Göra en Scott Spark RC lite mer livlig?

krikje

Medlem
Jag har en Scott Spark RC Pro 2022 som jag skulle vilja få lite mer livlig och kvickstyrd.
Hade en stigcykel innan och saknar lite av den känslan, vet att jag köpt en helt annan typ av cykel nu men kanske någon har tips på några enkla sätt att förändra geometrin en aning?
Jag ska testa att vända på headset kopparna 180 grader, det skulle flacka gaffelvinkeln 1,2 grader och det är vad Spark 900-serien kör med vilket borde vara rätt väg, men det borde också ge lite längre hjulbas som borde göra den ännu mer trögstyrd? Å andra sidan har Spark 900-serien lite längre hjulbas än Spark RC, hur hänger det ihop?

Spark 900 och RC har väl samma ram om jag minns rätt. Så vänder du styrlagerkoppen så får du samma geometri som 900-varianten, sånär som på att 900 har 130 mm framgaffel vilket gör den cykeln ett uns längre och flackare.

Det där låter lite märkligt. En XC-racer borde ju upplevas kvickare än en ”stigcykel”. Men det beror ju på vilken stigcykel man jämför med. En modern XC-racer har förstås en flackare och längre geo än de flesta 10 år gamla ”stigcyklarna”.
Att flacka gaffeln borde ge en ännu ”sävligare” känsla. Fundera igenom noga exakt vad det är som gör Sparken mindre kvick för dig. (En känsla även jag hade när jag provcyklade en Spark för några år sedan, valde en annan cykel med ännu mer uttalad LLS-geo men kvickare känsla). Djävulen finns i detaljerna, jag gissar att Sparkens känsla beror på dämpningen, eller i mitt provfall, trista hjul.

Den känns dels framtung, känslan att lyfta framhjulet över hinder är klumpig och trög, den känns sävlig/trög när det kommer till att byta spår eller ta sig igenom knixigare partier, speciellt uppför.
Jag ska prova att köra mer mer sag på bakdämparen för att minska trycket på framhjulet, detta efter tips från cykelhandlaren.
Min gamla stigcykel var en Vitus Sentier VRS 27 från 2019, en Rockshox Pike med 160mm i slag för övrigt org. vad gäller geometrin.
Helt olika cyklar, I know, men önskar ändå tips som kan ta Sparken en aning mer åt det hållet, typ bredare styre, längre styrstam, gaffel med mer/mindre offset? Är även medveten om att det kan ta tid att vänja sig vid en annan cykel, men vill ju ändå fundera över förbättringar. :)

Den känns dels framtung, känslan att lyfta framhjulet över hinder är klumpig och trög, den känns sävlig/trög när det kommer till att byta spår eller ta sig igenom knixigare partier, speciellt uppför.
Jag ska prova att köra mer mer sag på bakdämparen för att minska trycket på framhjulet, detta efter tips från cykelhandlaren.
Min gamla stigcykel var en Vitus Sentier VRS 27 från 2019, en Rockshox Pike med 160mm i slag för övrigt org. vad gäller geometrin.
Helt olika cyklar, I know, men önskar ändå tips som kan ta Sparken en aning mer åt det hållet, typ bredare styre, längre styrstam, gaffel med mer/mindre offset? Är även medveten om att det kan ta tid att vänja sig vid en annan cykel, men vill ju ändå fundera över förbättringar. :)
Tyngre känsla över framhjulet kan bero på mer framåtlutad position, så du får mer vikt på framhjulet eller att du skall längre bak på hojen för att lätta trycket på framänden.

Svårt att korta styrstam om du har syncros-styret? Brukar ju vara det första man labbar med annars.

Bredare styre gör att du kommer ännu längre fram. Om ngt så kanske du borde korta styret.

Det är en XC-hoj o på dom så sitter man lite annorlunda, framändan är ganska låg från början. Men med riser-styre o förlängd gaffel borde man väl komma upp med överkroppen ngt.

Vända på styrlagerkoppen gör oxå att styret kommer närmare kroppen, så ur det perspektivet är det ju rätt o kostar inget att testa gissar jag? Men styrningen kommer bli sävligare.

Alla förslag du hitills presenterat gör precis motsatsen till att göra den kvickare. :) Att sänka lufttrycket bak gör den bara svampigare dessutom. Vad är det för längd på cockpiten idag? Är inte dem relativt korta i styrstammen redan för att vara en XC cykel?

Relativt aggressiv (framåtlutad sittställning) cykel med ny modern geometri kanske inte är en bra kombination för det du vill cykla? Det du kan göra är väl att maximera stack height samt kortare styrstam/smalare styre rent spontant.

Samt att se till att styrlagret är inställt på det brantaste läget.

Det är väl kanske inte så mycket kvickare egentligen, utan livligare, som Krikje vill åt? Mer busig och och följsam i tekniska passager? Så att cykeln mer liknar en stigcykel.

Tillbaka
Topp