Gore bibs höll inte 10 mil...

McGortsy

Ny medlem
Mors
Inhandlade dessa på XXL:
http://www.xxl.se/cykel/cykelklader...-tights-short+-cykelbyxa-15/p/1106634_1_style
I går eftermiddag när jag pendlat hem ser de ut som på bilden.
Betraktas detta som en bra byxa?
Köpte dem i måndags = måndags-ex?
Passade på att handla dem dagen innan XXL körde 25% på hela sortimentet så den här affären kändes ju klockren hela vägen!
Ska jag reklamera och satsa på en likadan eftersom det inte kommer hända igen eller är modellen inget vidare så jag bör satsa på andra bibs?
Tacksam för råd!

Bilagor

• Gorebyxa.jpg
    Gorebyxa.jpg
    50.6 KB · Besök: 15
Är fruktansvärt oinsatt i de här med bibs osv och jag ser inte vad som skulle va felet på dem :D Men jag hade reklamerat dem och provat ett par nya :) Hade inte det funkat återigen så hade ja krävt pengarna tillbaka.

Sömmen som håller fast rumpkudden har gått upp, något mer?
Jag hade också reklamerat och provat ett par nya.

Var själv på XXL igår och kände på massa cykelbibs och upplevde att många bibs, även de dyrare, kändes ganska dåligt tillverkade? Liksom bräckliga eller av dålig kvalité. Ingen större skillnad på själva byxan i ett par för 500kr och ett par för 1100.

Nä, inget mer. Men det känns konstigt för mig som alltid har köpt billiga brallor. Mina billiga brallor har hållt utan problem i åratal....men tänker att det är fräscht att ha ett gäng och växla mellan. Grr. Däremot måste jag säga att de här var grymt sköna att hoja i. Mkt skönare än mina tidigare.

grautr skrev:
-------------------------------------------------------
> Sömmen som håller fast rumpkudden har gått upp,
> något mer?
> Jag hade också reklamerat och provat ett par
> nya.
>
> Var själv på XXL igår och kände på massa
> cykelbibs och upplevde att många bibs, även de
> dyrare, kändes ganska dåligt tillverkade? Liksom
> bräckliga eller av dålig kvalité. Ingen större
> skillnad på själva byxan i ett par för 500kr
> och ett par för 1100.

Har du provat att cykla i byxor från båda kategorierna? Jag har och tro mig, det är skillnad..

Gore gör bra grejor så prova ett nytt par :)

Har ej testat att cykla i båda prisklasser.
Har tidigare cyklat i lågprisare, dyrast hittils var ett par ENDURA FS260 men i senaste tvätten så gick rumpkudden sönder och gelébitarna låg huller om buller. Därför tänkte jag nu att jag skulle investera i ett par finare och begav mig till XXL för att titta på just gore-byxan, den som TS införskaffade.

Rumpkudden kändes bra både i Craft Glow Bib och i Gore-byxan - fast jag klämde ju bara med fingrarna.

Känns dock som att några av mina farhågor angående produktionskvalitén på de dyrare byxorna besannades när TS byxor sprack, eller?Men om de är bra och på rea nu, då kanske jag borde skaffa mig ett par också :O

Jag har byxor för 500, 1000 och 2000 kr. Jag kommer inte köpa fler av de första två kategorierna. Så mycket bättre är de dyra byxorna. Ungefär lika stor skillnad som steget från 500 till 1000 kr.

McGortsy skrev:
> Köpte dem i måndags = måndags-ex?
> Passade på att handla dem dagen innan XXL körde
> 25% på hela sortimentet så den här affären
> kändes ju klockren hela vägen!
> Ska jag reklamera och satsa på en likadan
> eftersom det inte kommer hända igen eller är
> modellen inget vidare så jag bör satsa på andra
> bibs?

Reklamera och be dem samtidigt prismatcha mot vänners-vänner priset, men se till att göra det idag då det är sista dagen för rabatten.

Stumpy skrev:
> Min erfarenhet av Gore är att de ofta går upp i
> sömmarna. Kommer inte köpa igen.

Har 5 par Gore PowerBib (version 1 & 2, prisklass 1000-1200 kr) inköpta från 2008 och framåt. Alla har använts flitigt men ingen har rasat i sömmarna utan slitaget har varit mer naturligt och förväntat (två byxor har tom överlevt krascher och kunnat lagas med lite nål och tråd). Kanske är det variation i kvalitet, kanske olika användning, tvättprogram, etc men för mig har det aldrig felat.

Har också ett par Assos Uno F5. Förutom att chamoisen ger mig skav på längre rundor (> 35 mil) så fick jag oförklarligt en 3 cm reva i lycran under sittregionen.

Till året har jag börjat köra med Rapha (Classic, Lightweight & 3/4) och det smärtar nästan att erkänna det men jag tycker nog Gore-byxan sitter bättre på plats på min rumpa i längden...

