[GoranS?] Cycling's longest climb

Hm, undrar om man ska tro på clibbybike.com eller financial times!? Enligt profilen på den föregående, http://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Alto-de-Letras&qryMountainID=16550 så finns åtminstone 4 km som är netto nerför medan ekonomerna hävdar ""continuous uphill pedaling".

Om det finns partier där det går utför finns det värre, t.ex. Conococha i Peru som är 12 mil http://www.salite.ch/9812.asp?mappa= Den är dessutom fler höjdmeter. Om den verkligen är utan nerförspartier så slår den vad det gäller längd Mauna Kea som är 69 km, men inte vad gäller höjdmeter då MK erbjuder nästan 4200 höjdmeter i ett svep. Dock är en del grusväg men den ska vara cyklingsbar med racer om jag förstått det rätt.

Jag är lite uppförsbackeknäpp så jag har några gånger hunnit fundera på att åka till Hawaii för att prova Mauna Kea. Andra i min omgivning verkar tänka sig andra huvudskäl att åka till Hawaii.

nisseson sa:
Jag är lite uppförsbackeknäpp så jag har några gånger hunnit fundera på att åka till Hawaii för att prova Mauna Kea. Andra i min omgivning verkar tänka sig andra huvudskäl att åka till Hawaii.

Uppförsbackeknäpp? Fattar inte alls. Vad är det som kan vara för knäppt med uppförsbackar? Och vad skulle man göra på Hawaii om inte cykla långa backar? ;-)

GoranS sa:
nisseson sa:

Uppförsbackeknäpp? Fattar inte alls. Vad är det som kan vara för knäppt med uppförsbackar? Och vad skulle man göra på Hawaii om inte cykla långa backar? ;-)

Springa och simma långt?

Här är en annan beskrivning av Alto de Letras från den utmärka siten Alps & Andes (fd Cycling Inquisition):
1411961385686

http://www.alpsandes.com/posts/clin...imbs-alto-de-letras-52.html?rq=Alto de Letras

Bompet: Den där bilden kunde nästan vara tagen från en bok om hur man ljuger med statistik! ;-)

Supertramp: Den är med. Sista pixeln nere i högra hörnet representerar den.

GoranS sa:
Bompet: Den där bilden kunde nästan vara tagen från en bok om hur man ljuger med statistik! ;-)

Jovisst. Om du följer länken så skriver Klaus Bellon (artikelförfattaren) just det i sin bildtext till diagrammet. Jag kan verkligen rekommendera hela artikeln dock.

bompet sa:
GoranS sa:

Jovisst. Om du följer länken så skriver Klaus Bellon (artikelförfattaren) just det i sin bildtext till diagrammet. Jag kan verkligen rekommendera hela artikeln dock.

Nja, det jag syftade på var att han låter längdskalan vara proportionell mot backarnas längd medan han ritar backarna som tvådimensionella likformiga trianglar. En dubblering av backens längd ger då en fyrdubbling av triangelns area och jag läst att man intuitivt mer kopplar mot areaskala än längdskala. Ett "hederligare sätt att illustrera hade varit ett stapeldiagram med lika breda staplar eller trianglar men med samma bas och där bara höjden varierat med längdskalan.

Men, jag håller med, artikeln är klart läsvärd.

GoranS sa:
En dubblering av backens längd ger då en fyrdubbling av triangelns area och jag läst att man intuitivt mer kopplar mot areaskala än längdskala. Ett "hederligare sätt att illustrera hade varit ett stapeldiagram med lika breda staplar eller trianglar men med samma bas och där bara höjden varierat med längdskalan.

True dat!

GoranS sa:
bompet sa:
GoranS sa:

Nja, det jag syftade på var att han låter längdskalan vara proportionell mot backarnas längd medan han ritar backarna som tvådimensionella likformiga trianglar. En dubblering av backens längd ger då en fyrdubbling av triangelns area och jag läst att man intuitivt mer kopplar mot areaskala än längdskala. Ett "hederligare sätt att illustrera hade varit ett stapeldiagram med lika breda staplar eller trianglar men med samma bas och där bara höjden varierat med längdskalan.

Dessutom är det ju inte bara är längden som har betydelse, utan även tjockle.. jag menar brantheten. Zoncolan ser i diagrammet ut som en liten fjösbacke, men den är nog bra mycket brantare än de där 80 km-backarna. Vilket också har viss betydelse.

DT sa:
GoranS sa:
bompet sa:
GoranS sa:

Dessutom är det ju inte bara är längden som har betydelse, utan även tjockle.. jag menar brantheten. Zoncolan ser i diagrammet ut som en liten fjösbacke, men den är nog bra mycket brantare än de där 80 km-backarna. Vilket också har viss betydelse.

Men det har han i alla fall friskrivit sig ifrån i bildtexten:

This shows the length of several climbs (not the height of the actual mountains). Of course, there are other aspects aside from length that make a climb difficult (grade, terrain, weather, altitude etc), so this is merely to illustrate the sheer length of the Letras climb by putting it into context.

Även om klättringen garanterat är jobbig p.g.a. längden så tror jag att det som framför allt kan göra den svår för vissa att klara av är höjden. När jag var upp på Pico Veleta, knappt 3400 möh, så märkte jag klart av höjden sista 500-600 höjdmeterna. Inte så att det var något stort problem men det gick segt. En i mitt sällskap hävdade att han började känna att balansen påverkades. Om man jämför med Zonclán så tror jag dock att det där finns en betydligt större risk för "parkering".

För att kunna svara på frågan behöver man definiera exakt vad man menar med en backe. Får det finnas något parti där det inte går uppför? Ska den vara helt asfalterad? Många saker som kallas backar har någon bit där det flackar ut/går utför en kort bit.

Ska man vara petig så bör det väl vara att det måste vara stigning hela vägen, annars snärjer man in sig i hur mycket det får vara plant/slutta utför.

Du har absolut en poäng i att det blir enklare. Det tråkiga är att kända stigningar som t.ex. Passo dello Stelvio (från Prato) då inte är en backe.

Tillbaka
Topp