att man inte längre bryr sig alls om någonting längre, och vem vågar stjäla från en sån ägare?

IMG_2064.JPG

Biltemas Plastidip aka gummifärg. Skyddar mot stenskott, går att dra av enkelt och finns även i neongult! Har bara lackat tråkiga aluvinterfälgar i fräsiga färgen Gun metal, med gott resultat. Enkelt då det är sprayburk.
/David

Jag kör cykelslang på över och underrör, ser för jävligt ut men verkar funka hittills iaf.

Sen det här med lås vs Ramset:
och tex

Tillbaka
Topp