Senast ändrad:
Oskar skrev:
> Assos har bara jättebra grejer.

Äger ett par av Assos värstingbibs S7 Campionissimo men är ärligt talat inte särskilt imponerad. De känns okej så länge de håller sig på exakt rätt plats, men om de under drift skulle flytta på sig får jag skav på konstiga ställen där inga andra bibs någonsin irriterat.

Rapha Pro Team är min klara favorit hittills.

Rapha skall jag skaffa när jag blir rik nån gång! Sjukt snygga saker därifrån. Nu skaffade jag ett nytt par likadana Gores. De får en chans till eftersom jag tyckte de var så grymt sköna. Killen jag reklamerade för hade aldrig varit med om att det reklamerats för det här förut. Bidrog ju också till att jag testar dem en gång till. Är 185 lång och 74 kg med inget vidare feta lår. Kör medium. Testade ett par large men gillar hur mediumstorleken sitter lite tajtare. Tänkte det när jag testade large att de var mkt lättare att få på....men lite ska ju ett par bibs tåla...och tajt vill man ju ha det.

Senast ändrad:
Min erfarenhet av Gore är att det är bra grejer, har jättemånga av deras produkter. Hoppas du fick ett måndagsexemplar. Eller kanske är det nån ond konkurrent som är framme och sprättar upp sömmarna på plagg i butiken? ;)

McGortsy skrev:
> Rapha skall jag skaffa när jag blir rik nån
> gång! Sjukt snygga saker därifrån. Nu skaffade
> jag ett nytt par likadana Gores. De får en chans
> till eftersom jag tyckte de var så grymt sköna.
> Killen jag reklamerade för hade aldrig varit med
> om att det reklamerats för det här förut.
> Bidrog ju också till att jag testar dem en gång
> till. Är 185 lång och 74 kg med inget vidare
> feta lår. Kör medium. Testade ett par large men
> gillar hur mediumstorleken sitter lite tajtare.
> Tänkte det när jag testade large att de var mkt
> lättare att få på....men lite ska ju ett par
> bibs tåla...och tajt vill man ju ha det.

Jag är ett par kilo lättare och lika lång. Har small i alla bibs. Ska sitta som ett andra skinn.

Mina favoriter är också Raphas Pro Team. Sitter jättebra på mig. Som att ta på mig mitt eget skinn igen :-)
Har inte provat Assos men nån gång kanske.

NLC skrev:
> Stumpy skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Min erfarenhet av Gore är att de ofta går upp
upp i
> > sömmarna. Kommer inte köpa igen.
>
> Har 5 par Gore PowerBib (version 1 & 2, prisklass
> 1000-1200 kr) inköpta från 2008 och framåt.
> Alla har använts flitigt men ingen har rasat i
> sömmarna utan slitaget har varit mer naturligt
> och förväntat (två byxor har tom överlevt
> krascher och kunnat lagas med lite nål och
> tråd). Kanske är det variation i kvalitet,
> kanske olika användning, tvättprogram, etc men
> för mig har det aldrig felat.
>
> Har också ett par Assos Uno F5. Förutom att
> chamoisen ger mig skav på längre rundor (> 35
> mil) så fick jag oförklarligt en 3 cm reva i
> lycran under sittregionen.
>
> Till året har jag börjat köra med Rapha
> (Classic, Lightweight & 3/4) och det smärtar
> nästan att erkänna det men jag tycker nog
> Gore-byxan sitter bättre på plats på min rumpa
> i längden...

Kort uppdatering:
Efter ca 50 h i samma Rapha-bibs kan jag konstatera att de iaf inre gav skavsår eller för mycket av andra otrevligheter. Men också att "rätt" chamoisekräm är en bra investering för att "blöjan" inte ska fastna och sitta snett. Gärna grundad med en rejäl dos Idomin eller Inotyol på huden

Stumpy skrev:
> Min erfarenhet av Gore är att de ofta går upp i
> sömmarna. Kommer inte köpa igen.

Säger lite samma. Sköna när de är hela, men dåliga sömmar. Kör nu i billiga bibs och pinsamt nog fungerar de lika bra. Iaf på upp till 3 timmar.

Kolla på Pearl Izumi, deras grejor brukar imponera på mig vad gäller kvalitetsintryck mm.
Själv kör jag i huvudsak Castelli och de är främst dyra.

Senaste bibisarna var ett par rh+ (tror jag märket heter) för halva priset ca 500 kr. Verkar kanonbra hittills.
Annars har mina gamla Craft som jag köpte i Motala 2008 än så länge varit outstanding. Nu börjar de se lite skabiga ut, men jag kan fortfarande köra i dem.

Om brallor för <1000kr kan vara så bra så måste ju >2000kr byxor vara magiska? Behöver man ens trampa när man har dem på sig?

Tillbaka
Topp